26.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Škoda Octavia Combi on vielä entistäkin käyttökelpoisempi Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikkiauto Škoda Octavia Combi jatkaa konstailemattomalla linjalla – digiuudistuksen jälkeenkin. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: halvan oloiset ohjauspyörän säätimet. Uudistettu Škoda Octavia näyttää todellista tuoreemmalta, sillä perusrakenne on sama hyväksi havaittu kuin ennenkin. Ja koska vertailukohta, siis edeltävä malliversio, oli mitä tasapainoisimman näköinen, uusi look vaatii hieman totuttelua. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy uudistettuun maskiin. Edelliseen verrattuna jäähdyttimen säleikkö näyttää ulottuvan entistä alemmas, mikä saa aikaan illuusion pidemmästä keulaylityksestä. Takavaloissakaan ei enää erotu tuttua C-muotoa, vaan peräilme on selvästi lähentynyt kilpailijoiden vastaavia. No, kaikkeen mieli varmasti mukautuu. Tärkeämpää on se, mitä uusi Octavia tarjoaa sisältä, eikä tähän tarvitse pettyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi manuaalina Autotoimittajan arjessa eletään useimmiten alan tuoreimpien virtausten aallonharjalla. Niinpä koeajoauton perinneyhdistelmä on piristävä tuulahdus menneestä: en muista, milloin olisin viimeksi ajanut uutta punaista keskiluokan farkkua bensiinimoottorisena ja manuaalivaihteistolla! Viimeksi mainittu detalji selittyy sillä, että kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut uudet pienemmillä moottoreilla kulkevat Octaviat saapuvat Suomeen vasta näiden ensimmäisten käsin hämmennettävien jälkeen. Samalla tuli oiva tilaisuus tutustua 1,5-litraisen moottorin sielunelämään koko vetoalueen laajuudelta. Varsin pian käy selväksi, ettei tuosta tarvitse käyttää kuin vähäistä viipaletta: työntö on sen verran täyteläistä, että korkeammalle kierrättäminen jää erikoistilanteiden, kuten kuormatun auton tiukempien ohituksien varmuusvaraksi. Ainoastaan liikkeellelähdöissä ja risteyksistä ponkaistaessa havaitsee, että pitkien ykkös- ja kakkosvaihteiden vedossa on tyhjäkäynniltä ylöspäin pieni kuollut kohta, joka pitää ennakoida. Moottori ei kuitenkaan värise käytännössä lainkaan, paitsi vähäsen silloin, kun sylinterien lepuutustoiminto aktivoituu. Vaihteiden vaihto sujuu jouhevasti mutta pienen kolahduksen saattelemana. Koeajoauto oli varustettu säätyvällä iskunvaimennuksella, mikä madaltaa maavaraa ylimääräisellä sentillä perusvarusteiseen Octavia Combiin nähden. Vaimennus säätyy peräti 15-portaisesti, mutta silti moottoritieajossa esiintyy mukavimmallakin asetuksella pientä, epämiellyttävyyden kynnyksellä olevaa tärinää. ´ Muuten ajokokemus on ehtaa Octaviaa: mihinkään ei kiinnitä ylimääräistä huomiota, mikä on konstailemattoman perusauton parhaita piirteitä. Kokonaisuus on silti tuunattu kevyeksi ja vaivattomaksi, aivan dynaamisimman ajettavuuden kustannuksella. Sujuvampi käyttöliittymä Kuten aivan ensimmäisessä tutustumisessamme kävi ilmi, Škoda Octaviassa kojelaudan digiuudistus on toteutettu selkeämmin kuin konsernisisarissa Seat Leonissa ja Volkswagen Golfissa. Niinpä kosketusnäytön näppäily sujuu helposti eikä virhepainalluksia juuri tule, ja muun muassa lämmityslaitteen säätimet, istuinlämmittimien ”katkaisijat” sekä kello ovat kaiken aikaa näkyvillä – käytännönläheistä. Vain näytön ”raahailua” olisi voitu vähentääkin: tämä ei tosin ole uusi VW-konsernimoite. Käyttömukavuus kulminoituu äänenvoimakkuuden säätöön. Sitä hallitaan näytön edessä olevalla kourulla, jota pitkin sormea liu’utetaan joko oikealle tai vasemmalle. Koska liukusäätimessä on aavistus analogisuutta, se voittaa menneen mallin kalleimman ja nupittoman kosketusnäytön vastaavan ratkaisun. Toki klassisimmat käyttäjät hapuilevat edelleen pyöreää uloketta kojelaudasta: heitä varten on onneksi ratin puolan volyymisäätö. Juuri nuo uusitussa, kaksipuolaisessa ohjauspyörässä olevat säätimet heikentävät Octavian muuten mallikelpoista laatuvaikutelmaa. Rullat ovat kauniita, mutta ne on valettu halvan oloisesta ”kromatusta” muovista, ja tuntuma tuo mieleen lähinnä edullisen lelun. Vieläkin tilavampi Hyvä puoli on se, ettei Octavian lukuisiin säilytystiloihin ole kajottu. Muutenkin parannukset ovat lähellä maanpintaa, kuten tšekkimerkiltä on lupa odottaa. Takaistuimen polvitilojen pientä parannusta on vaikea havaita edes vanhan mallin kanssa vierekkäin vertailemalla, mutta korkeampi tavaratila tuntuu jo selvemmin. Keino, ylempänä sijaitseva näkösuoja, ei sitä paitsi erotu sivuikkunoidenkaan kautta, eli kontin korotus on toteutettu tyylikkäästi. Tavaratilan sivulokerot ja muunneltavuus on säilytetty ennallaan, mutta edellä mainittu näkösuoja poistuu tieltä nyt kaksivaiheisesti. Tätäkään toimintoa ei enää välttämättä tarvita, sen verran korkea takapuskurin ja peitteen välinen kuormausaukko nykyisellään on. Takaluukkukin aukeaa väistyneeseen malliin verrattuna aavistuksen korkeammalle, niin ettei 190-senttisen lastaajan tarvitse enää kumarrella lukkokappaleen alla. Talvikelillä lienee kylläkin syntynyt muotoilun ja puhdistettavuuden epäsuhta: miten loska ja lika kerääntyvät uuden mallin takaikkunan yläreunaan muotoiltuun syvennykseen? Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Launch Edition Hinta alkaen 30 781 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 313 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?