9.5.2020

Tässä ovat matkailuajoneuvojen kärkimerkit – korona saattaa kasvattaa suosiota entisestään

Lahti Caravan 2019 matkailuajoneuvojen kärki

Matkailuajoneuvotuojat ry on kammannut myyntitilastonsa ojennukseen ja alan kannalta koronakevät näyttää toistaiseksi positiiviselta. Optimistisimmat arviot veikkaavat kotimaan matkailuun painottuvan kesän kääntyvän matkailuajoneuvoalan eduksi.

Matkailuajoneuvojen tammi-huhtikuun myyntimääräksi ilmoitetaan yhteensä 749 kappaletta. Luvussa on kasvua runsas 9 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Positiiviset luvut taittuivat huhtikuussa laskuun, sillä viime kuussa ensirekisteröitiin 232 uutta matkailuajoneuvoa, joka on 14 prosenttia edellisvuotta vähemmän, mutta pakkasen puolelle alalla on vielä pitkä matka.

Lahti Caravan 2019

Matkailuajonevuojen ykkönen on odotetusti matkailuauto. Tehdasvalmisteisia matkailuautoja on rekisteröity kuluvan vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana yhteensä 525 kp, joka on lähes 10 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna.

Huhtikuussa ensirekisteröitiin 159 uutta matkailuautoa. Kompaktien retkeilyautojen osuus ensirekisteröidyistä tehdasvalmisteisista matkailuautoista oli tammi-huhtkuun ajalla noin 36 prosenttia.

Lahti Caravan 2019

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkailuvaunujen paluu

Pitkään varsin alavireinen matkailuvaunukauppa jatkaa kasvu-uralla.

Matkailuvaunuja on myyty tammi-huhtikuun aikana yhteensä 224 kpl, joka on yli 7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Huhtikuussa ensirekisteröitiin 73 uutta matkailuvaunua.

Myyntivuoden ensimmäisen kolmanneksen tulos on positiivinen huolimatta myös matkailuajoneuvotoimialaan vaikuttavasta viruspandemiasta. Keväisin luovutetaan perinteisesti paljon aiemmin tilattuja ajoneuvoja ja huollatetaan käytettyjä kesäkautta varten, joten toimialan yrityksissä on kiireiset ajat juuri nyt, kertoo alan taustajärjestö.

Kevään ensirekisteröintilukuihin vaikuttaa myös ajoneuvovalmistajien tehtaiden tuotannon keskeyttäminen useiksi viikoiksi pandemian takia. Nyt tehtaat on saatu uudelleen käyntiin, joten osa kevään toimituksista siirtyy kesän alkuun.

Lahti Caravan 2019

Tutut merkit kärjessä

Tehdasvalmisteisten matkailuautomerkkien kärkipaikoilla sijoituksista kamppailevat tutut merkit. 33 listatun merkin joukosta kärkipaikkaa pitävä Sunlight on ylivoimaisessa johdossa hieman yli 21 prosentin markkinaosuudella kuluvan vuoden tilastojen perusteella. Toisella sijalla on Adria (15 %) ja kolmantena Weinsberg (13,7%).

Kärkikolmikko jättää taakseen muun muassa Bürstnerin, Hymerin, Rapidon, Dethleffsin, joista kaikki ovat kiinni hieman yli viiden prosentin markkinaosuudessa myyntikaudella 2020.

Tehdasvalmisteisten matkailuvaunujen merkkiykkönen on yli 32 prosentin markkinaosuudella Hobby. Toista sijaa pitää Adria (19,2%) ja kolmannneksi nousee Kabe (14,3%). Dethleffs ja Poksi tavoittelevat 10 prosentin markkinaosuusrajaa. Knaus ja Fendt puolestaan viiden prosentin rajapyykkiä.

Lähde: Matkailuajoneuvotuojat ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat