17.12.2022 Ajoneuvot Kylmät tyypit: Mercedes-EQ EQS SUV ja EQE SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen isot sähkömaasturit näytillä. Mersun mallien moninaisuus tuottaa päänvaivaa nimeämisessä. Ensinnäkin Benz-loppu on pudotettu pois sähkömalleista, sähköautot kuuluvat Mercedes-EQ -brändiin. Mallinimen kirjaimista löytyy vastaavuutta polttomoottorimalleihin ja vihjaus kokoluokkaan. EQE on E-sarjan kokoinen sähköauto ja EQS puolestaan S-sarjan sähköserkku. Perusrakenteissa ja voimalinjoissa ei ole yhteistä, nappuloissa ja elektroniikassa varmastikin. Tähän asti selvää? Nyt Suomessa kävi ensivierailulla uutuuskaksikko, EQE SUV ja EQS SUV, jotka rakentuvat sähkösedanien pohjalevylle korkeampina versioina. Tutummista malleista ne vastaavat kooltaan kutakuinkin GLE:tä ja GLS:ää. Joka sääntöön pitää olla poikkeus, joten aiemmat pienemmät sähkömaasturit EQA, EQB ja EQC eivät saa SUV-liitettä. Jos malleja ei erota mallinimestä, ei se ole helppoa ulkonäönkään puolesta. Korkeista autoista varsinkin kolme suurinta ovat hyvin samanlaisia pyöristetyltä olemukseltaan ja kokoerot ovat vaaksan verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taksitolpalle EQE SUV on vahva ehdokas taksitolppien uudeksi kingiksi korvaamaan E-sarja lähinnä EQE-sedania suuremman tavaratilansa ansiosta. Takapenkin selkänojan kallistusta pystyy säätämään joko matkustajien tai tavaroiden hyödyksi, mutta joka tapauksessa tilaa on riittävästi molemmille. Aluksi myynti alkaa kolmella nelivetoisella mallilla. Etuveto kytkeytyy automaattisesti irti sähkön säästämiseksi, jos tehoa tai pitoa ei tarvita. Nelivetoisuuteen kuuluu maastoajonäyttö etukameralla ja Offroad-ohjelma, joka optimoi pidonhallintaa ja kaasunvastetta. Lisävarusteena on saatavana ilmajousitus ja nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntösäteen pikkuautoluokkaan. Tehopaletti on aluksi 215-350 kW, tehokkain pinkoo sataseen 4,3 sekunnissa ja säyseimmän valttikortti on 540 km toimintamatka. Kulutus on maltillinen näin korkealle autolle alhaiseksi (0.25) puristetun ilmanvastuksen ansiosta. Kaikissa akku on 90 kWh, jonka lataus kestää vaihtovirralla kahdeksisen tuntia ja tasavirralla kolme varttia. Muista numeroarvoista lienee syytä poimia peräkärryn vetopaino 1800 kg. EQE SUV:in kilpailuasetelma selviää vasta vuodenvaihteen jälkeen hintojen paljastuessa, niiden voisi povata alkavan karvan alle sadasta tuhannesta. Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen ensi kesänä, nyt nähty esisarjan auto viipyy maassa vain muutaman päivän. Mallistoon on odotettavissa laajennusta ensi syksynä ainakin AMG 53-mallin, mutta luultavasti myös edullisemman takavetoversion muodossa. Edustusajoihin EQS SUV ehtii tänne jo aikaisemmin, ensimmäisiä asiakasautoja odotetaan maaliskuuksi, nyt tilauksen tekevien povataan saavan autonsa kesällä. Hinnastossa on alkuun kaksi mallia, molemmat nelivetoisia, 450 4matic 129 950 ja 580 4matic 152 400 euroa. Teholukemat vastaavasti joko 265 tai 400 kW. Molemmille luvataan n. 600 kilometrin toimintasäde, akusto on valtava 108,6 kWh, pikalataustehoksi luvataan 200 kW. EQS SUV on pikkuveljeään sen verran isompi, että myös seitsenpaikkainen versio on tarjolla. Kolmannelle riville sopii ja sähköisesti tieltä kääntyvän keskirivin ansiosta pääsee aikuinenkin, mutta tunnelma on kuitenkin turistiluokkaa kahden eturivin businekseen verrattuna. Keskimmäinen rivi säätyy sähköllä 13 senttiä pituussuunnassa jakaen tilaa rivien välillä. Kolmannen rivin saa niputettua lattiatasoon, jolloin tavaratilaa on hulppeasti kuution verran ja keskirivikin käännettynä vielä tuplaten. Vakiovarustukseen kuuluu ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Muutenkin maahantuoja on raksinut molempiin uutuuksiin runsaasti varusteita perushintaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?