17.12.2022

Kylmät tyypit: Mercedes-EQ EQS SUV ja EQE SUV

Mercedes-Benz EQE

Mercedeksen isot sähkömaasturit näytillä.

Mersun mallien moninaisuus tuottaa päänvaivaa nimeämisessä. Ensinnäkin Benz-loppu on pudotettu pois sähkömalleista, sähköautot kuuluvat Mercedes-EQ -brändiin. Mallinimen kirjaimista löytyy vastaavuutta polttomoottorimalleihin ja vihjaus kokoluokkaan.

EQE on E-sarjan kokoinen sähköauto ja EQS puolestaan S-sarjan sähköserkku. Perusrakenteissa ja voimalinjoissa ei ole yhteistä, nappuloissa ja elektroniikassa varmastikin. Tähän asti selvää? Nyt Suomessa kävi ensivierailulla uutuuskaksikko, EQE SUV ja EQS SUV, jotka rakentuvat sähkösedanien pohjalevylle korkeampina versioina. Tutummista malleista ne vastaavat kooltaan kutakuinkin GLE:tä ja GLS:ää. Joka sääntöön pitää olla poikkeus, joten aiemmat pienemmät sähkömaasturit EQA, EQB ja EQC eivät saa SUV-liitettä.

Jos malleja ei erota mallinimestä, ei se ole helppoa ulkonäönkään puolesta. Korkeista autoista varsinkin kolme suurinta ovat hyvin samanlaisia pyöristetyltä olemukseltaan ja kokoerot ovat vaaksan verran.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taksitolpalle

EQE SUV on vahva ehdokas taksitolppien uudeksi kingiksi korvaamaan E-sarja lähinnä EQE-sedania suuremman tavaratilansa ansiosta. Takapenkin selkänojan kallistusta pystyy säätämään joko matkustajien tai tavaroiden hyödyksi, mutta joka tapauksessa tilaa on riittävästi molemmille.

Mercedes-Benz EQE

Aluksi myynti alkaa kolmella nelivetoisella mallilla. Etuveto kytkeytyy automaattisesti irti sähkön säästämiseksi, jos tehoa tai pitoa ei tarvita. Nelivetoisuuteen kuuluu maastoajonäyttö etukameralla ja Offroad-ohjelma, joka optimoi pidonhallintaa ja kaasunvastetta. Lisävarusteena on saatavana ilmajousitus ja nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntösäteen pikkuautoluokkaan.

Mercedes-Benz EQE

Tehopaletti on aluksi 215-350 kW, tehokkain pinkoo sataseen 4,3 sekunnissa ja säyseimmän valttikortti on 540 km toimintamatka. Kulutus on maltillinen näin korkealle autolle alhaiseksi (0.25) puristetun ilmanvastuksen ansiosta. Kaikissa akku on 90 kWh, jonka lataus kestää vaihtovirralla kahdeksisen tuntia ja tasavirralla kolme varttia. Muista numeroarvoista lienee syytä poimia peräkärryn vetopaino 1800 kg.

EQE SUV:in kilpailuasetelma selviää vasta vuodenvaihteen jälkeen hintojen paljastuessa, niiden voisi povata alkavan karvan alle sadasta tuhannesta. Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen ensi kesänä, nyt nähty esisarjan auto viipyy maassa vain muutaman päivän. Mallistoon on odotettavissa laajennusta ensi syksynä ainakin AMG 53-mallin, mutta luultavasti myös edullisemman takavetoversion muodossa.

Edustusajoihin

EQS SUV ehtii tänne jo aikaisemmin, ensimmäisiä asiakasautoja odotetaan maaliskuuksi, nyt tilauksen tekevien povataan saavan autonsa kesällä. Hinnastossa on alkuun kaksi mallia, molemmat nelivetoisia, 450 4matic 129 950 ja 580 4matic 152 400 euroa. Teholukemat vastaavasti joko 265 tai 400 kW. Molemmille luvataan n. 600 kilometrin toimintasäde, akusto on valtava 108,6 kWh, pikalataustehoksi luvataan 200 kW.

Mercedes-Benz EQS

EQS SUV on pikkuveljeään sen verran isompi, että myös seitsenpaikkainen versio on tarjolla. Kolmannelle riville sopii ja sähköisesti tieltä kääntyvän keskirivin ansiosta pääsee aikuinenkin, mutta tunnelma on kuitenkin turistiluokkaa kahden eturivin businekseen verrattuna.

Keskimmäinen rivi säätyy sähköllä 13 senttiä pituussuunnassa jakaen tilaa rivien välillä. Kolmannen rivin saa niputettua lattiatasoon, jolloin tavaratilaa on hulppeasti kuution verran ja keskirivikin käännettynä vielä tuplaten.

Mercedes-Benz EQS

Vakiovarustukseen kuuluu ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Muutenkin maahantuoja on raksinut molempiin uutuuksiin runsaasti varusteita perushintaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat