14.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Seat Leon on hyvä tai huono auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rasittava käyttöjärjestelmä saa pohtimaan, miten muuten mainioon Seat Leoniin pitäisi suhtautua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, hallintalaitteiden ergonomia. Huonoa: epämukava alusta, käyttömukavuus. Sukupolvenvaihdos on Seat Leonille merkittävä. Kun Volkswagen Golf ja Škoda Octavia saivat uudet kuoret ja entistä teknisemmät sisustat, saa espanjalaissisar joukon ainoana kokea myös ehtaa kasvua. Pidempi akseliväli ei tee Leonista venytetyn näköistä. Perässä on kenties vähän Alfa Romeota? Aiemmin Golfin raameihin tehty Seat Leon siirtyy nyt esitellyssä neljännessä sukupolvessa Škoda Octavian väljempiin korimittoihin. Neljännen sukupolven Seat Leonin akseliväli on 50 millimetriä pidempi kuin edeltäjällään – tai uudella Volkswagen Golfilla. Seat on nyt vahva vaihtoehto hieman Golfia tilavampaa perheautoa etsiville. On mielenkiintoista nähdä, saako se vallattua osaa Škoda Octavian jättimenestyksestä. Toistaiseksi mallistosta vain pieni osa on hinnoiteltu, joten suoria vertailuja etenkään Leonin ja Octavian välillä on vaikea tehdä. Golfiin verrattuna Seat on melkoisesti halvempi: perusvarustein koeajetulla voimalinjalla auto maksaa 25 994 euroa. Juuri äsken Seat hinnoitteli myös ladattavan hybridin Leon eHybridin, jonka hinnat alkavat 31 394 eurosta – siitä voi tulla kova hitti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusauto erinomainen Onko Seatilla siis käsissään voittajakortit? Kyllä, monella tapaa. Perusauto jatkaa samaa erinomaisuutta, mitä Volkswagen Groupin MQB-perusrakenteelta on totuttu odottamaan. Ajoasento säätyy keskimittaiselle erinomaiseksi ja tärkeimpien hallintalaitteiden ergonomia on hyvä. Takaistuin tarjoaa avarat tilat aikuisellekin. Tavaratilassa on vähän nostokynnystä välipohjan puuttuvan korkeussäädön vuoksi, mutta sen kestää. Seatin sisäilme on pelkistetty: pääpinnat ovat laadukasta muovia ja sovitus hyvä, mutta heti näkökentän ulkopuolella laajat karummat muovipinnat hallitsevat. Vaikka yleinen laatuvaikutelma on kohentunut, aistii kokemuksesta myös selvää kustannussäästöä. Hipaisupinnoin toteutettu valokytkin yhdysrakenteisine takalasinlämmittimen kytkimineen tuntuu säästöltä väärässä paikassa. Sisätilojen merkittävin muutos ajoergonomian kannalta on DSG-kaksoiskytkinautomaatin uusi sähköinen vaihteenvalitsin, joka on selkeydessään moitteeton. Niin sanottujen kylmien tyyppien jälkeen Seat Leon antaa itsestään erittäin vakuuttavan vaikutelman. Toimiva ja varsin pihi kevythybridi Tunnelma hieman muuttuu, kun autolla lähtee koeajolle. Aloitetaan kuitenkin positiivisesta. Tuttu 1,5-litrainen bensiiniturbo on kaksoiskytkinvaihteiston kanssa nyt kevythybridisoitu, ja kantaa nimeä 1.5 eTSI DSG. Paketti toimii hyvin: kaksoiskytkinvaihteiston perinteiset ongelmakohdat tuntuvat hävinneen, tiedä sitten onko kyseessä vaihteiston hienosäätö vai sähkömoottorin 50 newtonmetrin lisäväännön tuoma helpotus. Taloudellisuuskin on kunnossa: pidemmässä maantieajossa voi päästä alle viiteen litraan, ja sekalaisesta ajosta koostuneella koeajolla keskikulutus pyöri viidessä ja puolessa litrassa sataa kilometriä kohden. Kevythybridisoinnin haittapuolen löytää epämääräisestä jarrutuntumasta – piirre vaivaa myös uutta Volkswagen Golfia. Octaviaa emme vielä eTSI-painoksena ole ajaneet. Hyvä, mutta turhankin jämäkkä ajaa Leonin ohjaus on tuttua konsernilinjaa: se on herkkä ja tuntuma luonnollinen. Koeajoauton FR-varustelu tosin kattaa progressiivisen