30.8.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Arkana E-Tech tarjoaa tilaa hyvänä hybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi saattaa olla sama kuin Venäjällä, mutta tuote eri. Uusi C-SUV Renault Arkana E-Tech yllättää tiloillaan. Tämä nimi on herättänyt paljon hämmennystä ja keskustelua jo ennen julkaisua. Kas se kun on jo käytössä Venäjällä, vaikka autot ovatkin lopulta ihan eri tuotteita. Renault Arkana E-Tech saapuu C-SUV luokkaan tarjoamaan kattolinjastaan ja hybridivoimalinjastaan huolimatta reilut taka- ja tavaratilat. Toisin kuin lähes vuosi sitten epäilimme, kyseessä ei suinkaan ole Dacia Dusterin sukulainen. Euroopan Arkana pohjautuu samalle CMF-B-perusrakenteelle esimerkiksi Clion ja Capturin kanssa, mutta suurempana. Mitoissa varsin lähelle osuva Kadjar rakentuu jo suuremmalle perusrakenteelle. Ihmettelyn lisäämiseksi tämä kyseinen auto tunnetaan sen valmistusmaassa Koreassa nimellä Samsung XM3. Nimitarina kannattaa lukea kokonaisuudessaan Moottorin Nimi Muutettu -juttusarjasta, jossa aihe on käsitelty hienosti. Nyt pääsimme hybridivoimalinjalla varustetulla uutuudella lyhyelle lenkille Vantaan ja Espoon maastoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault Arkana E-Tech Uututta markkinoidaan nimellä C-SUV Coupe, mutta siinä on ilmiselvästi aivan liikaa ovia tuollaisen nimityksen kantamiseksi. Tämän ulkonäkö todennäköisesti joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Joka tapauksessa C-segmentin katumaasturit ovat vallanneet markkinoita Euroopassa hurjalla tavalla viimeisen 15 vuoden aikana. Ehkä olennaisimpana katumaasturimaisena piirteenä Arkana tarjoaa korkean istuma-asennon ja 200 millimetriä maavaraa. Valmistaja haluaa mainostaa tuotetta coupena, mutta painottaa tilaa riittävän sekä takana että kontissa laskevasta kattolinjasta huolimatta. Näin kieltämättä on. Takajalkatilaksi on ilmoitettu 211 millimetriä ja koeajetussa hybridimallissa on siinäkin 480 litraa tavaratilaa. Perinteinen bensiinimoottoroitu mikrohybridi pääsee juuri yli 500 litran vetoisuuden. Kaksi vaihtoehtoa Sen sijaan SUV-luokan mieleen tuomaa nelivetovoimalinjaa Arkanaan ei tule. Auto on, ja tulee olemaan, aina vain etuvetoinen. Voimalinjavaihtoehtoja on alkuun kaksi: hinnaston aloittava perinteinen bensiinimoottori ja koeajettu hybridi. Lataushybridi on teoriassa mahdollinen, mutta sellaista ei ainakaan vielä ole tulossa. Hinnasta 28 390 euroa alkava bensiinimoottori on aina kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ja 12 voltin mikrohybridijärjestelmällä varustettu 1,3-litrainen TCe 140, jossa numerosarja kertoo tehon hevosvoimina. Tuo mikrohybridisointi pystyy tukemaan etenemistä 20 newtonmetrin lisäväännöllä. Huomattavasti mielenkiintoisempi, ja todennäköisesti myydympi, on koeajettu Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid. Se yhdistää 1,6-litraisen vapaasti hengittävän polttomoottorin monitilavaihteistolla kokonaan ilman kytkintä kahteen sähkömoottoriin. Vaihteiden vaihtaminen tapahtuu polttomoottorin ja sähkömoottoreiden akseleiden pyörimisnopeudet täsmäämällä. Arkanassa on 1,2 kilowattitunnin akusto tavaratilan pohjan alla, mutta pieni akku ja onnistunut sijoittelu ei aiheuta minkäänlaista kyttyrää tavaratilaan. Renaultin mukaan kaupunkiajossa on mahdollista saavuttaa jopa 40 prosentin polttoainesäästö. Nerokas voimalinja on jo ehditty kehua Cliossa, joten samanlaista uutuusarvoa sillä ei enää ole. Rehellisyyden nimissä Toyota on hyödyntänyt hieman samanlaista ajatusta jo varsin pitkään. Siitä huolimatta taloudellinen ja sulava hybridivoimalinja on hieno molemmilla merkeillä. Koeajon aikana kulutusmittarin lukemat pysyivät alle 5 litran lukemissa 100 kilometriä kohden, joka on vaikuttava suoritus. Muutenkaan Arkanan ajamisesta ei juuri jää napistavaa. Alusta on jämäkähkö, mutta sivistynyt ylittäen kuopat tyylikkäästi. E-Techin omamassa on 1510 kilogrammaa eli noin 100 kilogrammaa mikrohybridimallia enemmän. Jarruton vetomassa on 750 kilogrammaa, mutta jarrullinen vedettävä mahdollistaa vain 10 kilogrammaa lisää. Helposti Intens Käytännössä kuluttajan matkaan tarttuu hyvin helposti ainakin Intens-varusteltu E-Tech-hybridimalli. Pöytään 28 390 euroa lyövä saa itselleen Zen-varustellun perusmallin perinteisesti polttomoottorilla (TCe 140 EDC-aut mikrohybridi). Esimerkiksi Android Auto ja Apple CarPlay sekä led-valot ovat vakiovaruste, mutta keskikonsolin näyttö jää 7-tuumaiseksi. Vain tuhat euroa lisää panostamalla varustelu nousee Intens-tasolle, jonka mukana tulee muun muassa digimittaristo, 9,3-tuumainen näyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön sekä aktiivinen vakionopeudensäädin. Ja tästä jälleen vain tuhannen euron päässä majailee E-Tech 145 Hybrid tuolla samalla varustetasolla, joka kuulostaa hyvinkin houkuttelevalta tarjoukselta. Sporttisempaa ulkonäköä kaipaava voi valita hinnaston huipulta itselleen R.S. Line -varustelun, joka vaikuttaa eniten sisätilojen ja ulkokuoren asuun. Valitettavasti koeajomallin näyttävä oranssi sävy on saatavilla vain R.S. Line -varustelun yhteydessä. Arkana tarjoaa yllättävänkin onnistuneen kokonaisuuden, joka nappaa toimivan hybridivoimalinjan sekä kypsän Clion vahvuudet lisäten pakettiin aimo annoksen tilaa. Toki Arkana on myös merkittävästi vastaavalla voimalinjalla varustettua Clioa kalliimpi, mutta ne sopivatkin täysin eri asiakkaille. Hybridimallistona markkinoille tullut E-Tech-nimitys tulee jatkossa ottamaan siipensä suojiin myös sähköautot. Renault haluaa tarjota sähköistetyn version kaikille ja julkaisee siksi vuoteen 2025 mennessä peräti 14 E-Tech-mallia, joista puolet täyssähköisinä. Ja jos sähköistys kiinnostaa, niin uusi täyssähköinen Megane E-Tech Electric julkaistaan ensi viikolla Münchenissä. Siinä on takuulla mielenkiintoinen uutuus. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe