13.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Zero SR13 on sähköinen ajokokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero-sähkömoottoripyörämalliston tehokkain SR13-malli haastaa suorituskyvyllään markkinoiden tehokkaimmat nakupyörät. Äänetön sähkömoottoripyörä kuulostaa aluksi ajatuksena samalta kuin mauton sinappi. Kuka sitä tarvitsee tai haluaa? Pienen tuumaustauon jälkeen sähkömoottoripyörän edut ovat kiistattomat. Ei melusta häiriintyviä naapureita, savuttomuus ja alhaiset käyttökulut. Täysin nollapäästöinen ei sähkömoottoripyöräkään ole, kun huomioidaan sähköntuotannon päästöt. Zero SR13 on amerikkalaisvalmistajan huippumalli. Vääntöä on 144 Newtonmetriä koko kierroslukualueella ja huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa. Koska tämä on ensimmäinen ajokerta sähkömoottoripyörällä, en oikein tiedä mitä odottaa. Karkaako se käsistä vai tuntuuko se tehottomalta? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänettömyys hämmentää Avaimesta virrat päälle ja pari sekuntia märehdittyään Zero on valmiina lähtöön. Kuljettajan valittavissa on Sport- ja Eco-ajotilat. Lähden rohkeasti Sportilla matkaan. Äänettömyys ja vaihteettomuus tekevät ajotuntumasta erikoisen. Samoin suorituskyvyn arvioinnista. Nopeusmittaria vilkaisemalla selviää nopeasti, että Zerolla on helppo päästä eroon ajokortista. Huomaamatta. Ajaminen on helppoa ja Zeron hallinta kevyttä. Alle 200 kilon paino ja pyörivien massojen vähäisyys tuntuvat. Jousitus on mukavuuspainotteinen ja jarrut yllättävät tehollaan. Mittaristossa näkyy koko ajan akun jäljellä oleva varaus prosentteina. Lukema osoittautuu jopa niin tarkaksi, että siihen voi luottaa lähes prosentin tarkkuudella. Tottumiskysymyksiä Akun varaustilan määrää tulee vilkuiltua ajaessa vähän väliä. Ongelma on selkeästi kuljettajan korvien välissä. Luonteva suhtautuminen sähkömoottoripyörään ja sen akkujen kestävyyteen vaatii ilmeisesti muutaman ”tankillisen” ajamista. Testilenkillä yksi lataus riittää noin 210 kilometrin matkalle, rauhallisella ajotavalla. Valmistajan mukaan toimintamatka maantieajossa on 130 kilometriä ja kaupunkiajossa 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorilla kulkevissa ajoneuvoissa, kulutus on siis pienempi taajama-ajossa. Akkujen latauksen keskihinta on 1,20 euroa. Alhaiset käyttökulut kompensoivat 20 996,33 euron hankintahintaa. Olisiko tässä seuraava kulkupeli työmatkoille? Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt