28.3.2020 Ajoneuvot Maistianen: Škoda Octavia – tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Škoda Octavia on yllätyksetön, mutta erittäin mietitty ja kehittynyt perheauto. Skoda Octavia oli Suomen myydyin auto viime vuonna. Tammi- ja maaliskuunkin ensirekisteröintitilastossa se komeilee toisena, vaikka uusi sukupolvi paljastettiin näyttävän show’n kera jo viime marraskuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti SuomeenKoronakriisin johdosta uutuusmallin ulkomaankoeajot peruuntuivat, mutta auto saatiin ilahduttavan nopeasti Suomeen. Moottori sai tuoreeltaan erittäin odotetun uutuuden lyhyeen koeajoon.Kuten esittelyjutussa totesimme, modernin aikakauden Octavian neljäs sukupolvi on ulkomitoiltaan hyvin lähellä edeltäjäänsä – peruskori pinnan alla on sama. Lisätilaa on kaivettu rakennetta optimoimalla, ja esimerkiksi tavaratilasta on tehty korkeampi nostamalla hattuhyllyn verhoa ylöspäin.Kojelaudassa suurin muutosMIttaristo, ohjauspyörä, kosketusnäyttö ja kojelauta – kaikki uutta.Octavian tärkeimmät muutokset löytää uuden ohjauspyörän takaa. Sisätilojen ilme on täysin uusi, ja keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö – perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen.Näytöltä löytää Volkswagen Groupin uuden käyttöjärjestelmän. Volkswagen Golfin ensikoeajossa annoimme järjestelmälle risuja, mutta Octaviaan on tehty tärkeää hienosäätöä. Golfissa rasittaneet sisätilojen lämpötilan hipaisupinnat on poistettu ja lämpötila säädetään nyt suoraan näytöltä. Tämän ansiosta sisätilat saunaksi muuttavia virhepainalluksia ei Octaviassa näytä tulevan, ja samalla äänenvoimakkuuden säätöön tarkoitettu liukupinta on kasvanut isommaksi ja käytettävämmäksi – se taas ei reagoi virhepainalluksiin, sillä pintaa pitää liu’uttaa sormella.Škoda on tuonut järjestelmään myös Volkswagenia selkeämmin sijoitellut pikanäppäimet: takalasinlämmitin löytyy edelleen kosketusnäytön alapuolelta, kun Golfissa se on siirretty valokatkaisijaan ohjauspyörän vasemmalle puolelle.Škoda Octavia siis vaatii vähemmän tottumista kuin Volkswagen Golf.Paljon uutta tekniikkaaDSG-kaksoiskytkinvaihteiston uusi sähköinen vaihteenvalitsin toimii erittäin kätevästi.Muuten tekniikkaa on tuotu auton juuri sopivasti. Käsijarru on nyt sähköinen ja vaihteenvalitsin on DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa kätevä sähköisesti toimiva vipu. Sen edestä löytää älypuhelimen langattoman latauksen. Se on vakiovaruste, kuten on myös langaton Apple CarPlay-näytönpeilaus.Škodan lisävarustevalikoima kattaa nyt myös HUD-heijastusnäytön, ergonomiaistuimet reisituen säädöllä, matriisi-ledivalot ja viistoperäiseen Liftbackiin saa nyt sähköisesti aukeavan takaluukun, kuten Combi-farmariinkin. Toki sukupolvenvaihdos tuo myös suuren päivityksen avustinvalikoimaankin.Škoda tarjoaa autoa alkuun kumpanakin korimallina Ambition Launch ja Style Launch -varustein. Moottorivalikoima alkuun on simppeli: bensiinipuolelle saa 1.5 TSI:n 150-hevosvoimaisena ja manuaalivaihteisena. Dieseliksi tarjotaan 2.0 TDI:tä 115-hevosvoimaisena manuaalin kera ja 150-hevosvoimaista 7-portaisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa.Ensikoeajoon valikoitui viimeinen, eli automaattivaihteinen diesel farmarikorilla. Millainen uusi Octavia sitten on ajaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ajettavaLyhyesti sanottuna yllätyksetön ja toimiva. Voimalinja on hiottu, eikä tällä kertaa DSG-vaihteiston toimintaa tarvitse moittia. Ohjaus on luonnollinen, joskin melko vahvasti vaimennettu. Koeajoauton ei-säätyvä iskunvaimennus on perusviritykseltään mukavuuspainotteinen, reippaammassa ajossa kori elää hieman pystysuunnassa ja tekee vienoja jälkiheilahduksia. Ajettavuuteen ne eivät tunnu vaikuttavan, mutta jämäkämpää kyytiä suosivan kannattaa ehkä harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta. Se tarjoaa nykyisin 15-portaisen säädön.Lyhyt ensikoeajo jättää Škodan tärkeästä uutuudesta hyvin positiivisen ensivaikutelman. Edeltäjän toimivaa peruskonseptia ei ole muokattu liikaa, mutta sitä on hiottu ja tekniikkaa on tuotu lisää.Nopeaa laajenemistaAlkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. 'Ladattava hybridi Octavia 1.4 TSI iV (204 hv) on myös jo julkaistu, samoin 245-hevosvoimainen myöskin ladattava Octavia RS iV.Onko uusi Škoda Octavia siis Volkswagen Golfia parempi auto? Täysin subjektiivisesti sanoisin, että paremmin toimivan kosketusnäytön takia itse valitsisin Škodan.Objektiivista vertailua on vaikea tehdä vielä, sillä Škoda ei ole vielä julkaissut Octavian hintoja. Ensimmäisten asiakasautojen odotetaan saapuvan Suomeen jo kesällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen