25.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz eActros – Äänetöntä jakelua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros saapuu markkinoille joko jakeluautona tai puoliperävaunun veturina. Hyvää: äänettömyys, päästöttömyys, voimantuoton tasaisuus. Huonoa: toimintasäde kylmällä. Mercedes-Benz eActros on siirtynyt sarjatuotantoon useamman vuoden esisarjan testausjakson päätteeksi. Täyssähköinen versio ei juurikaan eroa polttomoottorisiskoistaan ulospäin. Ammattilaiset toki huomaavat heti alleajosuojien takaa pilkistävät akustot ja kirkkaanoranssit kaapelit. Sähkömallisto ei ole yhtä laaja keskittyen kevyimpiin malleihin. Alustavaihtoehdot ovat joko 19-tonninen 4x2 tai 27-tonninen 6x2 tärkeimpänä käyttötarkoituksena raskaamman pään jakeluajo taajamissa tai lyhyehköillä matkoilla. Puoliperävaunun veto onnistuu 40 tonnin kokonaismassaan asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiloikka Mersuilla ajanut kotiutuu ohjaamoon nopeasti, helppokäyttöiset hallintalaitteet, esimerkillinen ergonomia ja laadukas viimeistely kuuluvat tavaramerkkeihin. Oikeanpuoleinen viiksi toimii vaihdevipuna ja moottorijarrutuksen säätimenä. Uusista ominaisuuksista virtuaalimittaristo tarjoaa enemmän tietoa ja monet toiminnot on siirretty kosketusnäytöltä käytettäviksi. Ohjaajan lisäksi myös kuljetusyritys voi reaaliaikaisesti seurata ja vaikuttaa Fleetboard-järjestelmän kautta mm. ajoreitteihin, lataustaukoihin ja auton kunnon seurantaan. Kamerapeilit ovat vakiona ilmanvastuksen pienentämiseksi. Aktiivinen jarrutusavustin, sivuvalvonta-avustin ja auton liikkuessa pitämä varoitusääni ovat myös vakiovarusteina. Takamoottorit Sähköisen Actroksen voimalinja muodostuu kahdesta taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista ja kaksinopeuksisesta vaihteistosta. Maksimi jatkuva teho on 330 kW (449 hv) ja hetkellinen 400 kW (544 hv). Akkupaketteja on joko kolme (336 kWh)tai neljä (448 kWh). Isommalle akustolle luvataan 400 kilometrin toimintasäde kevyessä ajossa lämpimässä kelissä. Henkilöautojen tapaan se puolittunee kuorman kasvaessa ja sään kylmetessä. Latausteho on ”vain” 160 kW, joten tunnin pysähdyksellä saa ainakin 100 km lisää toimintamatkaa. Reipas suorituskyky Ajoltaan eActros on muiden sähkökuorma-autojen tapaan herraskainen ajaa. Vääntömomentti on rutka jo liikkeellelähdöissä, kiihdytykset ovat rivakoita, veto jatkuvaa ilman vaihteiston nykäyksiä. Ja mikä parhainta kaasupolkimen välitykset ovat oivat, niin ryömittäessä kuin rivakasti liikkuessakin kaasun annostelu on helppoa. Jarrutusenergian talteenottoon on useita tasoja liki yhden polkimen ajoon asti. Myös jarrun annostelu on helppoa. Sähköinen ohjaus ei ole niin kevyt kuin etukäteen luulisi, pyörittely sujuu kuitenkin tuskitta. Parasta on hiljaisuus, moottoriäänien puuttuessa kuuluu vain vähäistä ilmavirran kohinaa. Jousitus on miellyttävä tyhjänäkin ajettaessa, akuston kolmen tonnin paino tasaa kyytiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalampi vaihtoehto Samalle täyssähkötekniikalle rakennetaan myös eEconic. Econicia näkee useimmiten jäteautona. Siinä tehtävässä Econicin edut ovatkin lyömättömät. Etuakselin etupuolelle sijoitetun ohjaamon lattia on tasainen ja yhtä alhaalla kuin matalalattiabusseissa. Oikean puoleinen ovi jalkakäytävälle taittuu linja-auton oven tavoin sisäpuolelle, myös ohjaamon läpikuljettavuus ja seisomakorkeus helpottavat uloskäyntiä oikealle puolelle. Sähköistäminen sopii jäteautoon mainiosti, aamuöisestä roskisten tyhjentelystä tulee hiljaisempaa ja akusto riittää helposti lyhyessä nurkka-ajossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz eActros 6x2 SÄHKÖAUTO, takaveto 400 kW (544 hv), 840 Nm Akku brutto / netto 448 / 420 kWh Lataus CCS: 160 kW WLTP-kulutus 121 kWh / 100 km toimintamatka 350 km huippunopeus 89 km/h (raj.) Mitat Pituus 9 300 mm Leveys 2 500 mm Korkeus 3 900 mm Akseliväli 5 500 mm Omamassa 9 200 kg Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan