26.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu Škoda Octavia Combi on vielä entistäkin käyttökelpoisempi Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten suosikkiauto Škoda Octavia Combi jatkaa konstailemattomalla linjalla – digiuudistuksen jälkeenkin. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: halvan oloiset ohjauspyörän säätimet. Uudistettu Škoda Octavia näyttää todellista tuoreemmalta, sillä perusrakenne on sama hyväksi havaittu kuin ennenkin. Ja koska vertailukohta, siis edeltävä malliversio, oli mitä tasapainoisimman näköinen, uusi look vaatii hieman totuttelua.Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy uudistettuun maskiin. Edelliseen verrattuna jäähdyttimen säleikkö näyttää ulottuvan entistä alemmas, mikä saa aikaan illuusion pidemmästä keulaylityksestä. Takavaloissakaan ei enää erotu tuttua C-muotoa, vaan peräilme on selvästi lähentynyt kilpailijoiden vastaavia.No, kaikkeen mieli varmasti mukautuu. Tärkeämpää on se, mitä uusi Octavia tarjoaa sisältä, eikä tähän tarvitse pettyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAluksi manuaalinaAutotoimittajan arjessa eletään useimmiten alan tuoreimpien virtausten aallonharjalla. Niinpä koeajoauton perinneyhdistelmä on piristävä tuulahdus menneestä: en muista, milloin olisin viimeksi ajanut uutta punaista keskiluokan farkkua bensiinimoottorisena ja manuaalivaihteistolla!Viimeksi mainittu detalji selittyy sillä, että kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut uudet pienemmillä moottoreilla kulkevat Octaviat saapuvat Suomeen vasta näiden ensimmäisten käsin hämmennettävien jälkeen.Samalla tuli oiva tilaisuus tutustua 1,5-litraisen moottorin sielunelämään koko vetoalueen laajuudelta. Varsin pian käy selväksi, ettei tuosta tarvitse käyttää kuin vähäistä viipaletta: työntö on sen verran täyteläistä, että korkeammalle kierrättäminen jää erikoistilanteiden, kuten kuormatun auton tiukempien ohituksien varmuusvaraksi.Ainoastaan liikkeellelähdöissä ja risteyksistä ponkaistaessa havaitsee, että pitkien ykkös- ja kakkosvaihteiden vedossa on tyhjäkäynniltä ylöspäin pieni kuollut kohta, joka pitää ennakoida. Moottori ei kuitenkaan värise käytännössä lainkaan, paitsi vähäsen silloin, kun sylinterien lepuutustoiminto aktivoituu. Vaihteiden vaihto sujuu jouhevasti mutta pienen kolahduksen saattelemana.Koeajoauto oli varustettu säätyvällä iskunvaimennuksella, mikä madaltaa maavaraa ylimääräisellä sentillä perusvarusteiseen Octavia Combiin nähden. Vaimennus säätyy peräti 15-portaisesti, mutta silti moottoritieajossa esiintyy mukavimmallakin asetuksella pientä, epämiellyttävyyden kynnyksellä olevaa tärinää. ´Muuten ajokokemus on ehtaa Octaviaa: mihinkään ei kiinnitä ylimääräistä huomiota, mikä on konstailemattoman perusauton parhaita piirteitä. Kokonaisuus on silti tuunattu kevyeksi ja vaivattomaksi, aivan dynaamisimman ajettavuuden kustannuksella.Sujuvampi käyttöliittymäKuten aivan ensimmäisessä tutustumisessamme kävi ilmi, Škoda Octaviassa kojelaudan digiuudistus on toteutettu selkeämmin kuin konsernisisarissa Seat Leonissa ja Volkswagen Golfissa.Niinpä kosketusnäytön näppäily sujuu helposti eikä virhepainalluksia juuri tule, ja muun muassa lämmityslaitteen säätimet, istuinlämmittimien ”katkaisijat” sekä kello ovat kaiken aikaa näkyvillä – käytännönläheistä. Vain näytön ”raahailua” olisi voitu vähentääkin: tämä ei tosin ole uusi VW-konsernimoite.Käyttömukavuus kulminoituu äänenvoimakkuuden säätöön. Sitä hallitaan näytön edessä olevalla kourulla, jota pitkin sormea liu’utetaan joko oikealle tai vasemmalle. Koska liukusäätimessä on aavistus analogisuutta, se voittaa menneen mallin kalleimman ja nupittoman kosketusnäytön vastaavan ratkaisun. Toki klassisimmat käyttäjät hapuilevat edelleen pyöreää uloketta kojelaudasta: heitä varten on onneksi ratin puolan volyymisäätö.Juuri nuo uusitussa, kaksipuolaisessa ohjauspyörässä olevat säätimet heikentävät Octavian muuten mallikelpoista laatuvaikutelmaa. Rullat ovat kauniita, mutta ne on valettu halvan oloisesta ”kromatusta” muovista, ja tuntuma tuo mieleen lähinnä edullisen lelun.Vieläkin tilavampiHyvä puoli on se, ettei Octavian lukuisiin säilytystiloihin ole kajottu. Muutenkin parannukset ovat lähellä maanpintaa, kuten tšekkimerkiltä on lupa odottaa. Takaistuimen polvitilojen pientä parannusta on vaikea havaita edes vanhan mallin kanssa vierekkäin vertailemalla, mutta korkeampi tavaratila tuntuu jo selvemmin. Keino, ylempänä sijaitseva näkösuoja, ei sitä paitsi erotu sivuikkunoidenkaan kautta, eli kontin korotus on toteutettu tyylikkäästi.Tavaratilan sivulokerot ja muunneltavuus on säilytetty ennallaan, mutta edellä mainittu näkösuoja poistuu tieltä nyt kaksivaiheisesti. Tätäkään toimintoa ei enää välttämättä tarvita, sen verran korkea takapuskurin ja peitteen välinen kuormausaukko nykyisellään on.Takaluukkukin aukeaa väistyneeseen malliin verrattuna aavistuksen korkeammalle, niin ettei 190-senttisen lastaajan tarvitse enää kumarrella lukkokappaleen alla. Talvikelillä lienee kylläkin syntynyt muotoilun ja puhdistettavuuden epäsuhta: miten loska ja lika kerääntyvät uuden mallin takaikkunan yläreunaan muotoiltuun syvennykseen?Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Launch Edition Hinta alkaen 30 781 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 313 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle