25.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: eTSI ja löydä – Volkswagen Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Volkswagen Golf on sittenkin positiivinen tuttavuus, vaikka digitaalinen kojelauta vaatii totuttelua. Hyvää: ajettavuus, tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön pienet epäkohdat. Jo uutta kiiltävän korumaista avainta hiplattaessa havaitsee, mistä kohdista vasta esitelty kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf on uudistunut. Peruskori on sama, joten sisätilat, tavaratila ja ajoasento edustavat samaa taattua tasoa – eli edelleen luokkansa kärkipäätä. Suurin muutos onkin tapahtunut kuljettajan ympäristöön, kuten aiemmassa maistiaisjutussa jo totesimme. Täysin uudistettu digitaalinen ohjaamo saa viereen pysäköidyn vanhemman sukupolven Golfin nappulakojelaudan näyttämään heti vanhanaikaiselta. Mutta miten on käytettävyyden laita – tätähän ensikoeajossamme voimakkaasti kritisoimme? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkutavaroillekin paikkansa Onneksi käyttäminen ei ole aivan niin kankeaa, ja lukuisia oivalluksiakin toteutuksesta löytyy. Ensinnäkin näyttöjen ulkoasu kohentaa jo valmiiksi hyvää Golf-laatuvaikutelmaa pitkälle premiumin tasolle, eikä kokonaisuus näytä lainkaan perinteen päälle liimatulta. Volkswagen-konsernillahan on runsaasti kokemusta siitä, miten vanhat mallit saadaan näyttämään yllättävän uusilta, ja juuri tätä tietotaitoa on Golfinkin kohdalla hyödynnetty. Jos toteutusta verrataan yhtymän toiseen digiloikan kokeneeseen malliin eli Audi A6:een, positiivisia puolia löytyy yllättävän paljon. Näyttöjen tuntuma on parempi, ja toisin kuin Audissa, ne eivät ole syöneet tuiki tärkeää pikkutavaroiden säilytystilaa kojelaudasta, vaan lokeroiden määrä on säilytetty vähintään samana kuin ennenkin. Päänäkymien välilehdet vaihtuvat selkeästi pyyhkäisten, ja istuinlämmittimet sekä matkustamon lämpötilan säätö ovat kaiken aikaa näkyvillä. Valikoita surffattaessa käy tosin ilmi, että kovin paljon uutta ei varsinaiseen sisältöön eli toimintoihin ole löydetty. Myöhemmät vertailut konsernikilpailijaan eli uudistuneeseen Škoda Octaviaan paljastavat, millaiset näiden kahden suosikin digierot lopulta ovat. Nyt nähdyn perusteella VW:n puolella tarvittaisiin vähän viilausta, sillä ruudun alareunan äänenvoimakkuus- sekä lämpötilansäätimiä sohaisee helposti vahingossa. Hassua on myös se, ettei ohjauspyörän nappuloita ole uudistettu kuten Octaviassa: nyt niiden ”vanha” design hieman riitelee muun uudistuneen näkymän kanssa. Kevyttä kepitystä Ajettavuuden kannalta kaksi uudistusta erottuu ylitse muiden. Näistä ensimmäinen on uusi, lyhyt sähköinen vaihteenvalitsimen nysä, joka on tunnokkuudessaan yksi markkinoiden parhaista. Virheellisiä vetoja, eli vaikkapa vapaavaihteen päälle jäämistä pysäköintitilanteissa ei sattunut kertaakaan viikon mittaisen koeajon aikana, ja lisää terävyyttä vetoon saa napauttamalla kepin S-asentoon edellisten mallien tapaan. Toinen uutuus on eTSI-embleemin mukainen kevythybriditekniikka, joka on tehnyt taajama-ajosta entistä sulavampaa. Lisäksi voimakkaan energian talteenoton ansiosta jarruun ei tarvitse alamäissä koskea yhtä usein kuin ennen. Vastaavasti jarrupolkimen tuntumaan on ilmestynyt tahmeutta. Moottorin melko voimakas käyntiääni kiihdytyksissä sekä alustan lievät kolinat epätasaisuuksissa puolestaan paljastavat perusauton korkean malli-iän, ja ovat hieman ristiriidassa modernin ulko- sekä sisäilmeen kanssa. Samalla ne herättävät ajattelemaan, olisiko näitäkin kohtia viilattu, jos uudistus olisi ollut nyt koettua perusteellisempi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan