Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 13.7.2016

Maistiainen: Zero SR13 on sähköinen ajokokemus

Zero-sähkömoottoripyörämalliston tehokkain SR13-malli haastaa suorituskyvyllään markkinoiden tehokkaimmat nakupyörät.

Jaa artikkeli

Äänetön sähkömoottoripyörä kuulostaa aluksi ajatuksena samalta kuin mauton sinappi. Kuka sitä tarvitsee tai haluaa? Pienen tuumaustauon jälkeen sähkömoottoripyörän edut ovat kiistattomat. Ei melusta häiriintyviä naapureita, savuttomuus ja alhaiset käyttökulut. Täysin nollapäästöinen ei sähkömoottoripyöräkään ole, kun huomioidaan sähköntuotannon päästöt.

Zero SR13 on amerikkalaisvalmistajan huippumalli. Vääntöä on 144 Newtonmetriä koko kierroslukualueella ja huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa. Koska tämä on ensimmäinen ajokerta sähkömoottoripyörällä, en oikein tiedä mitä odottaa. Karkaako se käsistä vai tuntuuko se tehottomalta?

Äänettömyys hämmentää

Avaimesta virrat päälle ja pari sekuntia märehdittyään Zero on valmiina lähtöön. Kuljettajan valittavissa on Sport- ja Eco-ajotilat. Lähden rohkeasti Sportilla matkaan. Äänettömyys ja vaihteettomuus tekevät ajotuntumasta erikoisen. Samoin suorituskyvyn arvioinnista. Nopeusmittaria vilkaisemalla selviää nopeasti, että Zerolla on helppo päästä eroon ajokortista. Huomaamatta.

Ajaminen on helppoa ja Zeron hallinta kevyttä. Alle 200 kilon paino ja pyörivien massojen vähäisyys tuntuvat. Jousitus on mukavuuspainotteinen ja jarrut yllättävät tehollaan. Mittaristossa näkyy koko ajan akun jäljellä oleva varaus prosentteina. Lukema osoittautuu jopa niin tarkaksi, että siihen voi luottaa lähes prosentin tarkkuudella.

Tottumiskysymyksiä

Akun varaustilan määrää tulee vilkuiltua ajaessa vähän väliä. Ongelma on selkeästi kuljettajan korvien välissä. Luonteva suhtautuminen sähkömoottoripyörään ja sen akkujen kestävyyteen vaatii ilmeisesti muutaman ”tankillisen” ajamista. Testilenkillä yksi lataus riittää noin 210 kilometrin matkalle, rauhallisella ajotavalla. Valmistajan mukaan toimintamatka maantieajossa on 130 kilometriä ja kaupunkiajossa 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorilla kulkevissa ajoneuvoissa, kulutus on siis pienempi taajama-ajossa.

Akkujen latauksen keskihinta on 1,20 euroa. Alhaiset käyttökulut kompensoivat 20 996,33 euron hankintahintaa. Olisiko tässä seuraava kulkupeli työmatkoille?

Jaa artikkeli

Keskustelu