30.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Volkswagen Golf 1.5 eTSI – miten digiloikka onnistuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf tarjoaa runsaasti uutta opeteltavaa, mutta pinnan alta löytyy vanha tuttu perheautoklassikko. Uusi Volkswagen Golf on autotoimittajan uralla aina merkkitapaus – aistit terästäytyvät seuraavan viikon kestävään koeajoon, ja autoa noudettaessa mielen valtaa eräänlainen kunnioitus. Mitäpä perheautomaailma olisi ilman Golfia, joka nauttii edelleen etenkin kotimaassaan Saksassa suorastaan valtavasta markkinaosuudesta uusien autojen mallitilastoissa.Uutuusarvo ei synny tällä kertaa pelkästä keväänlimestä ulkoväristä: Golf näyttää muutenkin erilaiselta. Näin ainakin keulan osalta, missä matalat ja viirumaiset ajovaloumpiot luovat selvän pesäeron edeltäneeseen sukupolveen. Auton takaosassa muutokset vaativat jo harjaantuneisuutta – lähinnä katse nauliutuu kevythybriditekniikan paljastavaan eTSI-tunnukseen takaluukussa.Nyt on käsillä koeajoauto, jonka tiloja, tavaratilaa tai muunneltavuutta ei tarvitse sen kummemmin analysoida. Onhan kori kutakuinkin sama kuin edeltävässä, vuonna 2012 esitellyssä mallisukupolvessa. Suurimmat muutokset aistiikin vasta, kun istuu autoon sisään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse kojelautaanKuten ensikoeajossamme laajasti kerrottiin, uusimman Golfin ylivoimaisesti tärkein päivitys on tapahtunut kojelautaan. Koeajoautossakin näkymää hallitsevat samat kaksi suurta diginäyttöä kuin Portugalissa tapahtuneessa tutustumisessa. Epäilykset ovat ennen koeajoa kovat: fyysisten nappuloiden ja säätimien korvaaminen kosketussellaisilla ei voi toimia – vai voiko?Ehkä juuri ennakkoasenteiden vuoksi kokemus kääntyy sittenkin positiivisen puolelle. Näytöt ovat kauniita, ja niiden kosketustuntuma on parempi kuin vaikkapa toisessa VW-yhtymän digiloikan kokeneessa mallissa, Audi A6:ssa.Bonusta tulee siitäkin, että päänäkymien välilehdet vaihtuvat yksinkertaisella pyyhkäisyliikkeellä, ja lämmitykseen liittyvät olennaisuudet, kuten istuinlämmittimet ja matkustamon lämpötilasäätö ovat kaiken aikaa näkyvillä.Ei ilman epäkohtiaMutta ei Golf-kojelauta täydellinen ole. Ainakin pitkän kuljettajan – siis varsin takana istuvan mutta toisaalta pitkäkätisen – on yllättävästi hieman kurottauduttava näyttöä kohti, ja ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Ainakin volumea käyttääkin mieluummin ratin nappuloista; ihmetystä herättää vain niiden vanha ulkoasu muuten älypuhelinmaisessa ohjaamossa.Ajotuntumista lisää myöhemmässä laajemmassa koeajossa, mutta jo nyt voi paljastaa, että tien päällä Golf on edelleen oma pätevä, analoginen itsensä. Ohjaustuntuma, alustan toiminta tai voimalinjan työntö eivät juuri jätä toiveille sijaa, ja mainittu kevythybriditekniikka on tehnyt taajamaetenemisestä entistä sulavampaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen