1.9.2022

Mercedeksen EQS sai Brabus-käsittelyn – vielä löytyi hiottavaakin

S-sarjalaisen sähköinen vastine on kaikkien aikojen virtaviivaisimpia henkilöautomalleja. Brabusin korisarjoilla aerodynamiikka parantuu kuitenkin entisestään, mistä on hyötyä myös käytännön arjessa.

Brabus on Mercedeksen hovivirittäjistä toinen merkittävä AMG:n ohella, ja jälkimmäisestä poiketen se ei ole suoraan Mercedes-Benzin alainen yritys. Vaikka AMG:llä onkin tehtaan sisäinen virallinen asema, ovat Brabusin virittämät Mersut vähintään yhtä menevän näköisiä. Sähkö-Mercedesten vyörytyksessä myös tuning-markkinat alkavat kiinnostua niistä. Brabus EQS 450+ haluaakin näyttää, että sähköauto voi olla tässäkin mielessä haluttava.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää toimintamatkaa - tyylillä

Brabusin hiilikuituiset korisarjat kattavat keulan, helmat sekä perän diffuusorin ja takaspoilerin muodossa. Brabus kertoo kaikkien muokkaustensa pienentävän auton ilmanvastuskerrointa peräti 7,2 prosentilla. Kuten todettua, EQS:ssä tämä lukema on jo omasta takaa huipputasolla; 0,20. Pienentynyt ilmanvastuskerroin kääntyy automaattisesti toimintamatkan hyväksi, sillä se kasvaa ilmoituksen mukaan jopa seitsemällä prosentilla. Hyöty on suurinta 100 - 140 km/h nopeusalueella, jossa myös downforcea on enemmän.

Brabus ei ole koskenut EQS:n voimalinjaan eli Mercedes-AMG EQS 53+ 4Matic on edelleen tehokuningatar. Aerodynamiikka on kuitenkin Brabus-versiossa priimaluokkaa.

Muokkaukset ovat koskeneet myös alustaa siltä osin, että EQS on saanut Brabusin SportXtra -jousituksen, jolla maavaraa saa laskettua edessä 15:llä- ja takana vastaavasti 25 millimetrillä.

Tyylipuolta piristävät korisarjojen ohella entisestään 22-tuumaiset vanteet, jotka edustavat valinnasta riippuen Brabus Monoblock Z- tai -M-kuosia. Brabus-logot sekä muut yksityiskohdat viimeistelevät kokonaisuuden, eivätkä jätä epäselväksi kanssa-autoilijoille, että nyt onkin kyseessä spesiaalimpi EQS.

Lähde ja kuvat: Brabus Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat