4.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maserati on saanut uunista ulos Grecale-luksuskatumaasturin, joka ei jätä sanattomaksi. Varsinkaan sen V6-moottorilla varustettu satojen hevosvoimien versio. Hyvää: erottuva ja tyylikäs muotoilu, ajettavuus, tilat, moottorin ja vaihteiston toiminta. Huonoa: laaja kääntösäde, ei nelipyöräohjausta, vaihdevalitsin. Maserati Grecale puhaltaa navakan koillistuulen tavoin – Porsche Cayennen ja ennen kaikkea Porsche Macanin sekä myös Range Roverin mallien suuntaan. Grecale tarkoittaa italiaksi koillistuulta, ja tässä tapauksessa navakka puhallus on vahvasti bensiininkatkuinen, sillä auton keulalla on kahdella turbolla ahdettu 3-litrainen V6-moottori.Grecale on Maseratin voimaa uhkuva katumaasturi, joka käy hieman totisemmin kilpailijoiden kimppuun kuin italialaisvalmistajan edellinen SUV eli Levante. Fiilikseltään ja muotoilultaan hieman vaisuksi jäänyt Levante oli kyllä jollain tavalla onnistunut ja se tuotti Maseratille myös uutta asiakaskuntaa, mutta se ei iskenyt tarpeeksi siihen kultasuoneen, mitä Maserati tarvitsee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavasti muotoiltuGrecale on sulavasti muotoiltu ja erittäin hyvin viimeistelty puhtaasti luksusta henkivä automalli, joka katsoo myös selkeästi tulevaisuuteen. Grecale on saatavilla sadoilla hevosvoimilla varustetulla koeajossa olleella muskelisella bensiinimoottorilla, pihimpänä hybridinä sekä myös täyssähkömallina. Maserati myös tarvitsee volyymia ja sitä Grecalella on mahdollista saada, nimenomaan edellä mainitulla laajalla voimalinjavalikoimalla. Kun haulikolla ammutaan tarpeeksi, niin varmasti osuu, etenkin, jos tuote on kunnossa. Vaikka Grecale ei hintansa puolesta olekaan ihan kaikkien ulottuvilla, jonkunlaiseen volyymiin sillä omassa luokassaan on kuitenkin mahdollisuuksia. Täyssähköisen Grecale Folgore -mallin hinta-arvio tällä hetkellä Suomessa on noin 110 000 euroa. Maseratilta on myös erittäin viisas veto tehdä kaikki mahdolliset versiot samasta autosta, tällöin haluttu yleisö tavoitetaan oletettavasti niin hyvin kuin mahdollista. Ferraria ja Maseratia maahantuovasta Luxury Collection Automobiles Oy:stä myös kerrotaan, että Maserati Grecalen täyssähköversiota on myyty kymmenisen kappaletta.Folgore tarkoittaa Maseratin mallistossa sähköautoa, hybridi on merkitty GT-malliksi ja Trofeo, suomeksi pokaali, on se malli, missä on tarjolla kilparadoilla kehitettyä raakaa bensiinin kyllästämää voimaa. V6-bensiinimalli Grecale Trofeon tämän hetkinen hinta-arvio Suomessa on noin 196 954 euroa veroineen.Nettuno on kehitetty kilparadallaKun Grecale Trofeon käynnistää, auto paljastaa samantien todellisen luonteensa. Tupla-turboin ahdettu V6-moottori hirnahtaa sen verran huomiota herättävästi, että kenellekään läsnäolijalle ei jää epäselväksi, mistä on kysymys. Grecale Trofeon V6 tuottaa 530 kireää italialaista hevosvoimaa ja voimanlähde on sama kuin Maseratin kaksipaikkaisessa superautossa MC20-mallissa. Moottorissa, joka on nimetty Nettunoksi, on MC20-mallissa vielä astetta kireämpi viritysaste, noin sata hevosvoimaa ja sata newtonmetriä enemmän.Nettunon Grecalessa tarjoama teho, 390 kilowattia (530 hv) on kuitenkin varsin uskottava määrä katumaasturille. Grecalen kohdalla moottorissa on mitä ilmeisimmin haluttu painottaa toisin kuin MC20:ssä käytettävyyttä, eli ala- ja keskialueen ominaisuuksia kuin huipputehoa. Mutta moottorin todellinen luonne selviää kokeilemalla. Vaikka sen ääni on sitä mitä tällaisessa autossa kuuluukin olla, soundissa on silti jotain hienostunutta. V6-moottorin hörinä on pehmeää, eikä siinä ole äärimmäistä raakuutta, eikä edes mitään kovin dramaattista, edes silloin kun autolle tarjoaa kaasua oikein kunnolla. Äänimaailma sopii silti erinomaisesti Grecale Trofeoon.Itse ääni- ja voimanlähdettä, Nettuno-moottoria on kehitetty muun muassa F1-radoilla ja se hyödyntää muun muassa esikammiopolttojärjestelmää, jossa on kaksi sytytystulppaa. Palamistapahtuman tehostamiseksi polttoaineen palaminen alkaa nimensä mukaisesti jo esikammiossa. Esikammio ja varsinainen palotila on on yhdistetty pienillä rei’illä ja palokaasut ”siivilöityvät” reikien kautta esikammiosta varsinaiseen palotilaan, jossa ne syttyvät ”siivilöinnin” ansiosta useasta kohtaa ja palavat näin tehokkaammin sekä nopeammin. Varsinaisessa palotilassa oleva toinen sytytystulppa sytyttää seosta osakuormilla.Nettuno-moottorissa on myös sylinterien lepuutustoiminto polttoaineen säästämiseksi, vaikkakin auton yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan