20.5.2020

Maistiainen: Seat Leon – erittäin toimivassa perheautossa on yksi ominaisuus, joka saa raivon partaalle

Seat Leon 1.5 eTSI DSG FR

Seat Leon on kasvanut pituutta, mutta kaikkien toimintojen ahtaminen kömpelölle kosketusnäytölle rasittaa muuten toimivaa perheautoa.

Uusi Seat Leon on kokenut merkittävän muutoksen: sukupolvenvaihdos siirtää espanjalaisperheauton Volkswagen Golfin mitoista Škoda Octavian raameihin. Leonin akseliväli on venynyt 50 millimetriä, ja kokonaispituutta viisioviselle kertyy 86 ja farmarille 93 millimetriä edeltäjää enemmän. Tila-asiat ovat siis kunnossa – Seat on kova vaihtoehto, jos Golf tuntuu ahtaalta ja Octavia ei miellytä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Napakka, mutta muuten toimiva

Valitettavasti hivenen kova on alustakin: FR-varustellusta koeajoautosta löytyy säätyvä DCC-iskunvaimennus, ja vaikka sen Comfort-asento päästääkin korin elämään, tulevat terävät töyssyt ja mukulakivet varsin selkeästi läpi pyöräntuennasta. Mukulakivellä etujousitus kuulostaa jopa hivenen halvasti kolahtelevalta – tämä voi toki olla yksilövika.

Pientä napakuutta ja vähän korkeaa rengasmelua lukuun ottamatta perusauto on muuten varsin mainio. Koska peruskori mukailee edellistä Golf/Leon/Octavia -suunnittelua, ovat ajoasennon kaltaiset ydinasiat edelleen esimerkillisesti kunnossa.

Ohjaus on luonnollisen huomaamaton ja koeajoauton eTSI-kevythybridivoimalinja toimii hyvin. Pienen sähkömoottorin lisäapu parantaa 1,5-litraisen bensiiniturbon ja DSG-kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselämää. Voimalinja toimii kokonaisuudessa hyvin, kauneusvirheitä koeajolla sattui vain muutamissa yksittäistilanteissa. Sekalaisen ajon keskikulutus näyttää pyörivän noin viidessä ja puolessa litrassa sadalta.

Seat Leon 1.5 eTSI DSG FR

Suurin ajettavuusmoite tulee jarrutuntumasta: 8. sukupolven Volkswagen Golfin tavoin Leonkin kärsiii epämääräisestä jarrutuntumasta – piirre johtunee moottorijarrutuksessa liike-energiaa takaisin keräävästä hybridijärjestelmästä. Piirre oletettavasti koskee vain eTSI-malleja, ja siihen tottuu kyllä.

Kaikki kosketusnäytön takana

Ja sitten pääsemme otsikon negatiiviseen vihjaukseen: Seat Leon on varustettu Volkswagen Groupin uudella käyttöjärjestelmällä. Moitimme Golfia lähes kaikkien toimintojen ahtamisesta epäintuitiiviselle kosketusnäytölle, ja nyt Leonin kohdalla Seat luopuu vielä Golfiin jätetyistä neljästä pikapainikkeesta: Seatissa käytännössä aivan kaikki toiminnot ohjataan kosketusnäytöltä.

Seat Leon 1.5 eTSI DSG FR
Sisätilat ovat pelkistetyt, eikä kangasta ole riittänyt oviverhoiluihin saakka.

Kuulostaa teslamaiselta, mutta ei ole sitä. Siinä missä digitaalitekniikan kanssa sinut oleva kalifornialaisfirma osaa jättää turhan kikkailun pois, kohtaa käyttäjä Seatissa varsin epäintuiviitisen käyttöliittymän. Kotinäkymä on kiitettävän muokattava, mutta pyyhkäisyt sivuille, pystysuuntaan, tuplanäpäytykset, pitkät painallukset ja yksittäiset tökkäykset eivät vain muodosta liikkuvassa ajoneuvossa toimivaa käyttöliittymää. Virhepainalluksia tulee liikaa.

Virheitä ja pitkää tottumisaikaa

Lisäksi Seat on Volkswagen Golfin tavoin sijoittanut lämmönsäätöä ja äänenvoimakkuutta hallitsevan hipaisupinnan suoraan näytön alle – siis juuri siihen kohtaan, mistä on luontevaa tukea kättä kosketusnäyttöä ajaessa operoidessa. Ja samalla epähuomiossa aktivoi istuinlämmittimen tai säätää lämpötilapyynnin 28 asteeseen.

Škoda ratkaisi monta ongelmaa yksinkertaistamalla järjestelmää Octaviaa varten. Tsekkiläisversionkaan käyttö ei ole täydellisen helppoa, mutta useampi pikapainike ja lämmönsäädön siirto hipaisupainikkeista näytön alariviin tekee järjestelmästä huomattavasti Seatin ja Volkswagenin versioita paremman.

Seat Leon 1.5 eTSI DSG FR
Suuri kosketusnäyttö ei ole järin intuitiivinen: yhdistelmä klikkauksia, tuplaklikkauksia, sivulle pyyhkäisyjä, ylös-alas hipaisuja ja pitkiä painalluksia vaatii tottumista, jotta virhepainalluksilta välttyy.

Toki ajan myötä Seatin kanssa oppii vähitellen elämään – tukea osaa ottaa näytön raamien oikeista kohdista ja näyttöä käyttäessä oppii välttämään virhepainalluksia. Kokemus opettaa myös, ettei  kännykkää kannata laittaa lataustelineeseen juuri ennen navigaattorin käyttöä, sillä latauksen aloituksen ilmoitus peittää hetkeksi puolet näytöstä ja himmentää loput. Ja miksi osoitetta syötettäessä näppäimistö peittää tulokset, kunnes sen piilottaa painikkeella? Paljon hyviäkin asioita löytyy: osoitteensyöttö korjailee löntivirheitä ja osoitteen täydentäminen sujuu poikkeuksellisen vaivattomasti.

Tottumiskysymystä oleellisempaa lienee kyseenalaistaa, kuuluuko vuonna 2020 meidän nöyrtyä sietämään huonoa järjestelmää? Edeltäjä oli vähemmän tekninen, mutta arjessa tarvittavat perustoiminnot olivat huomattavasti sujuvampia. Nykyinen käyttöjärjestelmä ei tunnu erinomaisesta viimeistelystä tutuksi tulleen Volkswagen Groupin järjestelmältä.

Seat Leon 1.5 eTSI DSG FR
Langaton Apple CarPlay ja langaton lataus ovat erinomaisia varusteita, mutta miksi latauksen alkamisesta pitää ilmoittaa häivyttämällä koko näyttö puolen ruudun kokoista ilmoitusta varten – myös navigoinnin aikana? Pientä päivitystä toivoisi myös karttadataan: himmeällä näkyvää kiinalaisravintolaa ei ole ollut olemassa vuosiin – vanhentuneet karttatiedot vaivaavat kyllä koko autoalaa.

Kenties kaikki johtuu kiireestä, jolla järjestelmää on kehitetty. Golfin julkaisu myöhästyi ohjelmistosyistä, ja nyt Golf, Octavia ja Leon odottavat lain vaatiman eCall-hätäpuhelujärjestelmän korjaavaa päivitystä, jotta myynti voi jatkua. Toivottavasti korjaus saadaan nopeasti tehtyä – kenties sitten tuotekehitysosastolla on aikaa myös pohtia käyttöliittymäasioita?

Seat Leon -malliston myynti alkaa koeajetulla 1.5 eTSI DSG -versiolla, joka edullisimmalla Style-varustetasolla maksaa 25 994 euroa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat