25.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz eActros – Äänetöntä jakelua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros saapuu markkinoille joko jakeluautona tai puoliperävaunun veturina. Hyvää: äänettömyys, päästöttömyys, voimantuoton tasaisuus. Huonoa: toimintasäde kylmällä. Mercedes-Benz eActros on siirtynyt sarjatuotantoon useamman vuoden esisarjan testausjakson päätteeksi. Täyssähköinen versio ei juurikaan eroa polttomoottorisiskoistaan ulospäin. Ammattilaiset toki huomaavat heti alleajosuojien takaa pilkistävät akustot ja kirkkaanoranssit kaapelit.Sähkömallisto ei ole yhtä laaja keskittyen kevyimpiin malleihin. Alustavaihtoehdot ovat joko 19-tonninen 4x2 tai 27-tonninen 6x2 tärkeimpänä käyttötarkoituksena raskaamman pään jakeluajo taajamissa tai lyhyehköillä matkoilla. Puoliperävaunun veto onnistuu 40 tonnin kokonaismassaan asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiloikkaMersuilla ajanut kotiutuu ohjaamoon nopeasti, helppokäyttöiset hallintalaitteet, esimerkillinen ergonomia ja laadukas viimeistely kuuluvat tavaramerkkeihin. Oikeanpuoleinen viiksi toimii vaihdevipuna ja moottorijarrutuksen säätimenä.Uusista ominaisuuksista virtuaalimittaristo tarjoaa enemmän tietoa ja monet toiminnot on siirretty kosketusnäytöltä käytettäviksi. Ohjaajan lisäksi myös kuljetusyritys voi reaaliaikaisesti seurata ja vaikuttaa Fleetboard-järjestelmän kautta mm. ajoreitteihin, lataustaukoihin ja auton kunnon seurantaan.Kamerapeilit ovat vakiona ilmanvastuksen pienentämiseksi. Aktiivinen jarrutusavustin, sivuvalvonta-avustin ja auton liikkuessa pitämä varoitusääni ovat myös vakiovarusteina.TakamoottoritSähköisen Actroksen voimalinja muodostuu kahdesta taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista ja kaksinopeuksisesta vaihteistosta. Maksimi jatkuva teho on 330 kW (449 hv) ja hetkellinen 400 kW (544 hv). Akkupaketteja on joko kolme (336 kWh)tai neljä (448 kWh).Isommalle akustolle luvataan 400 kilometrin toimintasäde kevyessä ajossa lämpimässä kelissä. Henkilöautojen tapaan se puolittunee kuorman kasvaessa ja sään kylmetessä. Latausteho on ”vain” 160 kW, joten tunnin pysähdyksellä saa ainakin 100 km lisää toimintamatkaa.Reipas suorituskykyAjoltaan eActros on muiden sähkökuorma-autojen tapaan herraskainen ajaa. Vääntömomentti on rutka jo liikkeellelähdöissä, kiihdytykset ovat rivakoita, veto jatkuvaa ilman vaihteiston nykäyksiä. Ja mikä parhainta kaasupolkimen välitykset ovat oivat, niin ryömittäessä kuin rivakasti liikkuessakin kaasun annostelu on helppoa.Jarrutusenergian talteenottoon on useita tasoja liki yhden polkimen ajoon asti. Myös jarrun annostelu on helppoa. Sähköinen ohjaus ei ole niin kevyt kuin etukäteen luulisi, pyörittely sujuu kuitenkin tuskitta. Parasta on hiljaisuus, moottoriäänien puuttuessa kuuluu vain vähäistä ilmavirran kohinaa. Jousitus on miellyttävä tyhjänäkin ajettaessa, akuston kolmen tonnin paino tasaa kyytiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi vaihtoehtoSamalle täyssähkötekniikalle rakennetaan myös eEconic. Econicia näkee useimmiten jäteautona. Siinä tehtävässä Econicin edut ovatkin lyömättömät. Etuakselin etupuolelle sijoitetun ohjaamon lattia on tasainen ja yhtä alhaalla kuin matalalattiabusseissa.Oikean puoleinen ovi jalkakäytävälle taittuu linja-auton oven tavoin sisäpuolelle, myös ohjaamon läpikuljettavuus ja seisomakorkeus helpottavat uloskäyntiä oikealle puolelle. Sähköistäminen sopii jäteautoon mainiosti, aamuöisestä roskisten tyhjentelystä tulee hiljaisempaa ja akusto riittää helposti lyhyessä nurkka-ajossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz eActros 6x2 SÄHKÖAUTO, takaveto 400 kW (544 hv), 840 Nm Akku brutto / netto 448 / 420 kWh Lataus CCS: 160 kW WLTP-kulutus 121 kWh / 100 km toimintamatka 350 km huippunopeus 89 km/h (raj.) Mitat Pituus 9 300 mm Leveys 2 500 mm Korkeus 3 900 mm Akseliväli 5 500 mm Omamassa 9 200 kg Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?