21.10.2022 Ajoneuvot Tapahtuu kerran 15 vuodessa – uusi, uljas Maserati GranTurismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maseratilla tärkeysjärjestyksessä painavat aivan muut asiat, kuin malliston säännöllinen päivittäminen. Siitä huolimatta täysin uusi GranTurismo on jo toinen Maserati-uutuus kuluvan vuoden sisällä, hyvin eri tavalla tärkeä sellainen. Maseratin grand tourer -mallien sukulinja juontaa aina 75 vuoden taakse A6 1500:aan, jota myös uutuuden ensimmäisellä erikoismallilla juhlistetaan. Viime aikoihin - tarkoittaen viimeisiin 25 vuoteen - on mahtunut näitä vain kaksi kokonaista sukupolvea; 3200 GT/Coupé sekä edellisen polven GranTurismo. Atrainmerkin ensimmäinen grand tourer -uutuus sitten vuoden 2007 laittaa uusiksi enemmänkin kuin pinnat, sillä nyt nähdään pitkien ennakointien mukaisesti ensimmäinen täyssähköinen GranTurismo, Folgore. Modenassa ollaan nyt niin ikään sitä mieltä, että kuusi sylinteriä riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi tarvetta aitoustodistukselleOn hienoa nähdä, kuinka perinteikkäät italialaismerkit Alfa Romeosta lähtien ovat saaneet jälleen juonenpäästä kiinni kiistämättömien kuivien kausien jälkeen. Uudet alut ovat sekä Alfan että Maseratin kohdalla lähteneet omille juurille palaamisesta, eivät mihinkään muotteihin sulloutumisesta. Näin myöskään Maserati GranTurismo ei ole liikaa muuttunut. Aito ja alkuperäinen konsepti on vain tuotu uuteen aikaan, ei siinä sen kummempaa. Italialaisuutta korostetaan asiaankuuluvalla pieteetillä, ja GranTurismo onkin varmasti italialaisimpia saatavilla olevia automalleja, kun otetaan huomioon kaikki osa-alueet suunnittelupöydältä loppukokoonpanoon, joka muuten tapahtuu torinolaispyhättö Mirafiorilla.Suurimmaksi osaksi alumiininen kori on kauttaaltaan uudelleenmuotoiltu, mutta näyttää tutulta. Oikeastaan ainoa merkittävä tyylimuutos edeltävään polveen ovat ajovalot, jotka edustavat nyt MC20:n ja Grecalen kaltaista pystysuuntaa. Kaikki tradition mukaiset elementit ovat korissa paikoillaan. Konepelti on valtavan kokoinen; sen saumat kulkevat etusiipeä pitkin aina etuoveen asti.Neptunus pitelee edelleen käsissään kaikille tuttua atrainta Bolognan keskustassa, ja hänen mukaansa nimetty voimanlähde saa toimia myös GranTurismossa kaiken lähtökohtana. Tämä Maseratin oma 3,0-litrainen V6 tarjoilee joko 490 tai 550 hevosvoimaa riippuen siitä, valitseeko malliversioista Modenan vai Trofeon.Folgore ("salama") painaa miltei 500 kiloa polttomoottorimalleja enemmän, mutta lattiaan T:n muotoon sijoitetun akuston ansiosta painojakauma on 50/50. GranTurismon perusrakenne on modulaarinen, joten täyssähkö- ja polttomoottorivoimalinjojen asentaminen samaan autoon käy kivuttomasti. Valitsemalla vaihtoehdoista Folgoren, saa kuitenkin jotain aivan ennenkokematonta. Katumaasturiuutuus Grecale ehti aiemmin kuluvana vuonna esitellä yleisölle ajatuksen täyssähköisestä Maseratista, ja nyt GranTurismo saa lanseerata sen katukäyttöön. 760 hevosvoiman tehoisena täyssähköinen Folgore on melko ylivoimaisesti ensirintamassa julkistetun GranTurismo -malliston voimakuningatar. Vääntöä kolme sähkömoottoria tarjoavat peräti 1 350 newtonmetriä - takapyörille. Folgore kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, ja kulkee jopa 320 kilometriä tunnissa. Ei polttomoottoriinkaan luottavilla huonosti mene, sillä Trofeoltakin kiihdytys nollasta sataan vie ainoastaan 3,5 sekuntia, ja nopeusmittari kiertyy 300 paremmalle puolelle, niin kuin kunnon grand tourerilla kuuluukin.Kun kerran ollaan hiljaa, niin sitten ollaan. Äänetön Maserati huolehtii äänettömyydestään myös aerodynamiikan keinoin.Yksin asiakkaiden päätettäväksi jää lopulta, kumman version he kokevat omaksi Maseratikseen, Nettunon vaiko sen äänettömämmän. Miten päin tahansa, uuden GranTurismon voi varmasti tuntea Maseratiksi, ilman vieraita elementtejä. Aitoustodistusta ei tarvita, puhtausaste on hyvä. Stellantiksen alaisuudessa ei ole tarvinnut käydä Chryslerin varastoilla osia hakemassa.Kuten huomasimme, aivan kaikkia yksityiskohtia GranTurismosta ei vieläkään paljastettu. Lisäksi GranTurismon avokattoisena ja edelleen nelipaikkaisena sisarena on aiemmin nähty GranCabrio, ja näin tulee olemaan myös vastaisuudessa. Amalfin rannikkoa päästäneen laskemaan katto auki jo ensi syksynä.Lähde ja kuvat: Maserati Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää