1.3.2024

Upouudessa Maserati GranCabriossa on 550 hevosvoiman edestä karkkipäivää

Maseratin uuden polven grand tourer on myös avokattoisena yksi tämän hetken automarkkinoiden upeimmista tuotteista.

Maseratin mallisto sai juuri herkullisen vahvistuksen, joka vauhdittaa entisestään italialaisbrändin uutta nousua luksusautomaailmassa. Maseratin edellisen avokattoisen grand tourerin esittelystä on vierähtänyt mukavat 14 vuotta, ja tämä uutuus on todellakin tuon vuonna 2010 ensiesitellyn ja yhdeksän vuotta myöhemmin tuotannosta poistuneen GranCabrion suora seuraaja.

Uuden GranCabrion esittely Geneven autonäyttelyn aikaan ei ole sattumaa. Tasan 65 vuotta sitten Maserati toi markkinoille ensimmäisen katulaillisen urheiluautonsa, 3500 GT:n, avomallin.

Molemmat GranCabrio-sukupolvet perustuvat kovakattoiseen GranTurismoon, jonka nykypolvi, tämän uuden GranCabrion perusta, julkistettiin puolisentoista vuotta sitten. Uudesta GranTurismosta on saatavilla myös 760 hevosvoiman ja 1 350 newtonmetrin Folgore-täyssähköversio, mutta avokattoinen kulkee toistaiseksi vain Nettunon eli V6:n voimalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huippumalli vakiona

Uuden GranCabrion ura alkaa huipulta. GranCabrio Trofeo vastaa GranTurismo Trofeota, jossa 3,0-litrainen ahdettu V6 tuottaa 550 hevosvoimaa. Kun GranCabrio Trofeota ajatellaan vuonna 2019 tuotannosta poistuneen edeltäjänsä seuraajana, 4,7-litraisesta ahtamattomasta V8:sta on tultu koon puolesta reilusti alaspäin, mutta tehoa on tullut vastaavasti lisää jopa edeltäjän huippumalli GranCabrio MC:hen verrattuna.

GranCabrio Trofeo on eräs kaikkien aikojen nopeimmista nelipaikkaisista avoautoista. Nollasta sataan ehditään 3,6 sekunnissa ja vauhtia riittää ainakin 315 km/h nopeuteen asti. Jos tämäkään ei riitä, on pakko turvautua superauto MC20:n Cielo -avomalliin.

Vahvasti lajinsa edustaja

Kuten GranTurismo, myös uusi GranCabrio on helppo tunnistaa juuri tuon mallinimen kantajaksi. Muotoilullisessa mielessä uutuutta voisi luonnehtia modernisoinniksi, jos tällaista ilmausta voi käyttää vuonna 2007 ensiesiteltyyn autoon nähden. Auto on upea, eihän siitä mihinkään pääse.

Nelipaikkaisen matkustamon päälle kaartuu viidellä eri värillä saatavilla oleva kangaskatto, joka on avattavissa nappia painamalla 14 sekunnissa aina 50 km/h nopeusalueelle asti. Autossa on totutusti myös takaistuimet, mutta niiden käyttö - oli katto sitten kiinni tai auki - on enemmän rantabulevardilla cruisaamista kuin matka-ajoa varten.

Takaistuimilla ei voi edes olla, mikäli lisävarusteinen tuulisieppari on käytössä. Vakiovarusteinen niskanlämmitin tuo viileällä säällä lisää mukavuutta avoautoiluun.

Lähde ja kuvat: Maserati Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia