14.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: uusi Seat Leon on hyvä tai huono auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rasittava käyttöjärjestelmä saa pohtimaan, miten muuten mainioon Seat Leoniin pitäisi suhtautua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, hallintalaitteiden ergonomia. Huonoa: epämukava alusta, käyttömukavuus. Sukupolvenvaihdos on Seat Leonille merkittävä. Kun Volkswagen Golf ja Škoda Octavia saivat uudet kuoret ja entistä teknisemmät sisustat, saa espanjalaissisar joukon ainoana kokea myös ehtaa kasvua. Pidempi akseliväli ei tee Leonista venytetyn näköistä. Perässä on kenties vähän Alfa Romeota? Aiemmin Golfin raameihin tehty Seat Leon siirtyy nyt esitellyssä neljännessä sukupolvessa Škoda Octavian väljempiin korimittoihin. Neljännen sukupolven Seat Leonin akseliväli on 50 millimetriä pidempi kuin edeltäjällään – tai uudella Volkswagen Golfilla. Seat on nyt vahva vaihtoehto hieman Golfia tilavampaa perheautoa etsiville. On mielenkiintoista nähdä, saako se vallattua osaa Škoda Octavian jättimenestyksestä. Toistaiseksi mallistosta vain pieni osa on hinnoiteltu, joten suoria vertailuja etenkään Leonin ja Octavian välillä on vaikea tehdä. Golfiin verrattuna Seat on melkoisesti halvempi: perusvarustein koeajetulla voimalinjalla auto maksaa 25 994 euroa. Juuri äsken Seat hinnoitteli myös ladattavan hybridin Leon eHybridin, jonka hinnat alkavat 31 394 eurosta – siitä voi tulla kova hitti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusauto erinomainen Onko Seatilla siis käsissään voittajakortit? Kyllä, monella tapaa. Perusauto jatkaa samaa erinomaisuutta, mitä Volkswagen Groupin MQB-perusrakenteelta on totuttu odottamaan. Ajoasento säätyy keskimittaiselle erinomaiseksi ja tärkeimpien hallintalaitteiden ergonomia on hyvä. Takaistuin tarjoaa avarat tilat aikuisellekin. Tavaratilassa on vähän nostokynnystä välipohjan puuttuvan korkeussäädön vuoksi, mutta sen kestää. Seatin sisäilme on pelkistetty: pääpinnat ovat laadukasta muovia ja sovitus hyvä, mutta heti näkökentän ulkopuolella laajat karummat muovipinnat hallitsevat. Vaikka yleinen laatuvaikutelma on kohentunut, aistii kokemuksesta myös selvää kustannussäästöä. Hipaisupinnoin toteutettu valokytkin yhdysrakenteisine takalasinlämmittimen kytkimineen tuntuu säästöltä väärässä paikassa. Sisätilojen merkittävin muutos ajoergonomian kannalta on DSG-kaksoiskytkinautomaatin uusi sähköinen vaihteenvalitsin, joka on selkeydessään moitteeton. Niin sanottujen kylmien tyyppien jälkeen Seat Leon antaa itsestään erittäin vakuuttavan vaikutelman. Toimiva ja varsin pihi kevythybridi Tunnelma hieman muuttuu, kun autolla lähtee koeajolle. Aloitetaan kuitenkin positiivisesta. Tuttu 1,5-litrainen bensiiniturbo on kaksoiskytkinvaihteiston kanssa nyt kevythybridisoitu, ja kantaa nimeä 1.5 eTSI DSG. Paketti toimii hyvin: kaksoiskytkinvaihteiston perinteiset ongelmakohdat tuntuvat hävinneen, tiedä sitten onko kyseessä vaihteiston hienosäätö vai sähkömoottorin 50 newtonmetrin lisäväännön tuoma helpotus. Taloudellisuuskin on kunnossa: pidemmässä maantieajossa voi päästä alle viiteen litraan, ja sekalaisesta ajosta koostuneella koeajolla keskikulutus pyöri viidessä ja puolessa litrassa sataa kilometriä kohden. Kevythybridisoinnin haittapuolen löytää epämääräisestä jarrutuntumasta – piirre vaivaa myös uutta Volkswagen Golfia. Octaviaa emme vielä eTSI-painoksena ole ajaneet. Hyvä, mutta turhankin jämäkkä ajaa Leonin ohjaus on tuttua konsernilinjaa: se on herkkä ja tuntuma luonnollinen. Koeajoauton FR-varustelu tosin kattaa