14.1.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-EQ EQS SUV on sähköinen luksuslinnake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen sähkömalliston huipulle saapuva EQS SUV on katumaasturipainos EQS-sedanista. Lopputulos on tuntuu hiotummalta tuotteelta. Mercedes-Benzin hiukan mystinen ratkaisu nimetä sähköajan malleja samoilla kirjaimilla kostautuu hiljalleen, joten EQS-katumaasturin kohdalla on syytä raahata mukana markkinointitermiä SUV. Mercedes-EQ EQS SUV on toki melkoinen nimike lausuttavaksi, mutta toisaalta autokaan ei ole aivan pieni. EQS-sedanin peruspalikoihin nojaava kookas katumaasturi rinnastuu polttomoottorimallistossa parhaiten GLS:ään, mutta se on joka suunnassa selkeästi oma autonsa. Yli 5,1 metriä pitkä EQS SUV on yli 1,71 metriä korkea. Akseliväli on EQS-sedanin tavoin 3 210 mm. Kookkaiden mittojen myötä käytössä on tilaa takapenkeillä ja tavaratilassa. Takaistuimia voi halutessaan kallistaa tai liikuttaa sähköisesti, sillä sähköistuimet ovat Suomessa vakiovaruste. Auton saa myös halutessaan seitsemänpaikkaisena ja kolmannen rivin istuimet soveltuvat myös keskimittaisille aikuisille. Jopa istuinlämmitys on saatavilla viimeiselle riville! Ulkoisesti Mercedes-EQ EQS SUV luottaa vahvasti sukunäköön ja sen erottaminen syksyllä julkistetusta EQE SUV:stä perustuu ensisijaisesti kokoon. Ulkonäköoptioihin kuuluu nyt Mercedeksen tähtimonogrammeilla varustettu keula. Monogrammiteemaa voi halutessaan jatkaa sisustan puuosissa. Tavaratilaa on 645 litraa viisipaikkaisena ja se on laajennettavissa 2 100 litraan. Suomeen tuotavia voimalinjavaihtoehtoja on kaksi. Nelivetoiset EQS SUV 450 ja EQS SUV 580 eroavat toisistaan lähinnä tehojen osalta. Maltillisempi versio luottaa 265 kilowatin tehoon, tehokkaampi 400 kilowatin tehoon. Vetomassa on molemmissa 1 800 kg. Akusto on EQS-sedanista tuttu 108 ilowattitunnin yksikkö. Moottoriversioiden vähäisen kulutuseron takia autojen WLTP-toimintamatkat ovat 600 km ja 599 km. Latauksen huipputeho on 200 kW CCS-latauksessa. Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW perusvarusteisella laturilla, 22 kW lisävarusteella. EQS:n vakiovarustukseen on panostettu Suomessa, joten myös ilmajousitus kuuluu meillä jokaiseen autoon. MBUX:ssä on myös erillinen maastoajotila pientä seikkailua varten, vaikka varsinaisesta maastoautosta ei olekaan kyse edes korotetulla maavaralla. Lisävarustelistalta löytyy vielä myös erillinen akustiikkamukavuuspaketti, joka lisää auton äänieristystä ja tuo mukanaan laminoidut sivulasit. Lopputuloksena Mercedes-EQ EQS SUV on mahdollisesti koko malliston mukavin paikka, sillä katumaasturi kulkee hiljaisesti ja vaivattomasti jopa pöperöisessä lumikelissä. Energiatehokkuudeltaan korkea auto ei tosin pärjää aerodynaamisille sedaneille ja lämmitettävää sisätilaakin on melko paljon. Palaamme EQS SUV:n ominaisuuksiin tarkemmin pidemmässä koeajossa lähiaikoina. Malli on ollut ennakkomyynnissä jo elokuusta 2022 alkaen ja hinnat alkavat 129 950 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?