Ajoneuvot | Koeajo | 30.11.2019

Koeajo: Työmatkat töpselistä – Volkswagen Passat Variant GTE

Suurempi akku antaa lisää toimintamatkaa Volkswagen Passat Variant GTE -lataushybridiin. Hyvää: päästötön ajo, tilat, mukavuus, helppokäyttöisyys, ajettavuus. Huonoa: ei pikalatausta, ei nelivetoa.

Jaa artikkeli

Lataushybridit ovat tämän hetken kuumottavin trendi ainakin uutta työsuhdeautoa halajavien keskuudessa. Ei siksi, että ne olisivat jotenkin ylivoimaisia, vaan koska niiden viralliset päästöarvot lasketaan valtaosin sähkökäytöllä.

Päästöperusteinen verotus on ladattaville hybrideille edullinen, vaikka latausjohto makaisi käyttämättömänä takakontissa. Näin työsuhdeautoilija saa tehokkaan kulkupelin, ja firman autokanta näyttää ilmoitettujen grammojen valossa edistyksellisen puhtaalta. Yksi suosikeista on Volkswagen Passat Variant GTE, lataushybridien konkari, joka jo uudistui kevyesti samalla kun kilpailijat vasta aloittelevat. Pahin kilpailija lienee oman talon juuri esitelty Škoda Superb iV.

Volkswagen Passat GTE

Päivitetty viihdejärjestelmä

Passatin muutokset ovat maltillisia. Keulassa valot, puskuri ja maski ovat saaneet tuoreemmat muodot, ja perässä mallinimi on levitetty polleammin takaluukun reunaan. GTE-logot sen sijaan ovat vaatimattomammat, mutta sinistä tehosteväriä on edelleen niin jarrusatuloissa kuin tikkauksissakin. Sisälläkin hienovarainen jalostus on riittänyt. Isommat näytöt ovat grafiikaltaan tarkemmat, ja viisarikellon tilalla on halvan oloinen ”Passat”-teksti.

Viihdejärjestelmä yhteyksineen on nopeampi ja helpompi käyttää lisääntyneistä ominaisuuksistaan huolimatta. Turvajärjestelmiin on lisätty hätäväistöavustin. Autonomisen ajon kehutaan sujuvan aiempaa paremmin, mutta tarkempi etukamera ja paikannustieto eivät saa tolkkua tiestömme surkeista kaistamerkinnöistä.

Vauhdista riippuen hoipertelevat ajolinjat joko hävettävät tai pelottavat. Onneksi Passatia ajaa itsekin mielellään, ajettavuus ja mukavuus kuuluvat auton vahvuuksiin.

Päästöttömästi lähes 50 km

GTE-lataushybridin uusi akusto ei vie tilaa takakontin alta sen enempää kuin ennenkään, ja välipohjan alle jääkin tila latauskaapeleille. Energiaa akkuun kuitenkin sopii enemmän.

Nyt päästötöntä sähköistä ajoa luvataan 55 kilometriä – koeajo osoitti, että 50 km oli käytännössä ylitsepääsemätön rajapyykki, jos lämmitystä tarvitsi vähänkin käyttää. Useimpien työmatkaan tämä riittää kuitenkin mainiosti, ja täyslataus tavallisesta pistorasiasta kestää kuutisen tuntia.

Pelkällä sähköllä liikkeellelähdöt ovat rivakoita, mutta moottoritienopeuksissa voima ehtyy. Polttomoottori tarjoaa kuitenkin tehoreserviä kaasun painalluksella, yhteisteho 218 hevosvoimaa riittää kiitettäviin suoritusarvoihin, vaikka auto painaa 1 800 kiloa.

Volkswagen Passat GTE

Positiivisena puolena hybriditekniikan lisäpaino pehmentää muuten napakka-alustaisen Passatin kyytiä. Omatunto ei joudu koetukselle akun tyhjennyttyäkään, sillä hybriditekniikan avustuksella Passat GTE selviää kevyessä ajossa 6 l/100 km keskikulutuksella.

Jaa artikkeli

Keskustelu