24.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Helppoa hybridiajoa – Škoda Superb iV Nykypolven Superb on ollut markkinoilla jo seitsemän vuotta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkivalmistaja aloitti ladattavien hybridien sarjansa vakuuttavasti lippulaivamallilla. Škoda Superb iV tarjoaa kaikki tarvittavat ladattavan hybridin toiminnot helppokäyttöisenä pakettina. Hyvää: helppous, voimalinjan hienostuneisuus. Huonoa: jarrutuntuma, ei nelivetoa. Škoda Superb iV koostaa voimalinjansa 1,4-litraisesta TSI-bensiiniturbomoottorista ja 115-hevosvoimaisesta sähkömoottorista, mikä tarkoittaa 218 hevosvoiman yhteistehoa ja 400 newtonmetrin yhteisvääntöä. Konsernisisar Volkswagen Passat GTE:n tapaan Superb iV:n sähkömoottori on sijoitettu eteen vaihteiston ja polttomoottorin väliin, joten edes sähköisesti toteutettua nelivetoa ei ole saatavilla. 13 kilowattitunnin akuston kapasiteetilla Superb pötkii pelkällä sähköllä WLTP-syklin mukaan 57 kilometriä, ja koeajossa toteutunut lähipäästötön matka oli 49 kilometriä. Tosin kaupunkiolosuhteissa toimintamatka voi olla toteutunutta suurempi tiuhemmin tapahtuvan regeneroinnin vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina virtuaalimittaristolla Virtuaalinen mittaristo kuuluu Superbin vakiovarusteisiin Ambition-varustetasosta lähtien, joten Superb iV sisältää sen aina. Mittariston sivuilla näkyvät jatkuvasti akun varaustila ja polttoaineen määrä, muuten mittaristonäkymään voi muokata näkyviin haluamansa tiedot. Näkymiä on valittavissa viisi erilaista. Ohjaamossa fyysisiä näppäimiä ei ole liikaa, mutta kaikki tarvittava on helposti löydettävissä. Hybridivoimalinjan mukana tulleesta e-mode -näppäimestä voi valita ajaako molempien energiavarantojen turvin, vai täysin sähköllä tai sähköttä. Akun varaustilaa voi säästää haluamansa määrän esimerkiksi kaupunkiajoa varten erittäin helposti 9,2-tuumaiselta tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytöltä. Ilahduttavan yksinkertaista on myös latauksen ajastaminen, mikäli haluaa auton latautuvan edullisemmalla yösähköllä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Škoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV L&K iV DSG A Hinta alkaen 48 891 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 448 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (116 hv), 330 Nm. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?