2.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uudistunut Hyundai Santa Fe – siisti, suurempi ja simppeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvanut Hyundai Santa Fe -katumaasturi on nyt entistäkin käytännöllisempi. Hyundai Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on neljänteen sukupolveen synnyttyään seitsemän senttimetriä aiempaa pidempi, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Niinpä sisätilat ovat aiempaakin väljemmät, ja myös tavaratilaa on kasvatettu. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja hyväksi havaitusta entisestä. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi automaattivaihteisto Kunhan myynti syksyllä alkaa, myös moottorivalikoimasta tulee simppeli. Meillä ainoa voimanlähdevaihtoehto on ennestään tuttu nelisylinterinen 2,2-litrainen diesel; tehoa sekä vääntöä löytyy päivitysten jälkeen edelleen 200 hevosvoimaa ja 436 newtonmetriä. Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaatti on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan, nelivedon toimintaa on kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös etuvetoinen versio. Niin ikään mielenkiintoinen tieto on se, että Santa Fe tulee aikanaan tuotantoon sekä ladattavana että "tavallisena" hybridinä. Tämä tapahtuu valmistajan edustajan mukaan kuitenkin vasta seuraavan kahden vuoden kuluessa. Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Etevä ensivaikutelma Uuden Santa Fe'n välittämä ensivaikutelma on hyvin harmiton ja myös hyvin toimiva. Valmistaja kehuu erityisesti ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen. Ohjaamonkin ilme on päivitetty aiempaa hienostuneemmaksi. Näitä, ja monia muita yksityiskohtia syynäämme vielä Barcelonan ympäristön teillä tarkemmin: siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajojutussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku