7.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Fiat 500 – aina sähköllä, aina hurmaava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2007 esitelty Fiat 500 on ollut valmistajalleen menestys, mutta nyt aidosti uusi Fiat 500 siirtyy täysin sähköiseksi. Mittoja on venytetty vain senttejä, joten kaupunkielämä on edelleen 500:n parasta osaamista. Napolilainen tarantella soimaan ja asiaan. Kuusi senttiä pituutta, kuusi senttiä leveyttä, kaksi senttiä korkeutta. Uusi Fiat 500 on hiukan isompi, täysin uusi ja edelleen pettämättömän tyylikäs. Kaupunkielämästä ei onneksi vielä tarvitse näillä mitoilla tinkiä.2007 esitelty edeltäjä säilyy edelleen mallistossa polttomoottorivaihtoehtona, joten uuden erottaa sanasta "uusi" sekä siitä, että se on aina sähköinen, polttomoottoriversiota ei tule. Tyylielementeissä uutta on muun muassa 500:n ikonisen pyöreän ajovalon leikittely erillisiksi elementeiksi. "Fiat Uusi 500" on saanut tyylikkään ja maanläheisen värikartan, joten kirkkaat karkkivärit jäävät edelliseen painokseen. Sinisen ja turkoosin välillä vaihteleva koeajoauto on väritykseltään Ocean Green. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella voimalinjallaTarjolla on kaksi merkittävää voimalinjaversiota. Hinnat alkaen Action-perusmallin akusto on 23,7 kilowattituntia ja sähkömoottori on 70 kW (95 hv), joka riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 9,1 sekunnissa ja 135 km/h huippunopeuteen. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 185 km yhdellä latauksella, kaupunkiajossa kilometrejä saadaan enemmän. Lataaminen tapahtuu joko 11 kW AC-latauksella tai 50 kW CCS-pikalatauksella. Action on suunnattu varsinkin kunnille, yrityksille ja muille organisaatioille.Icon-varustetasosta alkaen voimalinjana on kookkaamman 42 kilowattitunnin akun, 87 kilowatin sähkömoottorin (118 hv) ja 85 kilowatin CCS-pikalatauksen yhdistelmä. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 320 kilometriä, kaupunkiukeman venyessä jopa 458 kilometriin. Kiihtyvyys 0–100 km/h on 9,0 sekuntia ja huippunopeus on 150 km/h. Käytännössä suorituskykyisempi voimalinjavaihtoehto tarkoittaa pidempää toimintamatkaa ja samaa pikalatausaikaa.Fiat mainitsee molempien voimalinjojen selviytyvän kaupukiolojen 0–50 km/h kiihdytyksestä 3,1 sekunnissa, joten taajamasprintit ovat 500:n parasta osaamista. Ajotiloja on kolme: ripeän Normalin lisäksi tarjolla on Range, joka panostaa yhden polkimen ajettavuuteen voimakkaalla energian talteenotolla. Kolmas vaihtoehto on ainutlaatuinen Sherpa rajoittaa huippunopeutta (80 km/h) ja keskittyy toimintamatkan venyttämiseen.Kolmella korilla (tai ovella)Korimalleja on kolme: klassisen pystyperän lisäksi tarjolla on 500:n perinteille uskollinen kangaskattoinen Cabrio sekä erikoinen 3+1, jossa apukuljettajan takaovi on kaapparimallinen. 3+1 on suunniteltu esimerkiksi siihen, jos lastenistuimen sijoittaa takaistuimille. Kahdelle aikuiselle uusi Fiat 500 riittää tiloiltaan mainiosti, mutta takaistuimet ovat lähinnä tavaroille tai nuorisolle. Vaikka etuistuin on varustettu kippitoiminnolla, siihen ei sisälly pituussuuntainen liukuminen (saati muisti), joten toistuvaan takapenkkeilyyn suositellaan aikuisille joogaharrastusta tai sirkuskoulua. Kunhan penkille on päässyt, tilaa on auton 3,6 metrin pituuteen nähden hyvin.Matkustamon ilme on suorastaan ihastuttava. Koeajetussa La Prima -varustetasossa verhoiluvaihtoehtona on aina vaalea kierrätysnahka, joka on kuvioitu Fiat-logoilla. Kojelaudassa on niin ikään kierrätysmateriaalista tehty kalansuomumainen kangaskuvio. Älypuhelimen langaton latauskolo on varustettu Torinon silhuetilla, ovenkahvoista löytyy klassinen Fiat 500 ylpeän "Made in Torino" -tekstin kera. Digimittaristo viittaa perinteisiin pyöreydellään. Action-varustelussa 500 luottaa kuljettajan älypuhelimeen viihteen ja asetusten suhteen, paremmin varusteltuna käytössä on 10,25-tuumainen Uconnect-kosketusnäyttö. Ohjauspyörä on palannut vuosien jälkeen kaksipuolaiseksi, kuten malliperinteeseen kuuluu.Hinnoiltaan "Fiat Uusi 500" alkaa Action-varustetason 24 990 eurosta ennen valtion sähköauton hankintatukea. Myyntimalliksi arvioidaan jo hyvin varusteltua Icon-tasoa, jonka hinnat ovat 31 990–33 990 euroa koriversiosta riippuen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen