9.8.2024 Ajoneuvot Ei voi olla totta! – tässä on tiettävästi kaikkien aikojen viimeinen V8-Maserati Teksti Benjamin Helander Kuva Maserati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisin Quattroporte murisee V8:eineen taivaanrantaan 11 tuotantovuoden jälkeen. Maserati on siis päättänyt julkistaa nykyisestä, kuudennen polven Quattroportestaan nyt Grand Finale -erikoisuuden, joka saattaa historiaan samaan aikaan itse mallin, ja myös V8-voimanlähteen kaikkien Maseratien keulalla. Hetki on siis historiallinen kahdesta syystä. Voi olla, ettemme ole saamassa ainakaan aivan suoraa jatkajaa 61-vuotiselle ja todellakin jo (tai ehkä kuitenkin vasta) kuuden sukupolven mittaiselle Quattroporte -mallisarjalle. Vissi on ainakin se, että nykyinen, jo vuodesta 2013 tuotettu Quattroporte, Maseratin pitkäaikainen kaunotar F-segmentin isojen edustusautojen luokassa, on nyt lopullisesti väistymässä. Samanniminen henkinen seuraaja ja lähin vastine tulee nykysuunnitelman mukaan olemaan vuonna 2028 esiteltävä täyssähköinen Quattroporte. Toiset jäähyväiset - vähintäänkin yhtä katkerat sellaiset - sanomme kahdeksansylinteriselle V-moottorille modenalaisen atrainmerkin voimanlähdemuodoissa. Maseratin V8:t ovat voineet olla joskus vähän itsepäisiä tapauksia, mutta äänimaailma niissä on ollut aina viimeisen päälle kunnossa. Quattroporte on aina ollut etenkin korvien, silmien ja sydämen valinta edustusautoksi, mahdollisesti joskus ihan vähän järjenkin. Maserati ehti pitää V8-moottoria mallistossaan kaikkiaan 65 vuoden ajan, sillä ensimmäinen sellainen nähtiin grand tourer -malli 5000 GT:ssä vuonna 1959. Vuodesta 2001 alkaen Maserati on valmistanut V8:nsa yhteistyössä Ferrarin kanssa. Maseratin ensimmäinen V8 tuolta 1950-luvun lopusta oli 4,9-litrainen, kun tämä viimeiseksi jäävä on nykyisten automarkkinoiden pienimpiä sarjatuotantohenkilöauton kasikoneita, siro 3,8-litrainen. Kokoalumiininen, pitkäaikainen Maserati V8 debytoi puolestaan vuonna 1963, ja nimenomaan ensimmäisen polven Quattroportessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrand FinaleMaserati Quattroporte VI lähtee V8:eineen tyylikkäästi, emmekä tosin olisi voineet odottaakaan Maseratilta yhtään vähempää. Erikoisuus on Maseratin oman bespoke build -ohjelman eli Fuoriserien käsialaa. Grand Finale on tietenkin rakennettu F154:n eli 3,8-litraisen V8:n ympärille. Viimeisen karjaisun kunniaksi moottori on viritetty samalla tavalla kuin tehokkaimmassa Quattroportessa, Trofeossa. Tämä tarkoittaa 580 hevosvoiman tehoa ja 730 newtonmetrin vääntömomenttia. Näillä eväin auton huippunopeus ei ole enempää eikä vähempää kuin 326 km/h. Grand Finalessa moottoria koristaa erityinen hiilikuituinen koppa, johon on kirjailtu moottorin koonneiden nimet. Hiilikuitua on auton muussakin viimeistelyssä ja koristelussa. Koriväri on Blu Nobile. Grand Finalesta löytyy myös muun muassa "sarjanumero", 99999, joka kertoo yhden merkittävän kappaleen perinteikkään modenalaisvalmistajan tarinassa päättyvän. Lähde: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 1.3.2024 Ajoneuvot Upouudessa Maserati GranCabriossa on 550 hevosvoiman edestä karkkipäivää 12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Sciàdipersia – mitä, missä, miksi? 27.5.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte kiilakauden keskeltä 24.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta 4.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus 21.10.2022 Ajoneuvot Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo 23.7.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte eli bisnespuku Ferrarin lihaksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen