24.3.2022

Koillisesta tuulee ja purevasti – odotettu Maserati Grecale esittäytyy

Maserati Grecale

Välimeren maissa puhaltavat tuulet lainaavat nimensä jos jollekin Maseratille. Koillinen Grecale kuvaa modenalaisten uutuuskatumaasturia erinomaisesti, sillä molemmat ovat navakoita ja käänteentekeviä.

Grecalehan ei ole Maseratin ensimmäinen kaupunkimaasturi, sillä markkinoilla on jo useamman vuoden ajan ollut sitä suurempikokoinen Levante – itätuuli. Levantea on pidetty Maseratiksi hieman raskaana, joten kompaktimmasta Grecalesta sopiikin odottaa kaikin puolin astetta sirompaa. Mistään pienestä autosta ei silti ole kyse: 4,846 metrin kokonaispituudella se ei paljoa jää hienoisesti yli viisimetrisestä Levantesta.

Maserati Grecale

Huomionarvoista Grecalessa on myös sen sijoittuminen Maseratin mallistossa. Uutuus tulee olemaan hintansa puolesta aikanaan saavutettavin Maserati. Antaa tuulla vain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nimeämisen juhlaa

Maseratin brändi on ainutlaatuinen, ja se nojaa yhtäältä vahvasti merkin juuriin ja kotipaikkaan Modenan kaupungissa, Emilia-Romagnan maakunnassa, Italiassa. Perinnön annetaan, kuten aina ennenkin, näkyä myös eri malliversioiden tuotteistamisessa.

Valitsemalla malliversioista GT:n, saa konepellin alle 300 hevosvoimaan yltävän kaksilitraisen (kevythybridi)rivinelosen. Modena puolestaan nostaa saman voimalinjan tehoja 330:een heppaan. Huipulla Trofeo käsittää räväkimmän polttomoottorisen Grecalen, jossa uunituore 3-litrainen V6 tarjoilee 530 hevosvoiman tehot.

Edellinen lause viittasikin jo erääseen käänteentekevään mullistukseen, jonka koillistuuli tuo tullessaan. Nimittäin noin vuoden kuluttua päivänvalon näkee Grecale Folgore (suomeksi salama), rotunsa ensimmäinen täyssähköinen.

Muotoilun juhlaa

Auton ulkonäkö on tavallaan helpoin mutta toisaalta taas vaikein arvioinnin kohde, siksi se jätetään yleensä makuasiaksi. On silti sentään olemassa jotain mittareita ulkonäönkin ”mittaamiseen”. Maserati Grecalen kohdalla ehdottomina vahvuuksina voisi pitää rohkeutta ja erottuvuutta, uskollisuutta merkin linjalle sekä syvälle porautuvia yksityiskohtia, eli Maseratien vahvuuksia vanhastaan.

Maserati Grecale
Takavalojen ledien bumerangimuodossa viitataan parin vuosikymmenen takaisen 3200 GT -mallin rohkeisiin takavaloihin.

Grecalen  kuoren alla on Stellantiksen italialaissiiven premium-haaran tuorein Giorgio-pohjaratkaisu. Uutuus on täten läheistä sukua Alfa Romeo Giulialle ja vielä läheisempää Stelviolle. Ja toisin kuin Levante, Grecale on sukua myös kolossaaliselle Jeep Grand Cherokeelle, tosin uusinta kautta. Grecale on puolisentoista senttiä Stelviota pidempi. Sitä valmistetaan samalla Cassinon tehtaalla Lazion maakunnassa, kuin mainittuja Alfa-sisariaankin.

Maserati Grecale
Sisätiloissa perinteisempää Maseratia on ehdoton varuste, analoginen, sininen kellotaulu keskellä kojelautaa. Modernimpaa Maseratia edustavat puolestaan

Jos Levanten sisätiloista ja olemuksesta tihkuvat ajoittain vaivihkaa läpi vanhat Chrysler-ajat, vaikuttavat Grecalessa puolestaan paikoin isotkin vaikutteet Alfa Romeolta. Varsinkin ohjauspyörä säätimineen ja käynnistysnappeineen sekä vaihteenvalitsinläpyskät sen takana näyttäisivät olevan aivan suoraan Alfalta lainattuja. Tämän ei tietenkään tarvitse olla huono asia, ja ainakin nyt saatujen kuvien perusteella ohjaamossa ollaan tyylillisesti ja materiaalilaadullisesti päästy Maseratin tasolle.

Lähde ja kuvat: Maserati Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat