2.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uudistunut Hyundai Santa Fe – siisti, suurempi ja simppeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvanut Hyundai Santa Fe -katumaasturi on nyt entistäkin käytännöllisempi. Hyundai Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on neljänteen sukupolveen synnyttyään seitsemän senttimetriä aiempaa pidempi, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Niinpä sisätilat ovat aiempaakin väljemmät, ja myös tavaratilaa on kasvatettu.Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja hyväksi havaitusta entisestä. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi automaattivaihteistoKunhan myynti syksyllä alkaa, myös moottorivalikoimasta tulee simppeli. Meillä ainoa voimanlähdevaihtoehto on ennestään tuttu nelisylinterinen 2,2-litrainen diesel; tehoa sekä vääntöä löytyy päivitysten jälkeen edelleen 200 hevosvoimaa ja 436 newtonmetriä.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaatti on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan, nelivedon toimintaa on kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös etuvetoinen versio.Niin ikään mielenkiintoinen tieto on se, että Santa Fe tulee aikanaan tuotantoon sekä ladattavana että "tavallisena" hybridinä. Tämä tapahtuu valmistajan edustajan mukaan kuitenkin vasta seuraavan kahden vuoden kuluessa.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen.Etevä ensivaikutelmaUuden Santa Fe'n välittämä ensivaikutelma on hyvin harmiton ja myös hyvin toimiva. Valmistaja kehuu erityisesti ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen. Ohjaamonkin ilme on päivitetty aiempaa hienostuneemmaksi.Näitä, ja monia muita yksityiskohtia syynäämme vielä Barcelonan ympäristön teillä tarkemmin: siitä lisää myöhemmin varsinaisessa koeajojutussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen