13.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Zero SR13 on sähköinen ajokokemus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero-sähkömoottoripyörämalliston tehokkain SR13-malli haastaa suorituskyvyllään markkinoiden tehokkaimmat nakupyörät. Äänetön sähkömoottoripyörä kuulostaa aluksi ajatuksena samalta kuin mauton sinappi. Kuka sitä tarvitsee tai haluaa? Pienen tuumaustauon jälkeen sähkömoottoripyörän edut ovat kiistattomat. Ei melusta häiriintyviä naapureita, savuttomuus ja alhaiset käyttökulut. Täysin nollapäästöinen ei sähkömoottoripyöräkään ole, kun huomioidaan sähköntuotannon päästöt.Zero SR13 on amerikkalaisvalmistajan huippumalli. Vääntöä on 144 Newtonmetriä koko kierroslukualueella ja huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa. Koska tämä on ensimmäinen ajokerta sähkömoottoripyörällä, en oikein tiedä mitä odottaa. Karkaako se käsistä vai tuntuuko se tehottomalta?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänettömyys hämmentääAvaimesta virrat päälle ja pari sekuntia märehdittyään Zero on valmiina lähtöön. Kuljettajan valittavissa on Sport- ja Eco-ajotilat. Lähden rohkeasti Sportilla matkaan. Äänettömyys ja vaihteettomuus tekevät ajotuntumasta erikoisen. Samoin suorituskyvyn arvioinnista. Nopeusmittaria vilkaisemalla selviää nopeasti, että Zerolla on helppo päästä eroon ajokortista. Huomaamatta.Ajaminen on helppoa ja Zeron hallinta kevyttä. Alle 200 kilon paino ja pyörivien massojen vähäisyys tuntuvat. Jousitus on mukavuuspainotteinen ja jarrut yllättävät tehollaan. Mittaristossa näkyy koko ajan akun jäljellä oleva varaus prosentteina. Lukema osoittautuu jopa niin tarkaksi, että siihen voi luottaa lähes prosentin tarkkuudella.TottumiskysymyksiäAkun varaustilan määrää tulee vilkuiltua ajaessa vähän väliä. Ongelma on selkeästi kuljettajan korvien välissä. Luonteva suhtautuminen sähkömoottoripyörään ja sen akkujen kestävyyteen vaatii ilmeisesti muutaman ”tankillisen” ajamista. Testilenkillä yksi lataus riittää noin 210 kilometrin matkalle, rauhallisella ajotavalla. Valmistajan mukaan toimintamatka maantieajossa on 130 kilometriä ja kaupunkiajossa 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorilla kulkevissa ajoneuvoissa, kulutus on siis pienempi taajama-ajossa.Akkujen latauksen keskihinta on 1,20 euroa. Alhaiset käyttökulut kompensoivat 20 996,33 euron hankintahintaa. Olisiko tässä seuraava kulkupeli työmatkoille?Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?