9.8.2024 Ajoneuvot Ei voi olla totta! – tässä on tiettävästi kaikkien aikojen viimeinen V8-Maserati Teksti Benjamin Helander Kuva Maserati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisin Quattroporte murisee V8:eineen taivaanrantaan 11 tuotantovuoden jälkeen. Maserati on siis päättänyt julkistaa nykyisestä, kuudennen polven Quattroportestaan nyt Grand Finale -erikoisuuden, joka saattaa historiaan samaan aikaan itse mallin, ja myös V8-voimanlähteen kaikkien Maseratien keulalla. Hetki on siis historiallinen kahdesta syystä. Voi olla, ettemme ole saamassa ainakaan aivan suoraa jatkajaa 61-vuotiselle ja todellakin jo (tai ehkä kuitenkin vasta) kuuden sukupolven mittaiselle Quattroporte -mallisarjalle. Vissi on ainakin se, että nykyinen, jo vuodesta 2013 tuotettu Quattroporte, Maseratin pitkäaikainen kaunotar F-segmentin isojen edustusautojen luokassa, on nyt lopullisesti väistymässä. Samanniminen henkinen seuraaja ja lähin vastine tulee nykysuunnitelman mukaan olemaan vuonna 2028 esiteltävä täyssähköinen Quattroporte. Toiset jäähyväiset - vähintäänkin yhtä katkerat sellaiset - sanomme kahdeksansylinteriselle V-moottorille modenalaisen atrainmerkin voimanlähdemuodoissa. Maseratin V8:t ovat voineet olla joskus vähän itsepäisiä tapauksia, mutta äänimaailma niissä on ollut aina viimeisen päälle kunnossa. Quattroporte on aina ollut etenkin korvien, silmien ja sydämen valinta edustusautoksi, mahdollisesti joskus ihan vähän järjenkin. Maserati ehti pitää V8-moottoria mallistossaan kaikkiaan 65 vuoden ajan, sillä ensimmäinen sellainen nähtiin grand tourer -malli 5000 GT:ssä vuonna 1959. Vuodesta 2001 alkaen Maserati on valmistanut V8:nsa yhteistyössä Ferrarin kanssa. Maseratin ensimmäinen V8 tuolta 1950-luvun lopusta oli 4,9-litrainen, kun tämä viimeiseksi jäävä on nykyisten automarkkinoiden pienimpiä sarjatuotantohenkilöauton kasikoneita, siro 3,8-litrainen. Kokoalumiininen, pitkäaikainen Maserati V8 debytoi puolestaan vuonna 1963, ja nimenomaan ensimmäisen polven Quattroportessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGrand FinaleMaserati Quattroporte VI lähtee V8:eineen tyylikkäästi, emmekä tosin olisi voineet odottaakaan Maseratilta yhtään vähempää. Erikoisuus on Maseratin oman bespoke build -ohjelman eli Fuoriserien käsialaa. Grand Finale on tietenkin rakennettu F154:n eli 3,8-litraisen V8:n ympärille. Viimeisen karjaisun kunniaksi moottori on viritetty samalla tavalla kuin tehokkaimmassa Quattroportessa, Trofeossa. Tämä tarkoittaa 580 hevosvoiman tehoa ja 730 newtonmetrin vääntömomenttia. Näillä eväin auton huippunopeus ei ole enempää eikä vähempää kuin 326 km/h. Grand Finalessa moottoria koristaa erityinen hiilikuituinen koppa, johon on kirjailtu moottorin koonneiden nimet. Hiilikuitua on auton muussakin viimeistelyssä ja koristelussa. Koriväri on Blu Nobile. Grand Finalesta löytyy myös muun muassa "sarjanumero", 99999, joka kertoo yhden merkittävän kappaleen perinteikkään modenalaisvalmistajan tarinassa päättyvän. Lähde: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 1.3.2024 Ajoneuvot Upouudessa Maserati GranCabriossa on 550 hevosvoiman edestä karkkipäivää 12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Sciàdipersia – mitä, missä, miksi? 27.5.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte kiilakauden keskeltä 24.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta 4.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus 21.10.2022 Ajoneuvot Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo 23.7.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maserati Quattroporte eli bisnespuku Ferrarin lihaksilla 27.5.2022 Ajoneuvot Maserati MC20 Cielo ja himmee avattava katto 24.3.2022 Ajoneuvot Koillisesta tuulee ja purevasti – odotettu Maserati Grecale esittäytyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita