12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Scià dipersia – mitä, missä, miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Carrozzeria Touring Superleggera pitää yllä perinteisen koriräätälöinnin perinnettä. Tämä vuoden 2019 Maserati GranTurismoon perustunut Scià dipersia piti yllä myös Persian shaahin perinnettä. Jos kauniiden autojen historiasta puhutaan, Carrozzeria Touring Superleggera on toimijana ohittamaton. Vuonna 1925 Milanossa perustettu koriräätäli on tehnyt töitä kauniiden autojen eteen kohta vuosisadan ajan, ja jälki on ollut sen mukaista. Varmasti Touringin tunnetuimmat yksittäiset projektit juontuvat 1960-luvulle. Tuolloin italialaisräätäli kutsuttiin Isoon-Britanniaan ei enemmän eikä vähemmän kuin vastaamaan Aston Martinin DB-sarjalaisten korien suunnittelusta ja valmistuksesta. Tuolta ajalta ovat peräisin paitsi Astonin DB4, -5 ja -6, myös Superleggeran (ital. "superkevyt") nimi, jota Aston on saanut nykypäivään asti käyttää. 2010-luvulla Touring Superleggera on toiminut hieman salaperäisinkin ottein perinteisenä koriräätälinä, ja tehnyt loistoautoista omia näkemyksiään, välillä hyvinkin omia näkemyksiään. Touringin huomattavimpia projekteja noin vuosikymmenen haarukalla taaksepäin ovat olleet Alfa Romeo 8C:hen perustunut Disco Volante ("lentävä lautanen"), shooting brake -versiot Bentley Continentalista ja Maserati Quattroportesta sekä yrityksen 95-vuotista taivalta juhlistanut Arese RH95 vuodelta 2021, perustuen oletettavasti Ferrari F8 Tributoon. Väliin mahtuu myös maailman erikoisimmin nimetty Maserati GranTurismo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 5000 GT:n ja shaahin jalanjäljissä Vuonna 2018 Touring Superleggera otti projektikseen Maserati GranTurismon, tavoitteenaan nostaa modenalaisvalmistajan historiasta ehkä vähän vähemmän tunnettu sivujuonne. Iran on ollut vuoden 1979 islamilaisesta vallankumouksesta lähtien hyvin autoritäärinen ja länsivastainen islamilainen valtio, mutta sitä ennen valtio tunnettiin nimellä Persia, ja sitä hallitsi vähän vähemmän autoritäärinen ja huomattavan länsimyönteinen kuningas eli shaahi Mohammad Reza Pahlavi (1919 - 1980), joka joutui vallankumouksen myötä maanpakoon. Kaiken muun ohella Pahlavi tunnettiin kovana automiehenä. Shaahilla oli itse asiassa melkoisen paljon vaikutusvaltaa eurooppalaisessa automaailmassa. Pahlavi oli esimerkiksi suurin myötävaikuttaja siihen, miksi Mercedes-Benz päätti aikanaan ottaa G-sarjan tuotantoon, joka on jatkunut nyt tauotta 44 vuotta. Urheiluautomaailmassa shaahi ihastui 50-luvun lopulla Maserati 3500 GT:hen, mutta kelpuutti sellaisen omakseen vasta pienten muokkausten jälkeen. Maserati 5000 GT Scià dipersia vuodelta 1959 Shaahin vaatimusten mukaisesti Maserati päivitti 3500 GT:n 3,5-litraisen rivi-6:n 4,9-litraiseen V8:aan. Kahdeksansylinterinen lainattiin suoraan Maserati 450S:stä, joka oli italialaisvalmistajan Le Mans -kärki 50-luvun puolessavälissä. Iskutilavuutensa mukaan lopputulos nimettiin 5000 GT:ksi. Ensimmäiset autot olivat Touringin käsialaa, ja ne saivat lisänimen Scià dipersia, "Persian shaahi". Perinteisin menetelmin Kun sitten Touring Superleggeralla ryhdyttiin muovaamaan GranTurismosta omalla brändinimellä Persian shaahia, haluttiin kori saada oikeasti muistuttamaan esikuvan aikakauden tyylisuuntia. Touring Superleggera Scià dipersia oli virallisesti tarkoitettu olemaan esikuvansa 60-vuotisjuhlamalli ja eräänlainen retromalli. Ajoitus osui kuitenkin niin täydellisesti siihen hetkeen, kun Iranin islamilaisesta vallankumouksesta tuli kuluneeksi 40 vuotta, että "Persian shaahi" -erikoismallin julkistaminen tuskin oli siinäkään mielessä täysin sattumaa. Ainoastaan 15 kappaletta valmistettu Scià dipersia julkistettiin Geneven autonäyttelyssä 2018. Ensin Carrozzerialla tehtiin 10 GranTurismoon perustunutta kovakattoista Scià dipersiaa, ja sitten vielä viisi avokattoista Maserati GranCabrion pohjalta. Touringille viedyistä Maserateista muokattiin Scià dipersioita hiljalleen kuusi kuukautta kestäneessä käsityöprosessissa niin, ettei yksikään ulkoinen osa ollut enää alkuperäinen. Sisälläkin personointia riitti, mutta sisäilme on tunnistettavissa GranTurismoksi. Tekniikkakin oli täysin vastaavaa Maseratia eli puhumme 4,7-litraisesta V8:sta ja turvallisista 480 hevosvoimasta. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Carrozzeria Touring Superleggera, MotorTrend Kuvat: Carrozzeria Touring Superleggera, Aston Martin, Maserati Lisää aiheesta Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Cizeta-Moroder V16T: tältä Lamborghini Diablon olisi pitänyt suunnittelijansa mielestä näyttää – 16 sylinterin kera Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe