12.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Ghibli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ghibli herättää monenlaisia tunteita – ja suo vahvan ajonautinnon. Hyvää: ulkonäkö, taloudellisuus, ajettavuus mutkissa. Huonoa: rengasmelu, vetely urissa, viimeistely varauksin. Lähes viisimetrisen Maserati Ghiblin päämitat ovat viitossarjalaisen BMW:n luokkaa. Neliovisen auton etutilat ovat asialliset, mutta takana ei ole niin avaraa kuin ulkomittojen perusteella voisi olettaa. Taksitolpalla Ghibliä tuskin nähdään. Aivan tavaton ajatus taksi-Ghiblistä ei silti olisi. Autolle on luvattu kuuden litran yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä. Satavuotishistoriaa viettävää Maseratia ei ole aikaisemmin tankattu mustasta pistoolista. Hinnat alkaen -dieselin lisäksi lisärahalla saa myös perinteisiä bensiinimoottoreita. Tuplaturboahdettua V6:sta on tarjolla 330 ja 410 hevosvoimaisena, joista jälkimmäisen saa myös nelivetoisena. Vaihteisto on aina ZF:n valmistama kahdeksanportainen automaatti. Suoraan ei dieselmoottoria kannata tuomita. Käyttövoiman huomaa lähinnä käyntiäänestä auton ulkopuolella ja satunnaisesti pintakaasulla sisään hiipivästä karkeakäyntisyydestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uskottavasti toteutetut äänet Kiihdytyksissä auton pakoputkista kantautuu voimakas, miellyttävällä tavalla teollista voimaa uhkuva äänimaailma. Todellisuudessa ääni on peräisin pakoputkien läheisyyteen sijoitetuista kaiuttimista, mutta erinomaisen uskottavasti toteutettuna. Dieselin 275 hevosvoimaa liikuttavat Ghibliä vaivattomasti. Pitkän matkan taittamiseen moottori on mainio kumppani, mutta valitettavasti rengasmelu ja todella paljon urissa vetelevä ohjaus heikentävät matkaominaisuuksia. Miinuspuolelle jää myös sisätilojen viimeistely. Runsas nahankäyttö ja perinteisiin kuuluva kello eivät pysty peittoamaan Chryslerin varastosta haettujen kytkinten aiheuttamaa tunnelmaa. Keskikonsolin suuri näyttö huokuu italiaa, mutta tuo mieleen enemmän kalliin espressokoneen käyttöpaneelin kuin viimeisen päälle tehdyn luksustuotteen. On sisätiloissa paljon hyvääkin. Istuimet ovat verhoiltu pehmeällä nahalla ja pääntuet viimeistelty atrain-logoilla. Rengasmelun ja muovisen kojelaudan murheiden jälkeen on kuitenkin muistettava, että Ghibli on yhä Maserati. Agressiivista ilmettä Jalostetuille italialaisille tyypilliseen tapaan auton ulkonäkö tuskin jättää kylmäksi. Keulailmettä dominoiva suuri ilmanottoaukko ja aggressiivisen alas asennetut ajovalot luovat Ghiblille erottuvan ilmeen. Takapäässä C-pilarien kauniiden linjojen keskelle asennettu logo viimeistelee kokonaisuuden. Merkin ylväät satavuotiset sukujuuret nousevat esiin myös mutkateillä. Ghibli on todella nautinnollinen auto ajaa. Maantiellä aavistuksen turhan jämäkältä vaikuttanut alusta toimii huonokuntoisella tiellä upeasti. Tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat ja kori kallistelee hallitusti. Suuren auton keula kääntyy tarkasti mutkiin. Jyrkimmissä mutkissa voi kiihdyttäessä havaita vakiovarusteisen tasauspyörästön lukon kääntymistä tehostavan vaikutuksen. Ghibli vaikuttaa yllättävän yliohjaavalta. Kuten parhaat italialaiset, myös Ghibli herättää tunteita. Osa auton huonoista puolista ei kuulu noin sadan tuhannen euron autoon. Toisaalta tuskin Ghiblin ostaja odottaakaan saksalaisen viimeisteltyä kokonaisuutta. Hänelle riittää se, että diesel-sedanin raameista löytyy ripaus aitoa Maseratia. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Maserati Ghibli Diesel Hinta alkaen 94 345 € Ajoneuvovero 145 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 978 cm°, V6-turbodiesel edessä pitkittäin, 8-v. automaattivaihteisto, tasauspyörästönlukko. Teho 202 kW (275 hv), 4000 r/min Vääntö 570 Nm (2000–2600 r/min) Vääntö 570 Nm (2000–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,8 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4971 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2998 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1835 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku