Ajoneuvot Sähköautot Uutinen 9.3.2023

Mercedes-Benz alkaa kierrättää sähköautojen akkuja – puretuista akuista talteen lähes kaikki raaka-aineet!

Mercedes-Benz aloittaa sähköautojen akkujen kierrätyksen. Kierrätyslaitoksen uskotaan pääsevän jopa 96 prosentin kierrätysasteeseen akkujen raaka-aineiden talteenotossa.

Saksalainen autovalmistaja Mercedes-Benz rakentaa täysin uuden sähköautojen akkujen käsittely- ja kierrätyslaitoksen Saksaan. Kierrätyslaitos valmistuun Kuppenheimiin, joka sijaitsee Etelä-Saksassa Baden-Württembergin osavaltiossa.

Vain alle sadan kilometrin päässä Kirchardtin kaupungissa avattiin juuri Valmet-Automotiven sähköautojen akkutehdas, jossa Valmet-Automotive alkaa valmistaa ”korkean arvoluokan urheiluautomallin ladattavan hybridin akkumoduuleita”. Lisäksi Valmet Automotive tekee myöhemmin saksalaiselle automerkille suursarjatuotantona valmistettavan akkujärjestelmän – ja tämän auton esisarjan tuotanto aloitetaan tulevana kesänä.

Kaikki talteen, nikkeli, koboltti, magnesium…

Mercedeksen kierrätyslaitoksen ensimmäisen vaiheen toiminta käynnistyy loppuvuoden 2023 aikana. Kierrätyslaitoksen tavoitteena on peräti 96 prosentin kierrätysaste. Puretuista sähköautojen akuista otetaan talteen nikkeli, koboltti, litium, magnesium, kupari ja alumiini sekä jatkossa myös grafiitti. Kaikki raaka-aineet voidaan hyödyntää uudelleen Mercedes-Benzin sähköautojen akkutuotannossa.

– Kuppenheimissa avataan ”tulevaisuuden kaivos”, joka perustuu käytettyjen akkuraaka-aineiden jopa 96 prosentin kierrätysasteeseen. Tämä on merkittävä askel kohti akkutuotantomme lähes täysin suljettua kiertotaloutta, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Jörg Burzer sanoo.

Toisessa vaiheessa Mercedeksen kierrätyslaitokseen valmistuu hydrometallurginen pilottilaitos, joka avautuu muutaman kuukauden kuluttua ensimmäisen vaiheen käyttöönotosta.

Uuden akkujen kierrätyslaitoksen materiaalikäsittelyn vuosikapasiteetti on alkuvaiheessa 2 500 tonnia. Tehdas käsittelee sekä plug-in-hybridiautojen että täyssähköautojen käytettyjä akkuja, jotka ovat peräisin esimerkiksi Mercedeksen testi- ja esisarjojen autoista sekä akkutehtaiden tuotekehityksestä. Kierrätyslaitoksen talteen ottamia kierrätysmateriaaleja voidaan hyödynnetään jopa 50 000 uuden sähköauton tai ladattavan hybridin akun valmistusprosesseissa. Mercedes myös kertoo, että tuotantovolyymia on mahdollisuus kasvattaa merkittävästi.

Saksan liittotasavalta rahoittaa tehdasta

Mercedeksen Kuppenheimin akkukierrätyslaitoksesta tulee myös täysin CO2-neutraali. Tehdas hyödyntää itse tuottamaansa aurinkosähköä. Ulkoa ostettava sähkö on ns. vihreää sähköä. Tehtaan rakentaminen toimii myös tieteellisenä tutkimusprojektina, sillä rakentamista rahoittaa osin Saksan liittotasavallan talous- ja ilmastoministeriö. Mercedes-Benz tekee yhteistyötä tehdashankkeessa myös Karlsruhen teknillisen korkeakoulun ja Berliinin teknillisen yliopiston kanssa.

– Suljettu raaka-ainekierto on entistä tärkeämpää nyt, kun koronapandemia ja Venäjän brutaali sota Ukrainassa ovat osoittaneet riippuvuutemme erilaisista tuotantoketjuista ja kriittisistä raaka-ainevaroista. Kierrätyksen tehostuminen auttaa näiden riippuvuuksien purkamisessa ja vahvistaa taloutemme kestävyyttä. Olen kiitollinen siitä, että Mercedes-Benz ottaa näin tuntuvan askeleen kohti kiertotalouden vahvistamista, Baden-Württenbergin osavaltion ympäristöministeri Thekla Walker sanoo.

Kun tehdas on täyden toiminnan vaiheessa, sen kierrätysprosessi kattaa kaikki akkuvalmistuksen vaiheet: moduulien purkamisen raaka-aineiksi, niiden käsittelyn sekä kuivaamisen ja myös prosessoinnin jatkokäsittelyä varten. Osana tehtaaseen liittyvää tutkimusprojektia kehitetään myös logistiikkaa, kestäviä kierrätysmenetelmiä ja menetelmiä uusioraaka-aineiden integroimiseksi uusien akkujen valmistusprosesseihin. Mercedes pitää myös tärkeänä, että projektissa varmistetaan akkutuotannon eri vaiheissa työskentelevien ihmisoikeudet ja työolosuhteet.

Osaa akuista voidaan myös käyttää väliaikaisina energiavarastoina ennen niiden lopullista purkamista ja kierrätystä.

Lähde Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat