17.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myyntimenestys Škoda Octavia uudistuu varmalla reseptillä: kuorrutetaan entiset vahvuudet lisäteknologialla. Hyvää: Tilat, selkeys, Golfia parempi käyttöjärjestelmä, hyvä perusajettavuus, alustan mukavuus. Huonoa: Uutuudenviehätys puuttuu. Škoda Octavia tuntuu heti uudelta, mutta myös tutulta. Mallin neljäs sukupolvi – sivuutetaan nyt kuusikymmentäluvun malli – on täysin uusi, mutta kaiken perustana oleva kori on vain muokattu versio edeltäjästään. Octavian uudistuminen siis noudattaa samaa kaavaa, kuin Volkswagen Golfin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kreikan sijaan Espoossa Suomen myydyimmän auton tittelistä erinomaisella menestyksellä taisteleva Octavia on huipputärkeä tuote. Kreikkaan suunnitellun kansainvälisen koeajotilaisuuden peruunnuttua koronakriisin takia Škoda järjesti Moottorille auton Suomeen lyhyttä ensikoeajoa varten. Nyt tehdyt havainnot tarkentuvat, kun saamme auton pidempään kotimaan koeajoon. Positiivinen ensivaikutelma tuskin pidemmälläkään ajamisella muuttuu: uudistusresepti keskittyy säilyttämään edeltäjän vahvuuksia modernimmassa paketissa. Näytön paikka Kuljettajalle muutos on suurin. Mittaristo on aina digitaalinen 10,25-tuumainen näyttöruutu: perusnäkymä on selkeä, ja muokattavuutta tarjotaan kohtalaisesti. Ohjauspyörä on nyt kaksipuolainen ja painikkeiden käyttölogiikka on uudistunut – kaikki kunnossa tottumisen jälkeen. Suurin uudistus on keskikonsolin päälle nostettu tablettimainen kosketusnäyttö, perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen. Käyttöjärjestelmä on uudesta Volkswagenista tuttu, muttei aivan identtinen. Golfia parempi? Kritisoin Golfin ensikoeajossa (Moottori 1/20) Volkswagenin järjestelmää muun muassa lämpötilansäädön vahinkopainalluksista ja turhankin voimakkaan näyttökeskeisyyden vaatimasta opettelusta. Kuten jo maistiaisjutussa totesin, Škoda Octavian toteutus on myönteisesti konservatiivisempi: lämpötilaa säädetään kömpelöiden hipaisupintojen sijaan näytön alapalkin plus- ja minuuspainikkeista, mikä on helppokäyttöisempi ratkaisu. Näytön alla oleva painikerivistö on myös helppokäyttöisempi kuin Golfin hipaisupinta. Lämpötilaa hallitaan näytön alarivin painikkeista. Näytön alla oleva leveä liukupinta on Octaviassa varattu vain äänenvoimmakuudensäätöön. Takalasin lämmityskin löytyy Octaviasta tästä rivistöstä, kun Golfissa se on vaeltanut ohjauspyörän vasemmalle puolelle valokatkaisimeen. Pientä totuttelua Škodakin vaatii, mutta vähemmän kikkaileva toteutus miellyttänee useimpia. Järjestelmään kuuluu vakiovarusteena langaton Apple CarPlay -tuki ja langaton älypuhelimen lataus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisätilaa ja -tekniikkaa DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu. Octavian kojelaudan linjat ovat uudet, mutta edelleen konstailemattomat. Koeajoyksilössä ilmettä piristää kangaspinta kojelaudassa. Octavian automaattivaihteistoa hallitaan nyt kätevällä sähköisellä vivulla, ja käsijarrukin on vaihtunut sähköiseen. Uusia lisävarusteherkkuja ovat heijastusnäyttö, matriisiajovalot (vakiona Stylessä), sähköinen takaluukku sekä viisiovisessa Liftbackissä että Combi-farmarissa, kolmialueilmastointi, takaovien verhot, ergonomiaistuimet reisituella ja runsaasti uusia ja monipuolisemmin toimivia ajoavustimia. Ohjauspyörän uudet painikkeet toimivat vaivatta. Vaikka Octavian ulkomitat ovat entisellään, kertoo Škoda auton olevan hieman edeltäjäänsä tilavampi. Combi-farmarin tavaratila on kasvanut 30 litraa (640l) yksinkertaisesti nostamalla suojaverhoa ylöspäin. Takatilojen lisämittoja on vaikea havaita ilman suoraa vertailua, mutta keskimittaiselle miehelle tilaa on yltäkylläisesti ja istuma-asento on erinomainen. Nopeaa laajenemista Octavian myynti alkaa pelkistetyllä mallistolla: bensiinivaihtoehtona on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI manuaalivaihteistolla, dieselpuolella on tarjolla 2.0 TDI 115-hevosvoimaisena manuaalivaihteistolla tai 150-hevosvoimaisena 7-pykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Varustetasovaihtoehdot ovat alkuun Ambition Launch ja Style Launch. Takaistuimelle saa nyt oman lämpötilan hallinnan. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo kesällä – hinnat eivät olleet tiedossa Moottorin mennessä painoon, mutta tätä lukiessasi ne toivottavasti ovat jo selvillä. Alkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI G-TEC (130 hv) automaattina ja manuaalina saapuu myöhemmin. Octavia-mallistoon saapuu myös kaksi ladattavaa hybridiä: 204-hevosvoimainen perusmalli sekä 245-hevosvoimainen Octavia RS iV. Positiivista yllätyksettömyyttä Ensikoeajoon saimme Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG -version. Auton ajettavuutta voisi kuvailla positiiviseksi yllätyksettömyydeksi. Ajoasennon saa mainioksi ja autoon kotiutuu nopeasti – odotettavaa, ovathan päämitat ennallaan. Myös hallintalaitteiden tuntuma on konsernin malleille tuttu yhdistelmä luonnollisuutta, herkkyyttä ja varsin vaimennettua tuntumaa. Dieselmoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö toimii varsin hyvin ja ilman häiritseviä viiveitä tai nykäyksiä. Koeajoauton alustana on tavallinen ei-säätyvä iskunvaimennus: perusviritys on ilahduttavan mukavuuspainotteinen, ja urheilullista kyytiä arvostavien kannattaa harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta, jonka toiminnan voi nyt säätää peräti 15 portaisesti. Ensivaikutelma Škoda Octaviasta on erittäin positiivinen: se on erittäin kyvykäs järkiauto – sillä tuskin on mitään väliä, että edeltäjän perustan takia tietty autokuumetta nostava uutuudenhuuma tuoreimmasta painoksesta puuttuu. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style Launch Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku