2.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uudistunut Hyundai Santa Fe – siisti, suurempi ja simppeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvanut Hyundai Santa Fe -katumaasturi on nyt entistäkin käytännöllisempi. Hyundai Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on neljänteen sukupolveen synnyttyään seitsemän senttimetriä aiempaa pidempi, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Niinpä sisätilat ovat aiempaakin väljemmät, ja myös tavaratilaa on kasvatettu.Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja hyväksi havaitusta entisestä. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi automaattivaihteistoKunhan myynti syksyllä alkaa, myös moottorivalikoimasta tulee simppeli. Meillä ainoa voimanlähdevaihtoehto on ennestään tuttu nelisylinterinen 2,2-litrainen diesel; tehoa sekä vääntöä löytyy päivitysten jälkeen edelleen 200 hevosvoimaa ja 436 newtonmetriä.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaatti on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan, nelivedon toimintaa on kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös etuvetoinen versio.Niin ikään mielenkiintoinen tieto on se, että Santa Fe tulee aikanaan tuotantoon sekä ladattavana että "tavallisena" hybridinä. Tämä tapahtuu valmistajan edustajan mukaan kuitenkin vasta seuraavan kahden vuoden kuluessa.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen.Etevä ensivaikutelmaUuden Santa Fe'n välittämä ensivaikutelma on hyvin harmiton ja myös hyvin toimiva. Valmistaja kehuu erityisesti ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen. Ohjaamonkin ilme on päivitetty aiempaa hienostuneemmaksi.Näitä, ja monia muita yksityiskohtia syynäämme vielä Barcelonan ympäristön teillä tarkemmin: siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajojutussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla