30.8.2021

Maistiainen: Renault Arkana E-Tech tarjoaa tilaa hyvänä hybridinä

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Nimi saattaa olla sama kuin Venäjällä, mutta tuote eri. Uusi C-SUV Renault Arkana E-Tech yllättää tiloillaan.

Tämä nimi on herättänyt paljon hämmennystä ja keskustelua jo ennen julkaisua. Kas se kun on jo käytössä Venäjällä, vaikka autot ovatkin lopulta ihan eri tuotteita. Renault Arkana E-Tech saapuu C-SUV luokkaan tarjoamaan kattolinjastaan ja hybridivoimalinjastaan huolimatta reilut taka- ja tavaratilat.

Toisin kuin lähes vuosi sitten epäilimme, kyseessä ei suinkaan ole Dacia Dusterin sukulainen. Euroopan Arkana pohjautuu samalle CMF-B-perusrakenteelle esimerkiksi Clion ja Capturin kanssa, mutta suurempana. Mitoissa varsin lähelle osuva Kadjar rakentuu jo suuremmalle perusrakenteelle. 

Ihmettelyn lisäämiseksi tämä kyseinen auto tunnetaan sen valmistusmaassa Koreassa nimellä Samsung  XM3. Nimitarina kannattaa lukea kokonaisuudessaan Moottorin Nimi Muutettu -juttusarjasta, jossa aihe on käsitelty hienosti. Nyt pääsimme hybridivoimalinjalla varustetulla uutuudella lyhyelle lenkille Vantaan ja Espoon maastoissa.

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Arkana E-Tech

Uututta markkinoidaan nimellä C-SUV Coupe, mutta siinä on ilmiselvästi aivan liikaa ovia tuollaisen nimityksen kantamiseksi. Tämän ulkonäkö todennäköisesti joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Joka tapauksessa C-segmentin katumaasturit ovat vallanneet markkinoita Euroopassa hurjalla tavalla viimeisen 15 vuoden aikana. 

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Ehkä olennaisimpana katumaasturimaisena piirteenä Arkana tarjoaa korkean istuma-asennon ja 200 millimetriä maavaraa. Valmistaja haluaa mainostaa tuotetta coupena, mutta painottaa tilaa riittävän sekä takana että kontissa laskevasta kattolinjasta huolimatta. 

Näin kieltämättä on. Takajalkatilaksi on ilmoitettu 211 millimetriä ja koeajetussa hybridimallissa on siinäkin 480 litraa tavaratilaa. Perinteinen bensiinimoottoroitu mikrohybridi pääsee juuri yli 500 litran vetoisuuden. 

Kaksi vaihtoehtoa

Sen sijaan SUV-luokan mieleen tuomaa nelivetovoimalinjaa Arkanaan ei tule. Auto on, ja tulee olemaan, aina vain etuvetoinen. Voimalinjavaihtoehtoja on alkuun kaksi: hinnaston aloittava perinteinen bensiinimoottori ja koeajettu hybridi. Lataushybridi on teoriassa mahdollinen, mutta sellaista ei ainakaan vielä ole tulossa.

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Hinnasta 28 390 euroa alkava bensiinimoottori on aina kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ja 12 voltin mikrohybridijärjestelmällä varustettu 1,3-litrainen TCe 140, jossa numerosarja kertoo tehon hevosvoimina. Tuo mikrohybridisointi pystyy tukemaan etenemistä 20 newtonmetrin lisäväännöllä. 

Huomattavasti mielenkiintoisempi, ja todennäköisesti myydympi, on koeajettu Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid. Se yhdistää 1,6-litraisen vapaasti hengittävän polttomoottorin monitilavaihteistolla kokonaan ilman kytkintä kahteen sähkömoottoriin. Vaihteiden vaihtaminen tapahtuu polttomoottorin ja sähkömoottoreiden akseleiden pyörimisnopeudet täsmäämällä.

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Arkanassa on 1,2 kilowattitunnin akusto tavaratilan pohjan alla, mutta pieni akku ja onnistunut sijoittelu ei aiheuta minkäänlaista kyttyrää tavaratilaan. Renaultin mukaan kaupunkiajossa on mahdollista saavuttaa jopa 40 prosentin polttoainesäästö.

Nerokas voimalinja on jo ehditty kehua Cliossa, joten samanlaista uutuusarvoa sillä ei enää ole. Rehellisyyden nimissä Toyota on hyödyntänyt hieman samanlaista ajatusta jo varsin pitkään. Siitä huolimatta taloudellinen ja sulava hybridivoimalinja on hieno molemmilla merkeillä. 

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Koeajon aikana kulutusmittarin lukemat pysyivät alle 5 litran lukemissa 100 kilometriä kohden, joka on vaikuttava suoritus. Muutenkaan Arkanan ajamisesta ei juuri jää napistavaa. Alusta on jämäkähkö, mutta sivistynyt ylittäen kuopat tyylikkäästi.

E-Techin omamassa on 1510 kilogrammaa eli noin 100 kilogrammaa mikrohybridimallia enemmän. Jarruton vetomassa on 750 kilogrammaa, mutta jarrullinen vedettävä mahdollistaa vain 10 kilogrammaa lisää. 

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Helposti Intens

Käytännössä kuluttajan matkaan tarttuu hyvin helposti ainakin Intens-varusteltu E-Tech-hybridimalli. Pöytään 28 390 euroa lyövä saa itselleen Zen-varustellun perusmallin perinteisesti polttomoottorilla (TCe 140 EDC-aut mikrohybridi). Esimerkiksi Android Auto ja Apple CarPlay sekä led-valot ovat vakiovaruste, mutta keskikonsolin näyttö jää 7-tuumaiseksi.

Vain tuhat euroa lisää panostamalla varustelu nousee Intens-tasolle, jonka mukana tulee muun muassa digimittaristo, 9,3-tuumainen näyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön sekä aktiivinen vakionopeudensäädin. Ja tästä jälleen vain tuhannen euron päässä majailee E-Tech 145 Hybrid tuolla samalla varustetasolla, joka kuulostaa hyvinkin houkuttelevalta tarjoukselta.

Sporttisempaa ulkonäköä kaipaava voi valita hinnaston huipulta itselleen R.S. Line -varustelun, joka vaikuttaa eniten sisätilojen ja ulkokuoren asuun. Valitettavasti koeajomallin näyttävä oranssi sävy on saatavilla vain R.S. Line -varustelun yhteydessä.

Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid R.S. Line

Arkana tarjoaa yllättävänkin onnistuneen kokonaisuuden, joka nappaa toimivan hybridivoimalinjan sekä kypsän Clion vahvuudet lisäten pakettiin aimo annoksen tilaa. Toki Arkana on myös merkittävästi vastaavalla voimalinjalla varustettua Clioa kalliimpi, mutta ne sopivatkin täysin eri asiakkaille.

Hybridimallistona markkinoille tullut E-Tech-nimitys tulee jatkossa ottamaan siipensä suojiin myös sähköautot. Renault haluaa tarjota sähköistetyn version kaikille ja julkaisee siksi vuoteen 2025 mennessä peräti 14 E-Tech-mallia, joista puolet täyssähköisinä. 

Ja jos sähköistys kiinnostaa, niin uusi täyssähköinen Megane E-Tech Electric julkaistaan ensi viikolla Münchenissä. Siinä on takuulla mielenkiintoinen uutuus. 

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Luetuimmat