30.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Volkswagen Golf 1.5 eTSI – miten digiloikka onnistuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf tarjoaa runsaasti uutta opeteltavaa, mutta pinnan alta löytyy vanha tuttu perheautoklassikko. Uusi Volkswagen Golf on autotoimittajan uralla aina merkkitapaus – aistit terästäytyvät seuraavan viikon kestävään koeajoon, ja autoa noudettaessa mielen valtaa eräänlainen kunnioitus. Mitäpä perheautomaailma olisi ilman Golfia, joka nauttii edelleen etenkin kotimaassaan Saksassa suorastaan valtavasta markkinaosuudesta uusien autojen mallitilastoissa. Uutuusarvo ei synny tällä kertaa pelkästä keväänlimestä ulkoväristä: Golf näyttää muutenkin erilaiselta. Näin ainakin keulan osalta, missä matalat ja viirumaiset ajovaloumpiot luovat selvän pesäeron edeltäneeseen sukupolveen. Auton takaosassa muutokset vaativat jo harjaantuneisuutta – lähinnä katse nauliutuu kevythybriditekniikan paljastavaan eTSI-tunnukseen takaluukussa. Nyt on käsillä koeajoauto, jonka tiloja, tavaratilaa tai muunneltavuutta ei tarvitse sen kummemmin analysoida. Onhan kori kutakuinkin sama kuin edeltävässä, vuonna 2012 esitellyssä mallisukupolvessa. Suurimmat muutokset aistiikin vasta, kun istuu autoon sisään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katse kojelautaan Kuten ensikoeajossamme laajasti kerrottiin, uusimman Golfin ylivoimaisesti tärkein päivitys on tapahtunut kojelautaan. Koeajoautossakin näkymää hallitsevat samat kaksi suurta diginäyttöä kuin Portugalissa tapahtuneessa tutustumisessa. Epäilykset ovat ennen koeajoa kovat: fyysisten nappuloiden ja säätimien korvaaminen kosketussellaisilla ei voi toimia – vai voiko? Ehkä juuri ennakkoasenteiden vuoksi kokemus kääntyy sittenkin positiivisen puolelle. Näytöt ovat kauniita, ja niiden kosketustuntuma on parempi kuin vaikkapa toisessa VW-yhtymän digiloikan kokeneessa mallissa, Audi A6:ssa. Bonusta tulee siitäkin, että päänäkymien välilehdet vaihtuvat yksinkertaisella pyyhkäisyliikkeellä, ja lämmitykseen liittyvät olennaisuudet, kuten istuinlämmittimet ja matkustamon lämpötilasäätö ovat kaiken aikaa näkyvillä. Ei ilman epäkohtia Mutta ei Golf-kojelauta täydellinen ole. Ainakin pitkän kuljettajan – siis varsin takana istuvan mutta toisaalta pitkäkätisen – on yllättävästi hieman kurottauduttava näyttöä kohti, ja ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Ainakin volumea käyttääkin mieluummin ratin nappuloista; ihmetystä herättää vain niiden vanha ulkoasu muuten älypuhelinmaisessa ohjaamossa. Ajotuntumista lisää myöhemmässä laajemmassa koeajossa, mutta jo nyt voi paljastaa, että tien päällä Golf on edelleen oma pätevä, analoginen itsensä. Ohjaustuntuma, alustan toiminta tai voimalinjan työntö eivät juuri jätä toiveille sijaa, ja mainittu kevythybriditekniikka on tehnyt taajamaetenemisestä entistä sulavampaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?