30.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Työmatkat töpselistä – Volkswagen Passat Variant GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurempi akku antaa lisää toimintamatkaa Volkswagen Passat Variant GTE -lataushybridiin. Hyvää: päästötön ajo, tilat, mukavuus, helppokäyttöisyys, ajettavuus. Huonoa: ei pikalatausta, ei nelivetoa. Lataushybridit ovat tämän hetken kuumottavin trendi ainakin uutta työsuhdeautoa halajavien keskuudessa. Ei siksi, että ne olisivat jotenkin ylivoimaisia, vaan koska niiden viralliset päästöarvot lasketaan valtaosin sähkökäytöllä. Päästöperusteinen verotus on ladattaville hybrideille edullinen, vaikka latausjohto makaisi käyttämättömänä takakontissa. Näin työsuhdeautoilija saa tehokkaan kulkupelin, ja firman autokanta näyttää ilmoitettujen grammojen valossa edistyksellisen puhtaalta. Yksi suosikeista on Volkswagen Passat Variant GTE, lataushybridien konkari, joka jo uudistui kevyesti samalla kun kilpailijat vasta aloittelevat. Pahin kilpailija lienee oman talon juuri esitelty Škoda Superb iV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivitetty viihdejärjestelmä Passatin muutokset ovat maltillisia. Keulassa valot, puskuri ja maski ovat saaneet tuoreemmat muodot, ja perässä mallinimi on levitetty polleammin takaluukun reunaan. GTE-logot sen sijaan ovat vaatimattomammat, mutta sinistä tehosteväriä on edelleen niin jarrusatuloissa kuin tikkauksissakin. Sisälläkin hienovarainen jalostus on riittänyt. Isommat näytöt ovat grafiikaltaan tarkemmat, ja viisarikellon tilalla on halvan oloinen ”Passat”-teksti. Viihdejärjestelmä yhteyksineen on nopeampi ja helpompi käyttää lisääntyneistä ominaisuuksistaan huolimatta. Turvajärjestelmiin on lisätty hätäväistöavustin. Autonomisen ajon kehutaan sujuvan aiempaa paremmin, mutta tarkempi etukamera ja paikannustieto eivät saa tolkkua tiestömme surkeista kaistamerkinnöistä. Vauhdista riippuen hoipertelevat ajolinjat joko hävettävät tai pelottavat. Onneksi Passatia ajaa itsekin mielellään, ajettavuus ja mukavuus kuuluvat auton vahvuuksiin. Päästöttömästi lähes 50 km GTE-lataushybridin uusi akusto ei vie tilaa takakontin alta sen enempää kuin ennenkään, ja välipohjan alle jääkin tila latauskaapeleille. Energiaa akkuun kuitenkin sopii enemmän. Nyt päästötöntä sähköistä ajoa luvataan 55 kilometriä – koeajo osoitti, että 50 km oli käytännössä ylitsepääsemätön rajapyykki, jos lämmitystä tarvitsi vähänkin käyttää. Useimpien työmatkaan tämä riittää kuitenkin mainiosti, ja täyslataus tavallisesta pistorasiasta kestää kuutisen tuntia. Pelkällä sähköllä liikkeellelähdöt ovat rivakoita, mutta moottoritienopeuksissa voima ehtyy. Polttomoottori tarjoaa kuitenkin tehoreserviä kaasun painalluksella, yhteisteho 218 hevosvoimaa riittää kiitettäviin suoritusarvoihin, vaikka auto painaa 1 800 kiloa. Positiivisena puolena hybriditekniikan lisäpaino pehmentää muuten napakka-alustaisen Passatin kyytiä. Omatunto ei joudu koetukselle akun tyhjennyttyäkään, sillä hybriditekniikan avustuksella Passat GTE selviää kevyessä ajossa 6 l/100 km keskikulutuksella. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG Hinta alkaen 49 312 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 684 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4773 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1521 mm, akseliväli 2786 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt