25.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz eActros – Äänetöntä jakelua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros saapuu markkinoille joko jakeluautona tai puoliperävaunun veturina. Hyvää: äänettömyys, päästöttömyys, voimantuoton tasaisuus. Huonoa: toimintasäde kylmällä. Mercedes-Benz eActros on siirtynyt sarjatuotantoon useamman vuoden esisarjan testausjakson päätteeksi. Täyssähköinen versio ei juurikaan eroa polttomoottorisiskoistaan ulospäin. Ammattilaiset toki huomaavat heti alleajosuojien takaa pilkistävät akustot ja kirkkaanoranssit kaapelit. Sähkömallisto ei ole yhtä laaja keskittyen kevyimpiin malleihin. Alustavaihtoehdot ovat joko 19-tonninen 4x2 tai 27-tonninen 6x2 tärkeimpänä käyttötarkoituksena raskaamman pään jakeluajo taajamissa tai lyhyehköillä matkoilla. Puoliperävaunun veto onnistuu 40 tonnin kokonaismassaan asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Digiloikka Mersuilla ajanut kotiutuu ohjaamoon nopeasti, helppokäyttöiset hallintalaitteet, esimerkillinen ergonomia ja laadukas viimeistely kuuluvat tavaramerkkeihin. Oikeanpuoleinen viiksi toimii vaihdevipuna ja moottorijarrutuksen säätimenä. Uusista ominaisuuksista virtuaalimittaristo tarjoaa enemmän tietoa ja monet toiminnot on siirretty kosketusnäytöltä käytettäviksi. Ohjaajan lisäksi myös kuljetusyritys voi reaaliaikaisesti seurata ja vaikuttaa Fleetboard-järjestelmän kautta mm. ajoreitteihin, lataustaukoihin ja auton kunnon seurantaan. Kamerapeilit ovat vakiona ilmanvastuksen pienentämiseksi. Aktiivinen jarrutusavustin, sivuvalvonta-avustin ja auton liikkuessa pitämä varoitusääni ovat myös vakiovarusteina. Takamoottorit Sähköisen Actroksen voimalinja muodostuu kahdesta taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista ja kaksinopeuksisesta vaihteistosta. Maksimi jatkuva teho on 330 kW (449 hv) ja hetkellinen 400 kW (544 hv). Akkupaketteja on joko kolme (336 kWh)tai neljä (448 kWh). Isommalle akustolle luvataan 400 kilometrin toimintasäde kevyessä ajossa lämpimässä kelissä. Henkilöautojen tapaan se puolittunee kuorman kasvaessa ja sään kylmetessä. Latausteho on ”vain” 160 kW, joten tunnin pysähdyksellä saa ainakin 100 km lisää toimintamatkaa. Reipas suorituskyky Ajoltaan eActros on muiden sähkökuorma-autojen tapaan herraskainen ajaa. Vääntömomentti on rutka jo liikkeellelähdöissä, kiihdytykset ovat rivakoita, veto jatkuvaa ilman vaihteiston nykäyksiä. Ja mikä parhainta kaasupolkimen välitykset ovat oivat, niin ryömittäessä kuin rivakasti liikkuessakin kaasun annostelu on helppoa. Jarrutusenergian talteenottoon on useita tasoja liki yhden polkimen ajoon asti. Myös jarrun annostelu on helppoa. Sähköinen ohjaus ei ole niin kevyt kuin etukäteen luulisi, pyörittely sujuu kuitenkin tuskitta. Parasta on hiljaisuus, moottoriäänien puuttuessa kuuluu vain vähäistä ilmavirran kohinaa. Jousitus on miellyttävä tyhjänäkin ajettaessa, akuston kolmen tonnin paino tasaa kyytiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matalampi vaihtoehto Samalle täyssähkötekniikalle rakennetaan myös eEconic. Econicia näkee useimmiten jäteautona. Siinä tehtävässä Econicin edut ovatkin lyömättömät. Etuakselin etupuolelle sijoitetun ohjaamon lattia on tasainen ja yhtä alhaalla kuin matalalattiabusseissa. Oikean puoleinen ovi jalkakäytävälle taittuu linja-auton oven tavoin sisäpuolelle, myös ohjaamon läpikuljettavuus ja seisomakorkeus helpottavat uloskäyntiä oikealle puolelle. Sähköistäminen sopii jäteautoon mainiosti, aamuöisestä roskisten tyhjentelystä tulee hiljaisempaa ja akusto riittää helposti lyhyessä nurkka-ajossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz eActros 6x2 SÄHKÖAUTO, takaveto 400 kW (544 hv), 840 Nm Akku brutto / netto 448 / 420 kWh Lataus CCS: 160 kW WLTP-kulutus 121 kWh / 100 km toimintamatka 350 km huippunopeus 89 km/h (raj.) Mitat Pituus 9 300 mm Leveys 2 500 mm Korkeus 3 900 mm Akseliväli 5 500 mm Omamassa 9 200 kg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa