Ajoneuvot Uutinen 22.4.2023

Kaikkien aikojen 500 000. G-sarjan Mercedes-Benz rullasi tehtaalta Itävallassa – retromaasturi uhkuu mallisarjan historiaa

G-sarjan Mercedes on näennäisestä karuudestaan huolimatta – tai sitten juuri sen vuoksi – eräitä maailman arvostetuimpia automalleja. Itse G-Wagen voi nyt lisätä saavutuksiinsa puoleen miljoonaan yltäneen valmistusmäärän. Tähän kului aikaa 44 vuotta ja kaksi erillistä sukupolvea.

Menestystarina vailla vertaa alkoi Itävallan Grazissa vuonna 1979, kun ensimmäinen Mercedes-Benz Geländewagen, maastoauto, näki siellä päivänvalon, ja tuotantomalli esiteltiin Ranskan Toulonissa.

G-Mercedeksen omalaatuinen tarina alkoi kuitenkin jo 70-luvun alun hahmotelmista. Autoa kehiteltiin monia vuosia, ja idea käyttötarkoituksesta samaan aikaan sotilas- ja siviiliautona kypsyi. Isoin ponsi tuotannon aloitukselle oli Iranin länsimyönteisen shaahin, Mohammad Reza Pahlavin tekemä 20 000 kappaleen tilaus. Tuota tärkeää tilausta ei koskaan toteutettu, juuri vuonna 1979 alkaneen Iranin islamilaisen vallankumouksen takia. G-sarja sen sijaan jäi elämään.

G-sarja 40 vuotta

Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463).

(Alkuperäisen) Land Rover Defenderin ja Toyota Land Cruiser J70:n ohella G-Wagen (nimi vaihdettiin G-sarjaksi vuonna 1990) kuuluu maailman arvostetuimpiin maastoautoihin. Vuosien varrella metsien Mersusta ja sotilasajoneuvosta on kehittynyt huippuarvokas statussymboli, osittain paradoksaalisten AMG-versioiden kautta.

Mercedes-Benz G

Mercedes-Benz G-sarjan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin pikkuista vaille 40 vuoden ajan. Tuotantotahti on kiristynyt viime vuosina hurjasti: vuonna 2017 nähtiin vasta 300 000. G-sarjalainen, nyt ollaan jo 500 000:ssa. Toisen polven G-sarjalainen on siis saavuttanut vain viidessä vuodessa 67 prosenttia siitä tuotantomäärästä, jonka sen edeltäjä saavutti neljässä vuosikymmenessä.

G-sarja valmistetaan edelleenkin käsityönä.

Seuraava lehti kulttimaasturin tarinassa on täyssähköinen tulkinta Mercedes-EQ EQG, jonka pitäisi raivata tiensä julkisuuteen viimeistään ensi vuonna. Myös polttomoottorimalli odottaa samoihin aikoihin uudistusta.

Paluu 80-luvulle

Mutta vain hyvällä tavalla. Magna Steyrin tuotantolinjalta Itävallan Grazissa ulos rullannut kaikkien aikojen 500 000. G-sarjalainen on vahvasti inspiroitunut yhdestä tietystä esi-isästään, 280 GE:stä vuodelta 1986. Kyseessä oli W460-mallisarjan tehokuningas.

Juhlamalli perustuu G 500:een. Pellin alla lymyävä 4,0-litrainen V8 tarjoaa 422 hevosvoimaa. 280 GE:ssä puolestaan oli 2,8-litrainen rivi-6 ja 156 hevosvoimaa.

Monet yksityiskohdat kuljettavat juhlamallin oikean teeman ääreen. Vaikka ainoastaan ovenkahvat, vararenkaan kotelo ja lampunpesurit periytyvät suoraan edeltävästä mallista, on retroilmeen saaminen nyky-G:hen ollut lopun perin hyvin yksinkertaista.

Sisäkuvia Mercedes ei juhlamallista tarjoa. Muutokset lienevät siellä ulkokuorta suurempia.

Ulkovärin, G-sarjaan lähes alkuperäisen Agavenvihreän lisäksi huomio kiinnittyy mustiin yksityiskohtiin eri puolilla autoa maskista pyöränkaariin. Katolla on totta kai massiivinen taakkateline, jolle kulku tapahtuu perään sijoitettujen tikapuiden kautta. Ei retro-G.tä myöskään ilman roiskeläppiä, 5-puolaisia tähtivanteita, suojattuja ajovaloja tai meripihkavilkkuja konepellin pielissä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat