17.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi – suosikkiperheauton uudesta sukupolvesta on vaikea löytää moitittavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myyntimenestys Škoda Octavia uudistuu varmalla reseptillä: kuorrutetaan entiset vahvuudet lisäteknologialla. Hyvää: Tilat, selkeys, Golfia parempi käyttöjärjestelmä, hyvä perusajettavuus, alustan mukavuus. Huonoa: Uutuudenviehätys puuttuu. Škoda Octavia tuntuu heti uudelta, mutta myös tutulta. Mallin neljäs sukupolvi – sivuutetaan nyt kuusikymmentäluvun malli – on täysin uusi, mutta kaiken perustana oleva kori on vain muokattu versio edeltäjästään. Octavian uudistuminen siis noudattaa samaa kaavaa, kuin Volkswagen Golfin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKreikan sijaan EspoossaSuomen myydyimmän auton tittelistä erinomaisella menestyksellä taisteleva Octavia on huipputärkeä tuote. Kreikkaan suunnitellun kansainvälisen koeajotilaisuuden peruunnuttua koronakriisin takia Škoda järjesti Moottorille auton Suomeen lyhyttä ensikoeajoa varten. Nyt tehdyt havainnot tarkentuvat, kun saamme auton pidempään kotimaan koeajoon.Positiivinen ensivaikutelma tuskin pidemmälläkään ajamisella muuttuu: uudistusresepti keskittyy säilyttämään edeltäjän vahvuuksia modernimmassa paketissa.Näytön paikkaKuljettajalle muutos on suurin. Mittaristo on aina digitaalinen 10,25-tuumainen näyttöruutu: perusnäkymä on selkeä, ja muokattavuutta tarjotaan kohtalaisesti. Ohjauspyörä on nyt kaksipuolainen ja painikkeiden käyttölogiikka on uudistunut – kaikki kunnossa tottumisen jälkeen.Suurin uudistus on keskikonsolin päälle nostettu tablettimainen kosketusnäyttö, perusmallissa 8,25-tuumainen, Style-varustelun myötä kymppituumainen. Käyttöjärjestelmä on uudesta Volkswagenista tuttu, muttei aivan identtinen.Golfia parempi?Kritisoin Golfin ensikoeajossa (Moottori 1/20) Volkswagenin järjestelmää muun muassa lämpötilansäädön vahinkopainalluksista ja turhankin voimakkaan näyttökeskeisyyden vaatimasta opettelusta. Kuten jo maistiaisjutussa totesin, Škoda Octavian toteutus on myönteisesti konservatiivisempi: lämpötilaa säädetään kömpelöiden hipaisupintojen sijaan näytön alapalkin plus- ja minuuspainikkeista, mikä on helppokäyttöisempi ratkaisu. Näytön alla oleva painikerivistö on myös helppokäyttöisempi kuin Golfin hipaisupinta.Lämpötilaa hallitaan näytön alarivin painikkeista. Näytön alla oleva leveä liukupinta on Octaviassa varattu vain äänenvoimmakuudensäätöön.Takalasin lämmityskin löytyy Octaviasta tästä rivistöstä, kun Golfissa se on vaeltanut ohjauspyörän vasemmalle puolelle valokatkaisimeen. Pientä totuttelua Škodakin vaatii, mutta vähemmän kikkaileva toteutus miellyttänee useimpia.Järjestelmään kuuluu vakiovarusteena langaton Apple CarPlay -tuki ja langaton älypuhelimen lataus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa ja -tekniikkaaDSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu.Octavian kojelaudan linjat ovat uudet, mutta edelleen konstailemattomat. Koeajoyksilössä ilmettä piristää kangaspinta kojelaudassa. Octavian automaattivaihteistoa hallitaan nyt kätevällä sähköisellä vivulla, ja käsijarrukin on vaihtunut sähköiseen.Uusia lisävarusteherkkuja ovat heijastusnäyttö, matriisiajovalot (vakiona Stylessä), sähköinen takaluukku sekä viisiovisessa Liftbackissä että Combi-farmarissa, kolmialueilmastointi, takaovien verhot, ergonomiaistuimet reisituella ja runsaasti uusia ja monipuolisemmin toimivia ajoavustimia.Ohjauspyörän uudet painikkeet toimivat vaivatta.Vaikka Octavian ulkomitat ovat entisellään, kertoo Škoda auton olevan hieman edeltäjäänsä tilavampi. Combi-farmarin tavaratila on kasvanut 30 litraa (640l) yksinkertaisesti nostamalla suojaverhoa ylöspäin.Takatilojen lisämittoja on vaikea havaita ilman suoraa vertailua, mutta keskimittaiselle miehelle tilaa on yltäkylläisesti ja istuma-asento on erinomainen. Nopeaa laajenemistaOctavian myynti alkaa pelkistetyllä mallistolla: bensiinivaihtoehtona on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI manuaalivaihteistolla, dieselpuolella on tarjolla 2.0 TDI 115-hevosvoimaisena manuaalivaihteistolla tai 150-hevosvoimaisena 7-pykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Varustetasovaihtoehdot ovat alkuun Ambition Launch ja Style Launch.Takaistuimelle saa nyt oman lämpötilan hallinnan.Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo kesällä – hinnat eivät olleet tiedossa Moottorin mennessä painoon, mutta tätä lukiessasi ne toivottavasti ovat jo selvillä.Alkuun suppea mallisto laajenee nopeasti. Tulossa on litraisen 1.0 TSI Evon 110-hevosvoimainen manuaalina ja automaattina – jälkimmäinen e-Tec kevythybridinä. Samaa kevythybriditeknologiaa tarjotaan myös 1.5 TSI:n tulevassa DSG-versiossa. Dieselpuoli saa pian 2.0 TDI:n 200-hevosvoimaisen nelivetoversion automaatin kera, ja sama paketti tarjotaan 150-hevosvoimaisen TDI:nkin perään. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI G-TEC (130 hv) automaattina ja manuaalina saapuu myöhemmin. Octavia-mallistoon saapuu myös kaksi ladattavaa hybridiä: 204-hevosvoimainen perusmalli sekä 245-hevosvoimainen Octavia RS iV.Positiivista yllätyksettömyyttäEnsikoeajoon saimme Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG -version. Auton ajettavuutta voisi kuvailla positiiviseksi yllätyksettömyydeksi. Ajoasennon saa mainioksi ja autoon kotiutuu nopeasti – odotettavaa, ovathan päämitat ennallaan. Myös hallintalaitteiden tuntuma on konsernin malleille tuttu yhdistelmä luonnollisuutta, herkkyyttä ja varsin vaimennettua tuntumaa. Dieselmoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö toimii varsin hyvin ja ilman häiritseviä viiveitä tai nykäyksiä.Koeajoauton alustana on tavallinen ei-säätyvä iskunvaimennus: perusviritys on ilahduttavan mukavuuspainotteinen, ja urheilullista kyytiä arvostavien kannattaa harkita säätyvää DCC-iskunvaimennusta, jonka toiminnan voi nyt säätää peräti 15 portaisesti.Ensivaikutelma Škoda Octaviasta on erittäin positiivinen: se on erittäin kyvykäs järkiauto – sillä tuskin on mitään väliä, että edeltäjän perustan takia tietty autokuumetta nostava uutuudenhuuma tuoreimmasta painoksesta puuttuu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style Launch Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Vääntö 340 Nm (1700–2700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti