24.2.2020

Koeajo: Helppoa hybridiajoa – Škoda Superb iV

Škoda Superb iV
Nykypolven Superb on ollut markkinoilla jo seitsemän vuotta.

Tšekkivalmistaja aloitti ladattavien hybridien sarjansa vakuuttavasti lippulaivamallilla. Škoda Superb iV tarjoaa kaikki tarvittavat ladattavan hybridin toiminnot helppokäyttöisenä pakettina. Hyvää: helppous, voimalinjan hienostuneisuus. Huonoa: jarrutuntuma, ei nelivetoa.

Škoda Superb iV koostaa voimalinjansa 1,4-litraisesta TSI-bensiiniturbomoottorista ja 115-hevosvoimaisesta sähkömoottorista, mikä tarkoittaa 218 hevosvoiman yhteistehoa ja 400 newtonmetrin yhteisvääntöä. Konsernisisar Volkswagen Passat GTE:n tapaan Superb iV:n sähkömoottori on sijoitettu eteen vaihteiston ja polttomoottorin väliin, joten edes sähköisesti toteutettua nelivetoa ei ole saatavilla.

Škoda Superb iV

13 kilowattitunnin akuston kapasiteetilla Superb pötkii pelkällä sähköllä WLTP-syklin mukaan 57 kilometriä, ja koeajossa toteutunut lähipäästötön matka oli 49 kilometriä. Tosin kaupunkiolosuhteissa toimintamatka voi olla toteutunutta suurempi tiuhemmin tapahtuvan regeneroinnin vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina virtuaalimittaristolla

Virtuaalinen mittaristo kuuluu Superbin vakiovarusteisiin Ambition-varustetasosta lähtien, joten Superb iV sisältää sen aina. Mittariston sivuilla näkyvät jatkuvasti akun varaustila ja polttoaineen määrä, muuten mittaristonäkymään voi muokata näkyviin haluamansa tiedot. Näkymiä on valittavissa viisi erilaista.

Ohjaamossa fyysisiä näppäimiä ei ole liikaa, mutta kaikki tarvittava on helposti löydettävissä. Hybridivoimalinjan mukana tulleesta e-mode -näppäimestä voi valita ajaako molempien energiavarantojen turvin, vai täysin sähköllä tai sähköttä.

Akun varaustilaa voi säästää haluamansa määrän esimerkiksi kaupunkiajoa varten erittäin helposti 9,2-tuumaiselta tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytöltä. Ilahduttavan yksinkertaista on myös latauksen ajastaminen, mikäli haluaa auton latautuvan edullisemmalla yösähköllä.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Škoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV L&K iV DSG A

Hinta alkaen

48 891 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

51 448 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (116 hv), 330 Nm.

Teho

115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1550–3500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

57 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

160 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

224 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,5 (yhd.)

CO2-päästöt

37 g/km

Mitat

pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat