28.10.2020

Mercedes-Benz kasvattaa omistustaan Aston Martinista

Aston Martin Valkyrie

Mercedes-Benz kasvattaa omistustaan Aston Martinista jo 20 prosenttiin. Rahaa ei kuitenkaan siirry, vaan Aston Martin saa korvauksena pääsyn Mercedes-Benzin voimalinjavalikoimiin.

Mercedes-Benz kasvattaa omistustaan Aston Martinista 20 prosenttiin aikaisemmasta 2,6 prosentista. Muutoksen taustalla on automerkkien välinen aiempaa laajempi teknologiayhteistyö. Mercedes-Benz kertoi asiasta tiedotteessaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz kasvattaa omistustaan Aston Martinista

Mercedes-Benz kasvattaa omistustaan Aston Martinista siirtämättä käteisvaroja. Aston Martin saa sopimuksen myötä pääsyn moniin Mercedes-Benzin teknologioihin, joihin kuuluvat muun muassa seuraavan sukupolven hybridi- ja sähkövoimalinjat. Aston Martin ikään kuin maksaa tämän palvelun osakkeina, jotka luovutetaan Mercedes-Benzin haltuun ja kaupan arvoksi on laskettu 286 miljoonaa puntaa.

Mercedes-Benz on sanonut, että se ei tule kasvattamaan osuuttaan Aston Martinista yli tämän 20 prosentin omistuksen. Jo tällä Mercedes-Benz siirtyy Aston Martinin suurimmaksi omistajaksi. Alkuvuodesta kanadalainen Lawrence Stroll osti 16,7 prosentin osuuden Aston Martinin osakekannasta, joka jää nyt toiselle sijalle.

Jo aiemmin tänä vuonna, elokuun alussa, Mercedes-AMG -osaston johtajana tunnettu Tobias Moers korvasi Andy Palmerin Aston Martinin toimitusjohtajana. Näiden automerkkien yhteistyö on alkanut alun perin jo vuonna 2013.

Tuorein teknologiayhteistyön laajennus tarjoaa Aston Martinin käyttöön ilmeisesti käytännössä koko voimalinjavalikoiman, jonka AMG tarjoaa. Tämä mahdollistaa Aston Martinille huomattavasti aiempaa enemmän vaihtoehtoja tuotekehitykseen. Aston Martin saa tämän kuluttumatta jo muutenkin tiukilla olevia käteisvarojaan.

Mercedes-Benz ei toisaalta myöskään sijoita rahaa kumppaniinsa. Koko asia hoituu Mercedes-Benzin puolelta vain tarjoamalla pääsy heidän kehittämäänsä teknologiaan ja tämä laajentaa tarjontaa uusiin segmentteihin eikä saksalaisvalmistaja ilmeisesti koe tätä turhan suurena kilpailullisena uhkana.

Aston Martin on ollut vaikeuksissa jo useamman vuoden ajan eikä myynti ole ollut odotetulla tasolla. Urheiluautovalmistaja aikoo kerätä muun muassa osakeannilla vielä 1,3 miljardia puntaa varoja, josta suurin osa kuluu nykyisten lainojen hoitoon.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Daimler

Luetuimmat