ohjauksen, joten perusversion ohjaukseen palaamme myöhemmin. FR-varusteluun kuuluvaa urheilualustaa oli koeajoautossa täydennetty mukautuvalla DCC-iskunvaimennuksella ja 18-tuuman vanteilla. Ajettavuusmielessä alusta pelaa hyvin, mutta mukavuutta arvostavien kannattaa pohtia muuta varustelua: iskunvaimennuksen mukavuusasetuksella korin liikkeet kasvavat, mutta töyssyt tulevat yhä varsin terävästi läpi. Toisaalta urheilullisemmassa ajossa alusta toimii varsin hyvin, eli kyse on makuasioista. Koeajoyksilöä vaivannut alustan halpa kolahtelu sen sijaan on toivottavasti yksilövika. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Se kosketusnäyttö Seat Leonin suurin ärsyke on kosketusnäytöllä toimiva uusi käyttöjärjestelmä. Moitimme jo Golfia epäintuitiivisuudesta, kun lähes kaikki auton toiminnot on siirretty näytölle. Škoda sai enemmän armoa, sillä tšekkiläisten konservatiivisempi linja muutamine pikanäppäimineen ja selkeämpine ilmastointisäätimineen helpottaa elämää ja vähentää virhepainalluksia. Seatin ratkaisu on joukon huonoin: käytännössä pikanäppäimiä ei ole, ja näytön perusnäkymää haittaa monimutkaisuus. Ruudun kuvakkeita voi klikata tai tuplaklikata, pyykäistä pystyy sivuttain tai pystysuunnassa ja lisäksi sisältöä saa muokata pitkällä painalluksella. Kaikella tarkoitetaan vain hyvää, mutta ajonaikainen käyttö hieman täristävässä autossa kerjää virhepainalluksia. Lämpötilan tai radiokanavien tahaton vaihtelu suorastaan raivostuttaa. Tätä on vaikea käsittää: miksi langattoman latauksen aloitusviestin pitää pimentää koko suuri näyttö? Ja miksi puhelimen langattoman latauksen aloittamisesta kertovan viestin täytyy pimentää koko suuri näyttö, pienempikin ilmoitus riittäisi? Tai miksi näyttöön rakennettua etäisyystunnistinta käytetään tuomaan symbolien tekstiselitykset esiin vasta, kun käsi lähestyy näyttöä. Tekstit voisivat lukea ruudulla koko ajan, sillä niiden piilottaminen ei vapauta ruutupinta-alaa muulle informaatiolle? Aktiiviset turvavarusteet löytyvät ohjauspyörän painikkeesta, mutta asetusten säätämisen jälkeen mittaristo jää väärään "teemaan". Hätäinen ja huono suunnittelu näkyy myös Seatin ohjauspyörässä: vasemman peukalon ulottuvilla on kätevä pikanäppäin ajoavustinten säätämiseen. Painikkeen käyttö valitettavasti vaihtaa virtuaalimittariston näkymän aina ajoavustinteemaan, joten toista mittaristoilmettä suosiva joutuu aina naputtelemaan mieliteemansa takaisin. Kuinka arvioida? Seat Leon saa pohtimaan nykyaikaiselta henkilöautolta arvioitavia kriteerejä. Mukavuutta lukuun ottamatta se on perinteisiltä arvoilta erinomainen auto. Kuljettaja, joka ei juuri muuta ilmastoinnin asetuksia, vaihtele radiokanavia tai muutenkaan muokkaa auton asetuksia, saa siitä erittäin hyvän kulkupelin. Se on vähän ristiriitainen lopputulos, sillä Seatin isännän Volkswagen Groupin voimakkaan digitaalisaatiopyrkimyksen tarkoituksena on juuri tuoda lisää kehittyneempää teknologiaa tavallisen autoilijan arkeen. Kehitystyö on epäilemättä ollut valtava, mutta toistaiseksi uusi järjestelmä tarjoaa lähinnä edeltäjänsä toiminnot huomattavasti vaikeakäyttöisemmässä paketissa. Uutta Leonia harkitsevan kannattaa viedä auto pitkälle koeajolle ja tutkia, kuinka hyvin uuden järjestelmän kanssa tulee toimeen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG Hinta alkaen 29 794 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 589 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4368 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km (24 kk ilm. km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?