progressiivisen ohjauksen, joten perusversion ohjaukseen palaamme myöhemmin. FR-varusteluun kuuluvaa urheilualustaa oli koeajoautossa täydennetty mukautuvalla DCC-iskunvaimennuksella ja 18-tuuman vanteilla. Ajettavuusmielessä alusta pelaa hyvin, mutta mukavuutta arvostavien kannattaa pohtia muuta varustelua: iskunvaimennuksen mukavuusasetuksella korin liikkeet kasvavat, mutta töyssyt tulevat yhä varsin terävästi läpi. Toisaalta urheilullisemmassa ajossa alusta toimii varsin hyvin, eli kyse on makuasioista. Koeajoyksilöä vaivannut alustan halpa kolahtelu sen sijaan on toivottavasti yksilövika. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Se kosketusnäyttö Seat Leonin suurin ärsyke on kosketusnäytöllä toimiva uusi käyttöjärjestelmä. Moitimme jo Golfia epäintuitiivisuudesta, kun lähes kaikki auton toiminnot on siirretty näytölle. Škoda sai enemmän armoa, sillä tšekkiläisten konservatiivisempi linja muutamine pikanäppäimineen ja selkeämpine ilmastointisäätimineen helpottaa elämää ja vähentää virhepainalluksia. Seatin ratkaisu on joukon huonoin: käytännössä pikanäppäimiä ei ole, ja näytön perusnäkymää haittaa monimutkaisuus. Ruudun kuvakkeita voi klikata tai tuplaklikata, pyykäistä pystyy sivuttain tai pystysuunnassa ja lisäksi sisältöä saa muokata pitkällä painalluksella. Kaikella tarkoitetaan vain hyvää, mutta ajonaikainen käyttö hieman täristävässä autossa kerjää virhepainalluksia. Lämpötilan tai radiokanavien tahaton vaihtelu suorastaan raivostuttaa. Tätä on vaikea käsittää: miksi langattoman latauksen aloitusviestin pitää pimentää koko suuri näyttö? Ja miksi puhelimen langattoman latauksen aloittamisesta kertovan viestin täytyy pimentää koko suuri näyttö, pienempikin ilmoitus riittäisi? Tai miksi näyttöön rakennettua etäisyystunnistinta käytetään tuomaan symbolien tekstiselitykset esiin vasta, kun käsi lähestyy näyttöä. Tekstit voisivat lukea ruudulla koko ajan, sillä niiden piilottaminen ei vapauta ruutupinta-alaa muulle informaatiolle? Aktiiviset turvavarusteet löytyvät ohjauspyörän painikkeesta, mutta asetusten säätämisen jälkeen mittaristo jää väärään "teemaan". Hätäinen ja huono suunnittelu näkyy myös Seatin ohjauspyörässä: vasemman peukalon ulottuvilla on kätevä pikanäppäin ajoavustinten säätämiseen. Painikkeen käyttö valitettavasti vaihtaa virtuaalimittariston näkymän aina ajoavustinteemaan, joten toista mittaristoilmettä suosiva joutuu aina naputtelemaan mieliteemansa takaisin. Kuinka arvioida? Seat Leon saa pohtimaan nykyaikaiselta henkilöautolta arvioitavia kriteerejä. Mukavuutta lukuun ottamatta se on perinteisiltä arvoilta erinomainen auto. Kuljettaja, joka ei juuri muuta ilmastoinnin asetuksia, vaihtele radiokanavia tai muutenkaan muokkaa auton asetuksia, saa siitä erittäin hyvän kulkupelin. Se on vähän ristiriitainen lopputulos, sillä Seatin isännän Volkswagen Groupin voimakkaan digitaalisaatiopyrkimyksen tarkoituksena on juuri tuoda lisää kehittyneempää teknologiaa tavallisen autoilijan arkeen. Kehitystyö on epäilemättä ollut valtava, mutta toistaiseksi uusi järjestelmä tarjoaa lähinnä edeltäjänsä toiminnot huomattavasti vaikeakäyttöisemmässä paketissa. Uutta Leonia harkitsevan kannattaa viedä auto pitkälle koeajolle ja tutkia, kuinka hyvin uuden järjestelmän kanssa tulee toimeen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG Hinta alkaen 29 794 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 589 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4368 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km (24 kk ilm. km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe