Volkswagen Golf Variant

Ajoneuvot Koeajo 23.1.2021

Koeajo: Volkswagen Golf Variant 1.0 e TSI on aiempaa tilavampi, mutta aivan kaikki ei ole täydellistä

Volkswagen Golf Variant -farmarin ei enää tarvitse hävetä tilojaan serkkunsa Škoda Octavian rinnalla. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: toimintojen keskittäminen kosketusnäytölle.

Volkswagen taitaa temput autotoimittajan uutiskynnyksen ylittämiseksi. Ei riitä, että jo ensimmäisestä vuonna 1974 esitellystä sukupolvesta lähtien Volkswagen Golf on vakuuttanut median mukaansatempaavalla ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmällä, vaan toimittajalle on aina myös jätetty sopivasti purnattavaa jutun juureksi.

Volkswagen Golf Variant

Esimerkkinä käy uusimman sukupolven raakileena markkinoille tuotu kosketusnäyttö hankaline valikoineen ja jumittamisineen. Eilen ei vakionopeudensäädin suostunut toimimaan, tänään radiokanavia ei saanut näkymään…

Volkswagen Golf Variant

Onneksi päivitys on luvassa pikapuoliin, joten nyt keskitymme malliston laajenemiseen uusilla versioilla. Tällä kertaa vuorossa on odotettu farmarikorinen Golf Variant, vieläpä kevythybriditekniikalla. Ladattavat hybridit saapuvat keväämmällä.

Tilava farmarikori

Tähän asti Golf-farmarin tilat ovat jääneet kakkoseksi samaan perusrakenteeseen pohjautuvaan Škoda Octaviaan verrattuna. Nyt kahdeksannen sukupolven Golfin akseliväliä on pidennetty viisi senttiä, ja eroa Octaviaan jää enää 1,5 cm.

Volkswagen Golf Variant

Eniten jatkopalasta hyötyvät takamatkustajat: ennestäänkin riittävät jalkatilat saivat ekstraväljyyttä. Istuma-asento on luonteva, ja pääntilan puolesta istuinosa voisi sijaita korkeammallakin. Leveyttä piisaa kolmelle, ainakin lyhyen matkaa.

Volkswagen Golf Variant

Luokan suurimpiin kuuluva tavaratila on kutakuinkin entisen kokoinen ja jää edelleen joitain litroja Octavialle. Ylemmässä asennossaan pohja on liki samassa tasossa takapuskurin ja kaadetun takaselkänojan kanssa, mikä helpottaa lastausta. Alempi asento maksimoi tilan, ja korkeus mahdollistaa lastenvaunujen kuljettamisen purkamatta. Silti pohjan alle varapyörän päälle jää vielä tilaa pikkuromppeille. Selkänojan saa kaadettua kätevästi myös kontin puolelta.

Volkswagen Golf Variant

Nuuka moottori

Golfin kolmisylinterinen litrainen bensiinimoottori on saanut kevythybridikäsittelyn kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Manuaalivaihteistolla varustettu malli toimii perinteisesti, ja samalla vaihteistojen hintaero nousee kolmeen tonniin. Pikku-e TSI-merkinnän edellä paljastaa kevythybriditekniikan ulkopuoliselle.

Hidastuksista ja alamäistä hihnan välityksellä korkeajänniteakkuun talteen otettua liike-energiaa käytetään avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä ja ylämäissä. Sähköavustus paikkaa pontevuudellaan vaihteiston empimistä. Pelkällä sähköllä ei kuljeta pätkääkään, mutta lähes kaikissa tilanteissa kaasun ollessa nostettuna systeemi vaihtaa vapaalle ja moottori sammuu. Sillä aikaa 48 voltin sähköjärjestelmä huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta.

Volkswagen Golf Variant

Ratkaisut ovat yhteneviä kilpailijoiden kanssa, mutta VW:n toteutus tuntuu hienostuneimmalta. Sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat lähes huomaamattomasti, ja vain kierrosluku- sekä kulutusmittarit juoruavat muutoksista. Toimintaa ei tarvitse seurata, mutta halutessaan siihen voi vaikuttaa: jarrua tai ratin vaihdeläpysköitä hipaisemalla rullaus vaihtuu moottorijarrutukseen. Useimmiten järjestelmän valinnat osuvat yksiin liikennetilanteen ja kuljettajan toiveiden kanssa ilman asiaan puuttumista.

Volkswagenin lukujen mukaan kulutus vähenee parhaimmillaan puoli litraa. Koeajon lopuksi tankkaus paljastaa kulutukseksi 5,4 l/100 km, mikä on kelpo tulos.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat