Ajoneuvot | Koeajo | 28.3.2020

Maistianen: Škoda Octavia – tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton?

Uusi Škoda Octavia on yllätyksetön, mutta erittäin mietitty ja kehittynyt perheauto.

Jaa artikkeli

Skoda Octavia oli Suomen myydyin auto viime vuonna. Tammi- ja maaliskuunkin ensirekisteröintitilastossa se komeilee toisena, vaikka uusi sukupolvi paljastettiin näyttävän show’n kera jo viime marraskuussa.

Nopeasti Suomeen

Koronakriisin johdosta uutuusmallin ulkomaankoeajot peruuntuivat, mutta auto saatiin ilahduttavan nopeasti Suomeen. Moottori sai tuoreeltaan erittäin odotetun uutuuden lyhyeen koeajoon.

Kuten esittelyjutussa totesimme, modernin aikakauden Octavian neljäs sukupolvi on ulkomitoiltaan hyvin lähellä edeltäjäänsä – peruskori pinnan alla on sama. Lisätilaa on kaivettu rakennetta optimoimalla, ja esimerkiksi tavaratilasta on tehty korkeampi nostamalla hattuhyllyn verhoa ylöspäin.

Kojelaudassa suurin muutos

Skoda Octavia

MIttaristo, ohjauspyörä, kosketusnäyttö ja kojelauta – kaikki uutta.

Octavian tärkeimmät muutokset löytää uuden ohjauspyörän takaa. Sisätilojen ilme on täysin uusi, ja keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö – perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen.

Näytöltä löytää Volkswagen Groupin uuden käyttöjärjestelmän. Volkswagen Golfin ensikoeajossa annoimme järjestelmälle risuja, mutta Octaviaan on tehty tärkeää hienosäätöä. Golfissa rasittaneet sisätilojen lämpötilan hipaisupinnat on poistettu ja lämpötila säädetään nyt suoraan näytöltä. Tämän ansiosta sisätilat saunaksi muuttavia virhepainalluksia ei Octaviassa näytä tulevan, ja samalla äänenvoimakkuuden säätöön tarkoitettu liukupinta on kasvanut isommaksi ja käytettävämmäksi – se taas ei reagoi virhepainalluksiin, sillä pintaa pitää liu’uttaa sormella.

Škoda on tuonut järjestelmään myös Volkswagenia selkeämmin sijoitellut pikanäppäimet: takalasinlämmitin löytyy edelleen kosketusnäytön alapuolelta, kun Golfissa se on siirretty valokatkaisijaan ohjauspyörän vasemmalle puolelle.

Škoda Octavia siis vaatii vähemmän tottumista kuin Volkswagen Golf.

Paljon uutta tekniikkaa

Skoda Octavia

DSG-kaksoiskytkinvaihteiston uusi sähköinen vaihteenvalitsin toimii erittäin kätevästi.

Muuten tekniikkaa on tuotu auton juuri sopivasti. Käsijarru on nyt sähköinen ja vaihteenvalitsin on DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kätevä sähköisesti toimiva vipu. Sen edestä löytää älypuhelimen langattoman latauksen. Se on vakiovaruste, kuten on myös langaton Apple CarPlay-näytönpeilaus.

Škodan lisävarustevalikoima kattaa nyt myös HUD-heijastusnäytön, ergonomiaistuimet reisituen säädöllä, matriisi-ledivalot ja viistoperäiseen Liftbackiin saa nyt sähköisesti aukeavan takaluukun, kuten Combi-farmariinkin. Toki sukupolvenvaihdos tuo myös suuren päivityksen avustinvalikoimaankin.

Škoda tarjoaa autoa alkuun kumpanakin korimallina Ambition Launch ja Style Launch -varustein. Moottorivalikoima alkuun on simppeli: bensiinipuolelle saa 1.5 TSI:n 150-hevosvoimaisena ja manuaalivaihteisena. Dieseliksi tarjotaan 2.0 TDI:tä 115-hevosvoimaisena manuaalin kera ja 150-hevosvoimaista 7-portaisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa.

Skoda Octavia

Ensikoeajoon valikoitui viimeinen, eli automaattivaihteinen diesel farmarikorilla. Millainen uusi Octavia sitten on ajaa?

Vaivaton ajettava

Lyhyesti sanottuna yllätyksetön ja toimiva. Voimalinja on hiottu, eikä tällä kertaa DSG-vaihteiston toimintaa tarvitse moittia. Ohjaus on luonnollinen, joskin melko vahvasti vaimennettu. Koeajoauton ei-säätyvä iskunvaimennus on perusviritykseltään mukavuuspainotteinen, reippaammassa ajossa kori elää hieman pystysuunnassa ja tekee vienoja jälkiheilahduksia. Ajettavuuteen ne eivät tunnu vaikuttavan, mutta jämäkämpää kyytiä suosivan kannattaa ehkä harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta. Se tarjoaa nykyisin 15-portaisen säädön.

Lyhyt ensikoeajo jättää Škodan tärkeästä uutuudesta hyvin positiivisen ensivaikutelman. Edeltäjän toimivaa peruskonseptia ei ole muokattu liikaa, mutta sitä on hiottu ja tekniikkaa on tuotu lisää.

Skoda Octavia

Nopeaa laajenemista

Alkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. ’

Ladattava hybridi Octavia 1.4 TSI iV (204 hv) on myös jo julkaistu, samoin 245-hevosvoimainen myöskin ladattava Octavia RS iV.

Onko uusi Škoda Octavia siis Volkswagen Golfia parempi auto? Täysin subjektiivisesti sanoisin, että paremmin toimivan kosketusnäytön takia itse valitsisin Škodan.

Objektiivista vertailua on vaikea tehdä vielä, sillä Škoda ei ole vielä julkaissut Octavian hintoja. Ensimmäisten asiakasautojen odotetaan saapuvan Suomeen jo kesällä.

Jaa artikkeli

Keskustelu