30.3.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Volkswagen Golf 1.5 eTSI – miten digiloikka onnistuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf tarjoaa runsaasti uutta opeteltavaa, mutta pinnan alta löytyy vanha tuttu perheautoklassikko. Uusi Volkswagen Golf on autotoimittajan uralla aina merkkitapaus – aistit terästäytyvät seuraavan viikon kestävään koeajoon, ja autoa noudettaessa mielen valtaa eräänlainen kunnioitus. Mitäpä perheautomaailma olisi ilman Golfia, joka nauttii edelleen etenkin kotimaassaan Saksassa suorastaan valtavasta markkinaosuudesta uusien autojen mallitilastoissa.Uutuusarvo ei synny tällä kertaa pelkästä keväänlimestä ulkoväristä: Golf näyttää muutenkin erilaiselta. Näin ainakin keulan osalta, missä matalat ja viirumaiset ajovaloumpiot luovat selvän pesäeron edeltäneeseen sukupolveen. Auton takaosassa muutokset vaativat jo harjaantuneisuutta – lähinnä katse nauliutuu kevythybriditekniikan paljastavaan eTSI-tunnukseen takaluukussa.Nyt on käsillä koeajoauto, jonka tiloja, tavaratilaa tai muunneltavuutta ei tarvitse sen kummemmin analysoida. Onhan kori kutakuinkin sama kuin edeltävässä, vuonna 2012 esitellyssä mallisukupolvessa. Suurimmat muutokset aistiikin vasta, kun istuu autoon sisään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse kojelautaanKuten ensikoeajossamme laajasti kerrottiin, uusimman Golfin ylivoimaisesti tärkein päivitys on tapahtunut kojelautaan. Koeajoautossakin näkymää hallitsevat samat kaksi suurta diginäyttöä kuin Portugalissa tapahtuneessa tutustumisessa. Epäilykset ovat ennen koeajoa kovat: fyysisten nappuloiden ja säätimien korvaaminen kosketussellaisilla ei voi toimia – vai voiko?Ehkä juuri ennakkoasenteiden vuoksi kokemus kääntyy sittenkin positiivisen puolelle. Näytöt ovat kauniita, ja niiden kosketustuntuma on parempi kuin vaikkapa toisessa VW-yhtymän digiloikan kokeneessa mallissa, Audi A6:ssa.Bonusta tulee siitäkin, että päänäkymien välilehdet vaihtuvat yksinkertaisella pyyhkäisyliikkeellä, ja lämmitykseen liittyvät olennaisuudet, kuten istuinlämmittimet ja matkustamon lämpötilasäätö ovat kaiken aikaa näkyvillä.Ei ilman epäkohtiaMutta ei Golf-kojelauta täydellinen ole. Ainakin pitkän kuljettajan – siis varsin takana istuvan mutta toisaalta pitkäkätisen – on yllättävästi hieman kurottauduttava näyttöä kohti, ja ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Ainakin volumea käyttääkin mieluummin ratin nappuloista; ihmetystä herättää vain niiden vanha ulkoasu muuten älypuhelinmaisessa ohjaamossa.Ajotuntumista lisää myöhemmässä laajemmassa koeajossa, mutta jo nyt voi paljastaa, että tien päällä Golf on edelleen oma pätevä, analoginen itsensä. Ohjaustuntuma, alustan toiminta tai voimalinjan työntö eivät juuri jätä toiveille sijaa, ja mainittu kevythybriditekniikka on tehnyt taajamaetenemisestä entistä sulavampaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?