23.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Variant 1.0 e TSI on aiempaa tilavampi, mutta aivan kaikki ei ole täydellistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant -farmarin ei enää tarvitse hävetä tilojaan serkkunsa Škoda Octavian rinnalla. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: toimintojen keskittäminen kosketusnäytölle. Volkswagen taitaa temput autotoimittajan uutiskynnyksen ylittämiseksi. Ei riitä, että jo ensimmäisestä vuonna 1974 esitellystä sukupolvesta lähtien Volkswagen Golf on vakuuttanut median mukaansatempaavalla ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmällä, vaan toimittajalle on aina myös jätetty sopivasti purnattavaa jutun juureksi.Esimerkkinä käy uusimman sukupolven raakileena markkinoille tuotu kosketusnäyttö hankaline valikoineen ja jumittamisineen. Eilen ei vakionopeudensäädin suostunut toimimaan, tänään radiokanavia ei saanut näkymään…Onneksi päivitys on luvassa pikapuoliin, joten nyt keskitymme malliston laajenemiseen uusilla versioilla. Tällä kertaa vuorossa on odotettu farmarikorinen Golf Variant, vieläpä kevythybriditekniikalla. Ladattavat hybridit saapuvat keväämmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava farmarikoriTähän asti Golf-farmarin tilat ovat jääneet kakkoseksi samaan perusrakenteeseen pohjautuvaan Škoda Octaviaan verrattuna. Nyt kahdeksannen sukupolven Golfin akseliväliä on pidennetty viisi senttiä, ja eroa Octaviaan jää enää 1,5 cm.Eniten jatkopalasta hyötyvät takamatkustajat: ennestäänkin riittävät jalkatilat saivat ekstraväljyyttä. Istuma-asento on luonteva, ja pääntilan puolesta istuinosa voisi sijaita korkeammallakin. Leveyttä piisaa kolmelle, ainakin lyhyen matkaa.Luokan suurimpiin kuuluva tavaratila on kutakuinkin entisen kokoinen ja jää edelleen joitain litroja Octavialle. Ylemmässä asennossaan pohja on liki samassa tasossa takapuskurin ja kaadetun takaselkänojan kanssa, mikä helpottaa lastausta. Alempi asento maksimoi tilan, ja korkeus mahdollistaa lastenvaunujen kuljettamisen purkamatta. Silti pohjan alle varapyörän päälle jää vielä tilaa pikkuromppeille. Selkänojan saa kaadettua kätevästi myös kontin puolelta.Nuuka moottoriGolfin kolmisylinterinen litrainen bensiinimoottori on saanut kevythybridikäsittelyn kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Manuaalivaihteistolla varustettu malli toimii perinteisesti, ja samalla vaihteistojen hintaero nousee kolmeen tonniin. Pikku-e TSI-merkinnän edellä paljastaa kevythybriditekniikan ulkopuoliselle.Hidastuksista ja alamäistä hihnan välityksellä korkeajänniteakkuun talteen otettua liike-energiaa käytetään avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä ja ylämäissä. Sähköavustus paikkaa pontevuudellaan vaihteiston empimistä. Pelkällä sähköllä ei kuljeta pätkääkään, mutta lähes kaikissa tilanteissa kaasun ollessa nostettuna systeemi vaihtaa vapaalle ja moottori sammuu. Sillä aikaa 48 voltin sähköjärjestelmä huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta.Ratkaisut ovat yhteneviä kilpailijoiden kanssa, mutta VW:n toteutus tuntuu hienostuneimmalta. Sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat lähes huomaamattomasti, ja vain kierrosluku- sekä kulutusmittarit juoruavat muutoksista. Toimintaa ei tarvitse seurata, mutta halutessaan siihen voi vaikuttaa: jarrua tai ratin vaihdeläpysköitä hipaisemalla rullaus vaihtuu moottorijarrutukseen. Useimmiten järjestelmän valinnat osuvat yksiin liikennetilanteen ja kuljettajan toiveiden kanssa ilman asiaan puuttumista.Volkswagenin lukujen mukaan kulutus vähenee parhaimmillaan puoli litraa. Koeajon lopuksi tankkaus paljastaa kulutukseksi 5,4 l/100 km, mikä on kelpo tulos.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 81 kW MHEV DSG Hinta alkaen 28 315 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 154 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2669 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa