26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stellantis harkitsee Maseratin myymistä, kun italialainen luksusmerkki jatkaa tappiollista taivaltaan. Hallituksen sisällä näkemykset jakautuvat: pitäisikö brändi pelastaa vai päästää irti? Maserati saattaa olla myynnissä – tai ainakin sen kohtalo on vakavasti harkinnassa. Useiden lähteiden mukaan Stellantis on palkannut konsulttiyhtiö McKinseyn selvittämään vaihtoehtoja Maseratin tulevaisuudelle. Yhtiö on kärsinyt merkittävistä tappioista, ja vuonna 2024 sen myynti romahti yli puolella vain 11 300 autoon. Tappiota kertyi 260 miljoonaa euroa.Vaikka Stellantis virallisesti kiistää myyntisuunnitelmat, sisäpiiriläisten mukaan hallituksen jäsenet ovat jakautuneet kahteen leiriin: osa haluaa luopua brändistä, toiset uskovat sen potentiaaliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuksusmerkki ilman tulevaisuudensuunnitelmaa?Maseratin viimeisin tuotesuunnitelma on hylätty, eikä uusia malleja ole näköpiirissä. Tämä on saanut monet uskomaan, ettei brändiä voida enää kääntää voitolliseksi. Toisaalta Maserati on Stellantiksen ainoa todellinen luksusmerkki, mikä tekee siitä strategisesti arvokkaan – ainakin teoriassa.Yksi mahdollinen pelastuskeino olisi yhdistää Maseratin tulevat mallit Alfa Romeon kanssa, jolloin kehityskustannuksia voitaisiin jakaa. Tämä vaihtoehto on ollut aiemmin esillä, mutta mitään konkreettista ei ole vielä päätetty.Kuka ostaisi Maseratin – ja miksi?Jos Stellantis päättää myydä Maseratin, kuka voisi olla kiinnostunut? Analyytikot pitävät kiinalaisia autonvalmistajia todennäköisimpinä ostajaehdokkaina. Brändin nimi tunnetaan yhä maailmanlaajuisesti, vaikka sen viimeaikaiset mallit, kuten Ghibli, ovatkin vieneet sen lähemmäs keskiluokan premiumia kuin aitoa luksusta.Kiinalaiset valmistajat, kuten Geely tai BYD, voisivat hyödyntää Maseratin brändiarvoa ja laajentaa sen avulla asemaansa Euroopan markkinoilla – erityisesti nyt, kun tullit ja sääntely vaikeuttavat pääsyä länsimarkkinoille.Taustalla myös Trumpin tullitYksi syy Maseratin tilanteen tarkasteluun on Yhdysvaltojen uudet tuontitullit, jotka vaikuttavat erityisesti Euroopassa valmistettuihin merkkeihin, kuten Maseratiin ja Alfa Romeo -malleihin. McKinsey on palkattu arvioimaan, miten nämä tullit vaikuttavat Stellantiksen strategiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako brändistä luopua?Analyytikoiden mukaan yhtiö voisi parantaa kannattavuuttaan karsimalla heikosti menestyviä brändejä. Maseratin myynti voisi olla osa tätä strategiaa – tai sitten se voisi olla virhe, jos brändi saataisiin vielä käännettyä nousuun. Joidenkin Stellantiksen johtokunnan jäsenten mielestä yhtiö ei pysty elvyttämään Maseratia kestävällä tavalla ja he katsovat, että sen myymisen olevan paras vaihtoehto. Toiset taas ovat sitä mieltä, että Maseratilla on yhä arvoa ja että yhtiön ainoan luksusmerkin myyminen olisi Stellantikselle valtava isku. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 9.8.2024 Ajoneuvot Ei voi olla totta! – tässä on tiettävästi kaikkien aikojen viimeinen V8-Maserati 1.3.2024 Ajoneuvot Upouudessa Maserati GranCabriossa on 550 hevosvoiman edestä karkkipäivää 12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Sciàdipersia – mitä, missä, miksi? 27.5.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte kiilakauden keskeltä 24.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta 4.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus 21.10.2022 Ajoneuvot Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo 23.7.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte eli bisnespuku Ferrarin lihaksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen