14.1.2023

Maistiainen: Mercedes-EQ EQS SUV on sähköinen luksuslinnake

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Mercedeksen sähkömalliston huipulle saapuva EQS SUV on katumaasturipainos EQS-sedanista. Lopputulos on tuntuu hiotummalta tuotteelta.

Mercedes-Benzin hiukan mystinen ratkaisu nimetä sähköajan malleja samoilla kirjaimilla kostautuu hiljalleen, joten EQS-katumaasturin kohdalla on syytä raahata mukana markkinointitermiä SUV. Mercedes-EQ EQS SUV on toki melkoinen nimike lausuttavaksi, mutta toisaalta autokaan ei ole aivan pieni. EQS-sedanin peruspalikoihin nojaava kookas katumaasturi rinnastuu polttomoottorimallistossa parhaiten GLS:ään, mutta se on joka suunnassa selkeästi oma autonsa.

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Yli 5,1 metriä pitkä EQS SUV on yli 1,71 metriä korkea. Akseliväli on EQS-sedanin tavoin 3 210 mm. Kookkaiden mittojen myötä käytössä on tilaa takapenkeillä ja tavaratilassa. Takaistuimia voi halutessaan kallistaa tai liikuttaa sähköisesti, sillä sähköistuimet ovat Suomessa vakiovaruste. Auton saa myös halutessaan seitsemänpaikkaisena ja kolmannen rivin istuimet soveltuvat myös keskimittaisille aikuisille. Jopa istuinlämmitys on saatavilla viimeiselle riville!

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Ulkoisesti Mercedes-EQ EQS SUV luottaa vahvasti sukunäköön ja sen erottaminen syksyllä julkistetusta EQE SUV:stä perustuu ensisijaisesti kokoon. Ulkonäköoptioihin kuuluu nyt Mercedeksen tähtimonogrammeilla varustettu keula. Monogrammiteemaa voi halutessaan jatkaa sisustan puuosissa. Tavaratilaa on 645 litraa viisipaikkaisena ja se on laajennettavissa 2 100 litraan.

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Suomeen tuotavia voimalinjavaihtoehtoja on kaksi. Nelivetoiset EQS SUV 450 ja EQS SUV 580 eroavat toisistaan lähinnä tehojen osalta. Maltillisempi versio luottaa 265 kilowatin tehoon, tehokkaampi 400 kilowatin tehoon. Vetomassa on molemmissa 1 800 kg.

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Akusto on EQS-sedanista tuttu 108 ilowattitunnin yksikkö. Moottoriversioiden vähäisen kulutuseron takia autojen WLTP-toimintamatkat ovat 600 km ja 599 km. Latauksen huipputeho on 200 kW CCS-latauksessa. Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW perusvarusteisella laturilla, 22 kW lisävarusteella.

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

EQS:n vakiovarustukseen on panostettu Suomessa, joten myös ilmajousitus kuuluu meillä jokaiseen autoon. MBUX:ssä on myös erillinen maastoajotila pientä seikkailua varten, vaikka varsinaisesta maastoautosta ei olekaan kyse edes korotetulla maavaralla. Lisävarustelistalta löytyy vielä myös erillinen akustiikkamukavuuspaketti, joka lisää auton äänieristystä ja tuo mukanaan laminoidut sivulasit.

Lopputuloksena Mercedes-EQ EQS SUV on mahdollisesti koko malliston mukavin paikka, sillä katumaasturi kulkee hiljaisesti ja vaivattomasti jopa pöperöisessä lumikelissä. Energiatehokkuudeltaan korkea auto ei tosin pärjää aerodynaamisille sedaneille ja lämmitettävää sisätilaakin on melko paljon.

Mercedes-EQ EQS SUV Mercedes-Benz mersu sähköauto katumaasturi edustus luksus

Palaamme EQS SUV:n ominaisuuksiin tarkemmin pidemmässä koeajossa lähiaikoina. Malli on ollut ennakkomyynnissä jo elokuusta 2022 alkaen ja hinnat alkavat 129 950 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat