12.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni hienosäätö riittää pitämään Toyota GT86:n nykyaikaisena. Muuta ei tarvita. Toyota GT86 on yksi automaailman valopilkuista. Se on ympäristöystävällisistä järkiautoista tunnetun Toyotan tapa irrotella, ja muistuttaa, miksi niin monet meistä ihastuivatkaan autoihin silloin kauan sitten.Takaveto, ”lukkoperä”, manuaalivaihteisto ja herkästi kaasuun reagoiva nelisylinterinen bokserimoottori ovat ennallaan. Toyota puhuu avoimesti voimanlähteen Subaru-juurista, tämä auto on tarkoitettu sille jengille, joka tietää asian kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienommille aisteilleVuonna 2012 esiteltyä Toyota GT86:tta on maailmanlaajuisesti myyty 170 000 kappaletta. Lukemaa voi pitää mainiona autolle, jota ei osteta järjellä tai hevosvoimien kiilto silmissä. GT86 on aina vedonnut hienompiin aisteihin kuin pelkkään raakaan g-voimien tunteeseen. Silti muutamaa lisähevosta jää kaipaamaan, hieman karkeahko bokserimoottori kun ei ole ikinä tuntunut edes 200 hevosvoiman tehoiselta.Uudistus keskittyy yksityiskohtien hiontaan. Lediajovaloista löytyy nykyaikaiset päiväajovalot ja uusittu etupuskuri tarjoaa paitsi konsernin nykyilmeen, myös aerodynamiikan kerrotaan parantuneen. Perää koristaa uusi takasiipi, ja aiemmat kirkkaat lexusvalot ovat vihdoin vaihtuneet punaisiin ledivaloihin. Sisätilojen materiaaleja on hiottu, kojelaudasta löytyy nyt hiilikuitujäljitelmää, ja osa nahkapinnoista on vaihdettu Alcantaraan.Alustan hienosäätöäToyota GT86:n ajettavuus ei ole ikinä antanut sijaa moitteelle. Uudistus keskittyy korin jäykistämiseen ja yksityiskohtien hienosäätöön. Taka-akselin kallistuksenvaimennin on vaihdettu hieman jäykempään ja Sachsin iskunvaimentimet ovat saaneet hienosäätöä. Säädöt tuntuvat onnistuneen, auto kulkee jäiselläkin tiellä miellyttävällä pintapehmeydellä.Rovaniemen lumisessa ympäristössä ajetulla ensikoeajolla alustan hienosäädön vaikutuksia oli mahdoton huomata, sillä vertailumahdollisuutta edeltävään painokseen ei ollut.Tuntuvimmaksi muutokseksi nousee ajonvakautuksen Track Mode, eli ratatila. Se päällä GT86:tta voi ajaa hallitusti sivuluisussa jääradalla, mutta liialliset sankariteot estetään. Ottaen huomioon jäärataolosuhteiden vaikeuden ajonvakautusjärjestelmän kannalta, uusi järjestelmä toimi hienosti. Toki Toyota tarjoaa yhä mahdollisuuden kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois, ja silloin kuljettaja saa vapaasti täyttää ohjaamon käsillään – siitä lisää myöhemmin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”