huimat 11,2 litraa. Nettuno-moottori on myös vuosikymmenien jälkeen kokonaan uusi Maseratille kehitetty moottori, aiemmin Maseratin moottorit ovat tulleet isoveljeltä Ferrarilta.Erinomainen ohjaustuntuma ja ajettavuusMoottorin jatkeena on luotettavaksi vaihteistoksi koettu ja monessa Maserati Grecalen kaltaisessa kulkineessa käytetty ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto. Vaihteistoa ohjataan keskikonsolin monitoiminäyttön upotetuista painikerivistä, jolla on korvattu kokonaan perinteinen vaihteenvalitsin. Erikoinen ratkaisu, joka vaatii kyllä alussa totuttelua. Vaihteistoa voi myös käskeä ratin takana olevista pitkistä alumiinisiivekkeistä. Niiden tuntuma on erinomainen.Erinomainen on myös se vaikutelma, mikä Maseratista jää kuljettajan istuimelta. Istuinergonomia, ohjauspyörän säädöt ja kaikki, mitä tulee siihen, että kuljettaja viihtyy ratin takana, on tehty erinomaisesti.Auton ohjaustuntuma on myös loistava. Ohjauksessa ei tunnu mitään ylimääräistä, mutta siinä ei ole myöskään mitään puutteita, vaste on luonnollinen ja erinomainen. Vaikka ohjauksessa on hyvin vastetta, se ei ole myöskään liian raskas. Oikeastaan ohjaus on Maserati Grecalessa juuri sen vuoksi niin erinomainen, että siinä ei ole mitään, mistä sitä voisi moittia tai soimata. Se vain on erinomaisen hyvä ohjaus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlma-alustan säätövara 65 millimetriäIlmajousitus pitää alustan korkeuden oikeanlaisena ja myös sen, mikä alustan päätehtävä on, eli iskunvaimennuksen. Mukulakivillä kaupungissa alusta suodattaa epätasaisuudet erinomaisesti pois ja napin painalluksella alusta muuttuu myös jäykemmäksi urheilullisempaankin ajoon. Off road -moodissa alusta nousee parisen senttiä ylöspäin ja siitä löytyy myös vielä yksi pykälä, jos niin halutun reservin joutuu käyttämään. Kaiken kaikkiaan Maseratin ilma-alustan säätövara on 65 millimetriä. Ajotiloja Grecalessa on useita, Comfort, GT, Off-Road, Sport ja Corsa. Valitun ajotilan mukaan auto säätää muun muassa ohjausta, alustaa ja kaasuvastetta, ja Corsa-tilassa saa käyttöönsä myös Launch Controlin, tällöin nollasta sataan pitäisi mennä alle neljän sekunnin.Kun Grecalessa on kuljettajan mukavuudesta ja viihtyvyydestä huolehdittu kaikin tavoin, niin on myös matkustajien. Takana tilat on erinomaiset aikuisellekin matkustajalle ja tavaratilan reilu 500 litraa riittää hyvin monen tarpeisiin.Kaikissa malleissa samanlainen ohjaamoMaserati Grecale näyttää myös siltä, miltä Maseratin kuuluukin. Sen keulan muotoilu on Maseratille tunnistettavaa ja etumaskia koristaa Maseratin tuttu atrain-logo. Auton muotoilu on todella silmiä hivelevää ja sulavaa. Sisätiloissa kaikki toimii hyvin ja tuntuu myös hyvältä. Huomioitavaa on myös se, että valitsi Grecalesta minkä voimalinjaversion tahansa, bensiinimallin, hybridin tai täyssähköauton, auton ohjaamo on aina toiminnallisuudeltaan samanlainen.Maserati Grecale on pituudeltaan noin 15 senttiä vajaa 5 metriä pitkä. Sitä vekslatessa huomaa, että auto ei ole ihan kaikkein ketterin, ja nelipyöräohjausta tulee ikävä. Monessa tämän kokoluokan maasturissa sellainen löytyy, Maseratissa valitettavasti ei.Auton perusrakenne on sama kuin Alfa Romeo Stelviossa ja auto valmistetaan samassa tehtaassa Italian Cassinossa. Stelvioksi Grecalea ei kannata kuitenkaan mieltää, sillä samasta perusrakenteesta huolimatta Grecalessa perusrakennetta on muokattu luonnollisesti sellaiseksi, kun Maserati sen tarvitsee ja haluaa. Enemmän luksusta.Maserati tulee nyt todella tosissaan luksuskatumaastureiden maailmaan ja lähtee Grecalen kautta hakemaan sitä aiemmin mainittua volyymiä. Sitä on myös luvassa, siitä kertovat jo määrät, mitä Grecalen täyssähköversiota on myyty tässä vaiheessa. Emme tiedä vielä, millainen seuraava Porsche Macan on, mutta Macania on aiemmin pidetty tämän luokan katumaastureiden mittapuuna. Nyt se mittapuu on asetettu uudelleen.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala Maserati Grecale Trofeo Hinta alkaen 196 954 € Moottori Bensiinimoottori, 2992 cm³, 6 sylinteriä, tupla-turbo, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 390 kW (530 hv), 6500 r/min Vääntö 620 Nm (3000–5500 r/min) Vääntö 620 Nm (3000–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 285 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,2 (yhd.) CO2-päästöt 254 g/km Mitat pituus 4859 mm, leveys 1979 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2901 mm Tavaratila: 570 l Omamassa: 1952 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous