28.11.2018

Mattimyöhäiset huomio: talvirenkaat alle viimeistään lauantaina!

Goodyear talvirengas

Talvirengaspakko astuu jälleen voimaan joulukuun alussa.

Vaikka pysyvä lumipeite antaa vielä odottaa itseään useassa osassa Suomea, talvirenkaita on alettava käyttää joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Talvirenkaat voivat olla joko nastattomia tai nastoitettuja. Viimeksi mainittuja on saanut käyttää marraskuun alusta lähtien tai jo aiemminkin, jos keliolosuhteet sitä ovat edellyttäneet.

Nastattomilla talvirenkailla puolestaan saa periaatteessa ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta koska niiden ominaisuudet eivät vastaa lämpimällä ilmalla kesärenkaita, kitkarenkaiden ympärivuotinen käyttö ei ole missään nimessä suositeltavaa.

Renkaiden kuntoon on myös hyvä kiinnittää huomiota, eli mitkä tahansa ”silestonet” eivät lain kirjainta täytä. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on kulutuspinnan pääurien syvyyden oltava vähintään 3,0 mm. Käytännössä kulutuspinnan syvyys on hyvä olla tätäkin reilumpi, vähintään viisi millimetriä.

Lisäksi nastojen määrä ratkaisee nastarenkaan pidon: jos nastat ovat huonosti kiinni tai niitä on irronnut huomattavan paljon, renkaan ominaisuudet eivät ole enää turvallisella tasolla. Nastamäärä saakin poiketa eri renkaiden välillä korkeintaan 25 prosenttia.

Ja vaikka edellä mainitut seikat olisivatkin kunnossa, renkaan ikä vaikuttaa sen ominaisuuksiin. Rengas onkin syytä uusia viimeistään silloin, kun sillä on ajettu kuusi ajokautta tai sen valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta.

Käytettäessä nastarenkaita edellä mainituissa ajoneuvoissa on nastarenkaat oltava ajoneuvon kaikissa pyörissä paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta. Rengaspaineet on säädettävä oikeiksi paitsi alle vaihdon yhteydessä, myös säännöllisesti ajokauden aikana eli vähintään kerran kuukaudessa tai silloin, kun ajoneuvon kuormitusta olennaisesti muutetaan.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat