29.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Caddy – tila-auto porskuttaa edelleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkimaasturien yhä vain yltyvä suosio on hävittänyt monta tila-autoa markkinoilta, mutta Volkswagen Caddy ei luovuta niin helpolla. Volkswagen Caddy uusiutuu perin pohjin, ja on kyllä korkea aikakin – poistuvan mallin perusrakenne oli jo 17 vuoden takaa, viidennen sukupolven Golfista. Nyt hypätään kertaheitolla viimeisimmän kahdeksannen Golfin kelkkaan, joka totuuden nimissä on tosin vain edellisestä päivitetty versio. Caddyyn se tuo joka tapauksessa kokonaan uuden elektroniikan turvallisuus- ja mukavuusavustimineen sekä liitettävyysominaisuuksineen. Ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden kannalta mullistavaa on myös lehtijousien vaihto kierrejousiin taka-akselilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahta eri kokoaMerkittävästä uudistumisesta huolimatta Caddy tuntuu heti tutulta: yltiöjärkevän tarkoituksenmukainen laatikko-olemus on ennallaan. Saatavana on edelleen kaksi koripituutta, joista isomman lisänimi on Maxi. Lyhyempi on juuri saapunut maahan, pitkä saapuu keväämmällä.Näiden välinen kokoero on kutistunut, sillä perusmalli on kasvanut pituutta 9 cm ja Maxi puolestaan lyhentynyt parilla sentillä. Pituusero on nyt 35 cm, hintaa tällä lisäpätkällä on kolmisen tuhatta. Ainakin tähän asti pidempi on ollut suositumpi.Muutoin kori on kuusi senttiä entistä leveämpi ja sentin matalampi. Molempia korimalleja saa viisi- tai seitsenpaikkaisena ja joko henkilö- tai pakettiautona. Henkilöautossa on liukuovet molemmin puolin ja katon reunasta saranoitu takaluukku, kun taas pakussa vakiona on vain oikeanpuoleinen liukuovi ja pariovet takana. Liukuovet ovat aiempaa leveämmät.Miksei hybriditekniikkaa?Caddyn moottorivalikoima on harmillisenkin tuttu, totta kai vähäpäästöisemmiksi viilattuna. Vaihtoehdot ovat joko kaksilitrainen diesel kolmena eri versiona (75/102/122 hv) tai 1,5-litrainen bensiinimoottori (114 hv). Olisi luullut uuden perusrakenteen tuovan mukanaan muista malleista tutut lataushybridit, kevythybridit ja sylinterilepuutukset ynnä muut sellaiset, mutta kaasuversio on toistaiseksi ainoa odotettavissa oleva lisäys.Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinlaatikko. Nelivedon saa kalleimpaan dieseliin, mutta ei DSG:n kanssa.Uusia avustimiaCaddyn kojelautaa ei ole napattu suoraan Golfista, vaan se on muodoiltaan yksinkertaisempi ja kovan muovinsa takia kolhompi. Sellaisenaan Golfista ovat peräisin ainakin ratti, viikset, kosketusnäyttö, vaihteenvalitsin ja osa kytkimistä.Toimintojen käyttölogiikka on sama kuin uudessa Golfissa ja ID.3:ssa, eli vähintäänkin totuttelua vaativa, mutta häiriötoimintojen luulisi jo karsitun pois. Pakettiautossa ja perusvarusteisessa Caddy Kombi -henkilöautossa pärjää perinteisillä taidoilla, mutta kalliimmissa versioissa joutuu ottamaan digiloikan. Lisävarusteilla Caddy kykenee jopa autonomisen ajon alkeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPärjää talvikelissäEteen saa nyt ergonomisemmat istuimet, ja myös väliseinällä varustetussa pakussa on tilaa kaivatusti jokunen sentti enemmän. Korkeutta on yllin kyllin, vaikka istuisi koppalakki päässä. Keskirivillä on kolme erillisistuinta omine säätöineen ja valinnaisella kolmannella rivillä kaksi irrotettavaa istuinta.Koeajopäivälle sattunut sankka lumipyry ja jäätyneet urat tien pinnassa antoivat hyvän kuvan Caddyn helposta käsiteltävyydestä ja etenemiskyvystä lumessa sekä vakaudesta urissa ja aurausvalleja ylitettäessä. Mukavuus on taatusti parantunut niin jousituksen kuin äänieristyksenkin osalta, mutta kuinka paljon? Siihen palaamme, kun asvalttipintaa on taas näkyvissä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?