25.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: eTSI ja löydä – Volkswagen Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Volkswagen Golf on sittenkin positiivinen tuttavuus, vaikka digitaalinen kojelauta vaatii totuttelua. Hyvää: ajettavuus, tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön pienet epäkohdat. Jo uutta kiiltävän korumaista avainta hiplattaessa havaitsee, mistä kohdista vasta esitelty kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf on uudistunut. Peruskori on sama, joten sisätilat, tavaratila ja ajoasento edustavat samaa taattua tasoa – eli edelleen luokkansa kärkipäätä. Suurin muutos onkin tapahtunut kuljettajan ympäristöön, kuten aiemmassa maistiaisjutussa jo totesimme. Täysin uudistettu digitaalinen ohjaamo saa viereen pysäköidyn vanhemman sukupolven Golfin nappulakojelaudan näyttämään heti vanhanaikaiselta. Mutta miten on käytettävyyden laita – tätähän ensikoeajossamme voimakkaasti kritisoimme? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkutavaroillekin paikkansa Onneksi käyttäminen ei ole aivan niin kankeaa, ja lukuisia oivalluksiakin toteutuksesta löytyy. Ensinnäkin näyttöjen ulkoasu kohentaa jo valmiiksi hyvää Golf-laatuvaikutelmaa pitkälle premiumin tasolle, eikä kokonaisuus näytä lainkaan perinteen päälle liimatulta. Volkswagen-konsernillahan on runsaasti kokemusta siitä, miten vanhat mallit saadaan näyttämään yllättävän uusilta, ja juuri tätä tietotaitoa on Golfinkin kohdalla hyödynnetty. Jos toteutusta verrataan yhtymän toiseen digiloikan kokeneeseen malliin eli Audi A6:een, positiivisia puolia löytyy yllättävän paljon. Näyttöjen tuntuma on parempi, ja toisin kuin Audissa, ne eivät ole syöneet tuiki tärkeää pikkutavaroiden säilytystilaa kojelaudasta, vaan lokeroiden määrä on säilytetty vähintään samana kuin ennenkin. Päänäkymien välilehdet vaihtuvat selkeästi pyyhkäisten, ja istuinlämmittimet sekä matkustamon lämpötilan säätö ovat kaiken aikaa näkyvillä. Valikoita surffattaessa käy tosin ilmi, että kovin paljon uutta ei varsinaiseen sisältöön eli toimintoihin ole löydetty. Myöhemmät vertailut konsernikilpailijaan eli uudistuneeseen Škoda Octaviaan paljastavat, millaiset näiden kahden suosikin digierot lopulta ovat. Nyt nähdyn perusteella VW:n puolella tarvittaisiin vähän viilausta, sillä ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Hassua on myös se, ettei ohjauspyörän nappuloita ole uudistettu kuten Octaviassa: nyt niiden ”vanha” design hieman riitelee muun uudistuneen näkymän kanssa. Kevyttä kepitystä Ajettavuuden kannalta kaksi uudistusta erottuu ylitse muiden. Näistä ensimmäinen on uusi, lyhyt sähköinen vaihteenvalitsimen nysä, joka on tunnokkuudessaan yksi markkinoiden parhaista. Virheellisiä vetoja, eli vaikkapa vapaavaihteen päälle jäämistä pysäköintitilanteissa ei sattunut kertaakaan viikon mittaisen koeajon aikana, ja lisää terävyyttä vetoon saa napauttamalla kepin S-asentoon edellisten mallien tapaan. Toinen uutuus on eTSI-embleemin mukainen kevythybriditekniikka, joka on tehnyt taajama-ajosta entistä sulavampaa. Lisäksi voimakkaan energian talteenoton ansiosta jarruun ei tarvitse alamäissä koskea yhtä usein kuin ennen. Vastaavasti jarrupolkimen tuntumaan on ilmestynyt tahmeutta. Moottorin melko voimakas käyntiääni kiihdytyksissä sekä alustan lievät kolinat epätasaisuuksissa puolestaan paljastavat perusauton korkean malli-iän, ja ovat hieman ristiriidassa modernin ulko- sekä sisäilmeen kanssa. Samalla ne herättävät ajattelemaan, olisiko näitäkin kohtia viilattu, jos uudistus olisi ollut nyt koettua perusteellisempi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku