Ajoneuvot Huutokauppahelmet 24.4.2021
Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz SEC 6.0 AMG Wide-body
Mercedes-Benz SEC 6.0 AMG Wide-body olisi mustana lepakkomiehelle sopiva kulkine – valkoisena se sopii pyhimyksellekin.
Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarja on nyt viipyillyt useamman viikon samaisen huhtikuun RM Sotheby’s Open Roads -huutokauppatapahtuman ympärillä. Viime viikon Aston Martin DB6 Mk 2 Vantage -latolöydön lisäksi lukijoita on ihastuttanut sekä Chevrolet Camaro Z28 että Lancia Delta HF Integrale 16V. Eikä Mercedes-Benz SEC 6.0 AMG Wide-body petä tälläkään viikolla.
Itsenäinen tuning-firma ja moottoripaja AMG perustetiin vuonna 1967 ja sen takana oli muutama Mercedes-Benzillä aiemmin työskennellyt insinööri. AMG nousi parrasvaloihin tunkemalla valtavia moottoreita tavallisiin autoihin – toki moottoriurheilumenestyksellä oli oma osansa maineen kehittämisessä.
Vuonna 1994 AMG teki yhteistyösopimuksen Mercedes-Benzin kanssa, joka johtikin vuonna 1999 koko AMG:n myyntiin. Eräs perustajista Hans Werner Aufrecht luopui lopusta omistuksestaan vuonna 2005, josta eteenpäin AMG on syönyt Daimlerin leipää.
Juuri nimi Aufrecht on muuten AMG-lyhenteen ensimmäisen kirjaimen takana – eikä siis suinkaan Affalterbach, josta merkki on kotoisin. Nykyään nimellä Mercedes-AMG tunnettu osasto valmistaa yhä pitkien perinteiden mukaisesti kilpa-autojen lisäksi suorituskykyisiä katuautoja.
1986 Mercedes-Benz SEC 6.0 AMG Wide-body – RM Sotheby’s
Tämän viikon huutokaupattava yksilö on aloittanut tiensä Saksassa Mercedes-Benzin S-sarjan coupéna, jonka mallimerkintä oli tarkemmin 500 SEC. Tuohon aikaan AMG ei suinkaan ollut Mercedes-Benzin omistuksessa, vaan tämänkin auton muutostyöt tehtiin jälkikäteen.
Yksilö toimitettiin asiakkaalle syyskuussa 1985 sinimustassa metallivärissä (Blauschwarz) antrasiitinvärisellä nahkaverhoilulla. Parhaiden veikkausten mukaan Yanase-ketju olisi maahantuonut auton Japaniin ja tämän jälkeen muutokset olisi tehty AMG:n Japanin toimintojen toimesta.
Autossa on nyt joka tapauksessa AMG:n 6,0-litrainen moottori siihen kuuluvilla 16-venttiilisillä kansilla, muokatulla kaasuläpällä, avarretulla imusarjalla ja AMG:n Sebring-tyylin putkistolla. Lohko on ollut alunperin 5,5-litrainen EU-speksillä.
Ulkokuori on rakennettu ajan hengen mukaisesti toisen sukupolven AMG korisarjalla ja maalattu helmiäsvalkoiseksi. Perästä löytyy niin sanottu ”heckblende”, joka yhdistää takavalot yhdeksi kokonaisuudeksi.
Alla pyörivät auton sävyyn maalatut kolmiosaiset AMG:n Style 2 -vanteet, joille on pyöräytetty Continentalin kumit. Alkuperäiset 500 SEC -mallin jarrut on jätetty päivittämättä.
Sisätiloihin on asennettu Recaro CSE -istuimet, jotka on verhoiltu mustalla ja valkoisella nahalla. Niin sanottu jalopuu on tässä tapauksessa pahkaviilua.
Mittaristot ovat oikeaoppisesti AMG:n valikoimasta ja ohjauspyörä on otettu oman maun mukaan Nardin valikoimista. Soittimen virkaa hoitaa Alpinen tekele.
Auton matkaan saa työkalurullan, vararenkaan, tunkin, ensiapulaukun sekä ohjekirjat. Philadelphiasta myytävä Mercedes-Benz SEC 6.0 AMG Wide-body on varustettu 150 000 – 175 000 dollarin hintapyynnillä. Täkäläisessä rahassa tuo tekee noin 125 000 – 145 000 euroa.
Teksti: Henri Posa, Kuvat: Motorcar Studios/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s