9.8.2024 Ajoneuvot Ei voi olla totta! – tässä on tiettävästi kaikkien aikojen viimeinen V8-Maserati Teksti Benjamin Helander Kuva Maserati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisin Quattroporte murisee V8:eineen taivaanrantaan 11 tuotantovuoden jälkeen. Maserati on siis päättänyt julkistaa nykyisestä, kuudennen polven Quattroportestaan nyt Grand Finale -erikoisuuden, joka saattaa historiaan samaan aikaan itse mallin, ja myös V8-voimanlähteen kaikkien Maseratien keulalla. Hetki on siis historiallinen kahdesta syystä. Voi olla, ettemme ole saamassa ainakaan aivan suoraa jatkajaa 61-vuotiselle ja todellakin jo (tai ehkä kuitenkin vasta) kuuden sukupolven mittaiselle Quattroporte -mallisarjalle. Vissi on ainakin se, että nykyinen, jo vuodesta 2013 tuotettu Quattroporte, Maseratin pitkäaikainen kaunotar F-segmentin isojen edustusautojen luokassa, on nyt lopullisesti väistymässä. Samanniminen henkinen seuraaja ja lähin vastine tulee nykysuunnitelman mukaan olemaan vuonna 2028 esiteltävä täyssähköinen Quattroporte. Toiset jäähyväiset - vähintäänkin yhtä katkerat sellaiset - sanomme kahdeksansylinteriselle V-moottorille modenalaisen atrainmerkin voimanlähdemuodoissa. Maseratin V8:t ovat voineet olla joskus vähän itsepäisiä tapauksia, mutta äänimaailma niissä on ollut aina viimeisen päälle kunnossa. Quattroporte on aina ollut etenkin korvien, silmien ja sydämen valinta edustusautoksi, mahdollisesti joskus ihan vähän järjenkin. Maserati ehti pitää V8-moottoria mallistossaan kaikkiaan 65 vuoden ajan, sillä ensimmäinen sellainen nähtiin grand tourer -malli 5000 GT:ssä vuonna 1959. Vuodesta 2001 alkaen Maserati on valmistanut V8:nsa yhteistyössä Ferrarin kanssa. Maseratin ensimmäinen V8 tuolta 1950-luvun lopusta oli 4,9-litrainen, kun tämä viimeiseksi jäävä on nykyisten automarkkinoiden pienimpiä sarjatuotantohenkilöauton kasikoneita, siro 3,8-litrainen. Kokoalumiininen, pitkäaikainen Maserati V8 debytoi puolestaan vuonna 1963, ja nimenomaan ensimmäisen polven Quattroportessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrand FinaleMaserati Quattroporte VI lähtee V8:eineen tyylikkäästi, emmekä tosin olisi voineet odottaakaan Maseratilta yhtään vähempää. Erikoisuus on Maseratin oman bespoke build -ohjelman eli Fuoriserien käsialaa. Grand Finale on tietenkin rakennettu F154:n eli 3,8-litraisen V8:n ympärille. Viimeisen karjaisun kunniaksi moottori on viritetty samalla tavalla kuin tehokkaimmassa Quattroportessa, Trofeossa. Tämä tarkoittaa 580 hevosvoiman tehoa ja 730 newtonmetrin vääntömomenttia. Näillä eväin auton huippunopeus ei ole enempää eikä vähempää kuin 326 km/h. Grand Finalessa moottoria koristaa erityinen hiilikuituinen koppa, johon on kirjailtu moottorin koonneiden nimet. Hiilikuitua on auton muussakin viimeistelyssä ja koristelussa. Koriväri on Blu Nobile. Grand Finalesta löytyy myös muun muassa "sarjanumero", 99999, joka kertoo yhden merkittävän kappaleen perinteikkään modenalaisvalmistajan tarinassa päättyvän. Lähde: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 1.3.2024 Ajoneuvot Upouudessa Maserati GranCabriossa on 550 hevosvoiman edestä karkkipäivää 12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Sciàdipersia – mitä, missä, miksi? 27.5.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte kiilakauden keskeltä 24.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta 4.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus 21.10.2022 Ajoneuvot Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo 23.7.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte eli bisnespuku Ferrarin lihaksilla 27.5.2022 Ajoneuvot Maserati MC20 Cielo ja himmee avattava katto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle