29.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturien yhä vain yltyvä suosio on hävittänyt monta tila-autoa markkinoilta, mutta Volkswagen Caddy ei luovuta niin helpolla. Volkswagen Caddy uusiutuu perin pohjin, ja on kyllä korkea aikakin – poistuvan mallin perusrakenne oli jo 17 vuoden takaa, viidennen sukupolven Golfista. Nyt hypätään kertaheitolla viimeisimmän kahdeksannen Golfin kelkkaan, joka totuuden nimissä on tosin vain edellisestä päivitetty versio. Caddyyn se tuo joka tapauksessa kokonaan uuden elektroniikan turvallisuus- ja mukavuusavustimineen sekä liitettävyysominaisuuksineen. Ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden kannalta mullistavaa on myös lehtijousien vaihto kierrejousiin taka-akselilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahta eri kokoaMerkittävästä uudistumisesta huolimatta Caddy tuntuu heti tutulta: yltiöjärkevän tarkoituksenmukainen laatikko-olemus on ennallaan. Saatavana on edelleen kaksi koripituutta, joista isomman lisänimi on Maxi. Lyhyempi on juuri saapunut maahan, pitkä saapuu keväämmällä.Näiden välinen kokoero on kutistunut, sillä perusmalli on kasvanut pituutta 9 cm ja Maxi puolestaan lyhentynyt parilla sentillä. Pituusero on nyt 35 cm, hintaa tällä lisäpätkällä on kolmisen tuhatta. Ainakin tähän asti pidempi on ollut suositumpi.Muutoin kori on kuusi senttiä entistä leveämpi ja sentin matalampi. Molempia korimalleja saa viisi- tai seitsenpaikkaisena ja joko henkilö- tai pakettiautona. Henkilöautossa on liukuovet molemmin puolin ja katon reunasta saranoitu takaluukku, kun taas pakussa vakiona on vain oikeanpuoleinen liukuovi ja pariovet takana. Liukuovet ovat aiempaa leveämmät.Miksei hybriditekniikkaa?Caddyn moottorivalikoima on harmillisenkin tuttu, totta kai vähäpäästöisemmiksi viilattuna. Vaihtoehdot ovat joko kaksilitrainen diesel kolmena eri versiona (75/102/122 hv) tai 1,5-litrainen bensiinimoottori (114 hv). Olisi luullut uuden perusrakenteen tuovan mukanaan muista malleista tutut lataushybridit, kevythybridit ja sylinterilepuutukset ynnä muut sellaiset, mutta kaasuversio on toistaiseksi ainoa odotettavissa oleva lisäys.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinlaatikko. Nelivedon saa kalleimpaan dieseliin, mutta ei DSG:n kanssa.Uusia avustimiaCaddyn kojelautaa ei ole napattu suoraan Golfista, vaan se on muodoiltaan yksinkertaisempi ja kovan muovinsa takia kolhompi. Sellaisenaan Golfista ovat peräisin ainakin ratti, viikset, kosketusnäyttö, vaihteenvalitsin ja osa kytkimistä.Toimintojen käyttölogiikka on sama kuin uudessa Golfissa ja ID.3:ssa, eli vähintäänkin totuttelua vaativa, mutta häiriötoimintojen luulisi jo karsitun pois. Pakettiautossa ja perusvarusteisessa Caddy Kombi -henkilöautossa pärjää perinteisillä taidoilla, mutta kalliimmissa versioissa joutuu ottamaan digiloikan. Lisävarusteilla Caddy kykenee jopa autonomisen ajon alkeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPärjää talvikelissäEteen saa nyt ergonomisemmat istuimet, ja myös väliseinällä varustetussa pakussa on tilaa kaivatusti jokunen sentti enemmän. Korkeutta on yllin kyllin, vaikka istuisi koppalakki päässä. Keskirivillä on kolme erillisistuinta omine säätöineen ja valinnaisella kolmannella rivillä kaksi irrotettavaa istuinta.Koeajopäivälle sattunut sankka lumipyry ja jäätyneet urat tien pinnassa antoivat hyvän kuvan Caddyn helposta käsiteltävyydestä ja etenemiskyvystä lumessa sekä vakaudesta urissa ja aurausvalleja ylitettäessä. Mukavuus on taatusti parantunut niin jousituksen kuin äänieristyksenkin osalta, mutta kuinka paljon? Siihen palaamme, kun asvalttipintaa on taas näkyvissä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen