4.3.2020

Suorituskykyä ja ekologisuutta – tällainen on uusi Škoda Octavia RS iV

Octavia RS iV

Geneven autonäyttely peruttiin, mutta Škoda Octavia RS iV esiteltiin tästä huolimatta. Tekniikka on lainattu pääosin äskettäin julkaistusta Volkswagen Golf GTE:stä.

Škoda Octavia RS -malliston ensimmäisen ladattava malli oli tarkoitus julkaista Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Koronaviruksen pyyhkiessä yhden Euroopan tunnetuimmista autonäyttelyistä pois kalenterista, esitteli tšekkivalmistaja uutukaisensa internetin ihmeellisessä maailmassa.

Punaiset jarrusatulat ovat edelleen osa Octavia RS:ää.

Uusi Škoda Octavia RS iV jakaa vastikään julkaistun konsernisisar Volkswagen Golf GTE:n kanssa saman tekniikan, jossa yhdistyy 150-hevosvoimainen 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori ja 115-hevosvoimainen sähkömoottori. Yhteistehoa luvataan 180 kilowattia (245 hv). Voimaa välittää Golf GTE:n tapaan shift-by-wire-tekniikalla ryyditetty kuusiportainen DSG-kaksoikytkinautomaattivaihteisto. Yhteisvääntöä on parhaillaan 400 newtonmetriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä suorituskykyä tai lähipäästöttömiä kilometrejä

Näillä voimin Octavia RS iV kiihtyy nollasta sataan nopeimmillaan 7,3 sekunnissa, huippunopeus on 225 kilometriä tunnissa. WLTP-syklin mukaisten CO2-päästöjen arvioidaan olevan noin 30 grammaa kilometrille.

Latauspistoke sijaitsee kuljettajan puolella autoa.

Tekniikka on muutenkin ladattavan Golfin kanssa yhteneväistä. Akku on kapasiteetiltään 13 kilowattituntia, jonka voimin pelkällä sähköllä ajelee WLTP-syklin mukaan 60 kilometriä, eli kolme kilometriä Škodan latauslippulaiva Superb iV:tä pidemmälle.

Mustat yksityiskohdat ovat myös osa Octavia RS iV:n ulkonäköä.

Latausportti sijaitsee auton etuosassa kuljettajan puolella. Perinteinen 12-voltin akku on sijoitettu tavaratilaan. Tilaa peräkontista löytyy 450 litraa hatchback-mallissa, farmarikorisessa tilaa on 40 litraa enemmän. Polttoainesäiliön tilavuus on 40 litraa, jonka kerrotaan olevan ainoastaan viisi litraa vähemmän kuin Octavian perinteisissä polttomoottorimalleissa.

Mustaa kontrastilla

Pieni takaspoileri on hatchback-mallissa musta.

Octavia RS iV:n vakiovarusteisiin kuuluu mustat 18-tuumaiset alumiinivanteet ja led-etusumuvalot, jotka poikkeavat hieman sijoittelultaan ja muotoilultaan normaalin Octavian vastaavista. Vanteet voi päivittää halutessaan myös 19-tuumaisiksi. Jarrusatulat ovat RS-mallistolle tyypillisesti punaiset, eihän auto voi olla nopea ilman värillä piristettyjä satuloita?

Pitkäkattoisessa mallissa takalippa on puolestaan korinvärinen.

Lisäksi lottovoittajamallin tunnistaa mustaksi tyylitellyistä maskista, ilmanottoaukoista, ilmanohjaimista ja pienestä spoilerista. Poikkeuksena farmarikorisessa spoileri on korinvärinen.

Sisältä RS:mäisyys ilmenee ratin vRS-logosta. Ratista löytyy vakiovarustelusta asti vaihteenvalitsimet sporttisempaa ajoa varten. Istuimia, jotka ovat vakiona nahkaiset ja lisävarustelulla alcantraa, koristaa joko punaiset, tai harmaavihreät kontrastitikkaukset. Värisomistukset jatkuvat myös kojelautaan ja kyynärnojaan.

Octavia-mallisto täyteen sähköä

Päästösanktioiden välttämiseksi sähköistämistä on hyödynnettävä mahdollisimman laajasti. Octavia-mallistossa sähköä on tarjolla RS iV:n lisäksi perinteisessä Octaviassa Ambition-varustelusta alkaen. Lisäksi mallistoon kuuluu kaksi 48 voltin e-TEC kevythybridiä. Kevythybriditekniikan kerrotaan vähentävän polttoaineen kulutusta parhaillaan 0,4 litraa sadalla kilometrillä.

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat