23.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Variant 1.0 e TSI on aiempaa tilavampi, mutta aivan kaikki ei ole täydellistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant -farmarin ei enää tarvitse hävetä tilojaan serkkunsa Škoda Octavian rinnalla. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: toimintojen keskittäminen kosketusnäytölle. Volkswagen taitaa temput autotoimittajan uutiskynnyksen ylittämiseksi. Ei riitä, että jo ensimmäisestä vuonna 1974 esitellystä sukupolvesta lähtien Volkswagen Golf on vakuuttanut median mukaansatempaavalla ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmällä, vaan toimittajalle on aina myös jätetty sopivasti purnattavaa jutun juureksi. Esimerkkinä käy uusimman sukupolven raakileena markkinoille tuotu kosketusnäyttö hankaline valikoineen ja jumittamisineen. Eilen ei vakionopeudensäädin suostunut toimimaan, tänään radiokanavia ei saanut näkymään… Onneksi päivitys on luvassa pikapuoliin, joten nyt keskitymme malliston laajenemiseen uusilla versioilla. Tällä kertaa vuorossa on odotettu farmarikorinen Golf Variant, vieläpä kevythybriditekniikalla. Ladattavat hybridit saapuvat keväämmällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilava farmarikori Tähän asti Golf-farmarin tilat ovat jääneet kakkoseksi samaan perusrakenteeseen pohjautuvaan Škoda Octaviaan verrattuna. Nyt kahdeksannen sukupolven Golfin akseliväliä on pidennetty viisi senttiä, ja eroa Octaviaan jää enää 1,5 cm. Eniten jatkopalasta hyötyvät takamatkustajat: ennestäänkin riittävät jalkatilat saivat ekstraväljyyttä. Istuma-asento on luonteva, ja pääntilan puolesta istuinosa voisi sijaita korkeammallakin. Leveyttä piisaa kolmelle, ainakin lyhyen matkaa. Luokan suurimpiin kuuluva tavaratila on kutakuinkin entisen kokoinen ja jää edelleen joitain litroja Octavialle. Ylemmässä asennossaan pohja on liki samassa tasossa takapuskurin ja kaadetun takaselkänojan kanssa, mikä helpottaa lastausta. Alempi asento maksimoi tilan, ja korkeus mahdollistaa lastenvaunujen kuljettamisen purkamatta. Silti pohjan alle varapyörän päälle jää vielä tilaa pikkuromppeille. Selkänojan saa kaadettua kätevästi myös kontin puolelta. Nuuka moottori Golfin kolmisylinterinen litrainen bensiinimoottori on saanut kevythybridikäsittelyn kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Manuaalivaihteistolla varustettu malli toimii perinteisesti, ja samalla vaihteistojen hintaero nousee kolmeen tonniin. Pikku-e TSI-merkinnän edellä paljastaa kevythybriditekniikan ulkopuoliselle. Hidastuksista ja alamäistä hihnan välityksellä korkeajänniteakkuun talteen otettua liike-energiaa käytetään avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä ja ylämäissä. Sähköavustus paikkaa pontevuudellaan vaihteiston empimistä. Pelkällä sähköllä ei kuljeta pätkääkään, mutta lähes kaikissa tilanteissa kaasun ollessa nostettuna systeemi vaihtaa vapaalle ja moottori sammuu. Sillä aikaa 48 voltin sähköjärjestelmä huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta. Ratkaisut ovat yhteneviä kilpailijoiden kanssa, mutta VW:n toteutus tuntuu hienostuneimmalta. Sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat lähes huomaamattomasti, ja vain kierrosluku- sekä kulutusmittarit juoruavat muutoksista. Toimintaa ei tarvitse seurata, mutta halutessaan siihen voi vaikuttaa: jarrua tai ratin vaihdeläpysköitä hipaisemalla rullaus vaihtuu moottorijarrutukseen. Useimmiten järjestelmän valinnat osuvat yksiin liikennetilanteen ja kuljettajan toiveiden kanssa ilman asiaan puuttumista. Volkswagenin lukujen mukaan kulutus vähenee parhaimmillaan puoli litraa. Koeajon lopuksi tankkaus paljastaa kulutukseksi 5,4 l/100 km, mikä on kelpo tulos. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 81 kW MHEV DSG Hinta alkaen 28 315 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 154 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2669 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta