17.1.2023

Mercedes-Benz täytti vuonna 2017 antaman lupauksensa sähköautoista – tänä vuonna luvassa liuta uutuuksia

Mercedes-Benziä maahantuova Veho lupaa pysyvänsä päämiehensä lupauksessa, vuonna 2030 Mercedes myy vain täyssähköisiä automalleja.

Vuosi 2016 ja kansainvälinen autonäyttely IAA Pariisissa. Saksalainen Mercedes-Benz esitteli konseptimallin EQA-sähköautostaan. Tuolloin Mercedeksellä ei ollut vielä yhtään täyssähköistä autoa myyntimallistossaan, mutta se antoi lupauksen – vuonna 2019 se tuo markkinoille ensimmäisen täyssähköisen automallinsa.

Vuotta myöhemmin, 2017 ja paikkana Saksan Frankfurt am Main, Mercedeksen kotikenttä. Vieläkään saksalaisjätillä ei ole mallistossaa yhtään täyssähköautoa, mutta lupauksia satelee lisää – vuoteen 2022 Mercedes tuo markkinoille peräti kymmenen täyssähköistä automallia.

Mercedes-Benz Concept EQA

Lupaukset on tehty lunastettaviksi ja nyt runsas viisi vuotta myöhemmin Mercedeksellä on kuin onkin lupauksen mukaiset kymmenen täyssähköistä autoa mallistossaan.

Ensimmäinen Mercedeksen täyssähköinen automalli tuli markkinoille juuri vuonna 2019. Se oli Mercedes-Benz EQC. Seuraavana vuonna 2018 oli EQA:n sekä e-Sprinterin ja eViton vuorot. Vuonna 2021 mentiin edustusluokkaan, kun Mercedes EQV ja EQS saivat ensi-iltansa. Mallisto laajeni viime vuonna EQB-, EQE- ja EQS SUV -malleilla. Täysi kymppi eli Mercedeksen muutamaa vuotta aiemmin antama lupaus oli kasassa viime vuoden lopussa, kun ensimmäiset EQE SUV -automallit nähtiin jo Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaismarkkinaosuus Suomessa ennätyksellinen

– Mercedes-Benz on pitänyt antamansa lupaukset, vaikka olemme eläneet hyvin turbulenttia aikaa sen jälkeen ja on ollut komponenttipulaa ja Ukrainan sotaa, Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon Suomen liiketoimintojen johtaja Kari Halonen sanoo.

Laajalla mallistollaan Mercedes-Benz oli tänäkin vuonna saksalaisista kolmesta premium-merkeistä ykkönen Suomessa. Mercedes-Benzin kokonaismarkkinaosuus oli viime vuonna 6,4 prosenttia. Markkinaosuus oli Mercedekselle Suomessa suurin koskaan.

Viime vuonna ensirekisteröitiin kaikkiaan vajaa 5 300 Mercedes-Benz -henkilöautoa, kun BMW-merkkisiä henkilöautoja rekisteröitiin muutamia satoja vähemmän. Audin ensirekisteröinnit jäivät viime vuonna alle 3 000 henkilöautoon.

Koko markkina sukelsi

Mercedeksen rekisteröintimäärät putosivat muutamalla sadalla edellisestä vuodesta, mutta niin koko markkina sukelsi autoalan vaikeuksien vuoksi. Viime vuonna rekisteröitiin vain vajaa 82 000 henkilöautoa, joka on historiallisen pieni luku.

Autoala ennakoi, että tänä vuonna ensirekisteröinnit kasvat lähes 100 000 autoon, kun valtava tilauskanta purkautuu lähes kokonaan alkaneen vuoden aikana. Tällä hetkellä koko autoalan tilauskannassa on runsas 50 000 autoa, kun vuosi sitten samaan aikaan autoja oli tilauskannassa parikymmentä tuhatta vähemmän.

Vehollakin uskotaan, että alkanut vuosi on positiivinen ja kasvun vuosi jo uusien mallienkin näkökulmasta.

Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic A koeajo

Vuosi 2023 tuo Mercedekselle niin uuden E-sarjan kuin pakettiautojen puolella hyvin menestyneen eSprinterinkin. GLC-sarja saa tänä vuonna ladattavat hybridit sekä GLC Coupé -version. Lisäksi Mersulta on tulossa kokonaan uusi CLE-malli, joka korvaa C- ja E-sarjan coupét. Myös A-, B-, CLA-, GLA-, GLB-, GLS-, GLE- ja AMG GT -mallit päivittyvät tämän vuoden aikana. Hyötyajoneuvopuolella uusia tuulia tuovat uusi EQT-malli sekä eCitanin mallisto.

Sähköistyminen jatkuu

Autojen sähköistyminen jatkuu vauhdilla, kun Mercedes esittelee tänäkin vuonna uusia sähköauto- ja hybridimalleja. Kun vuonna 2019 Mercedeksen mallistosta 5 prosenttia oli ladattavia, joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja, viime vuonna ladattavien autojen osuus oli jo 57,5 prosenttia. Vuoden vaihteessa Mercedeksen Suomen tilauskannasta peräti 85 prosenttia oli ladattavia autoja.

Vehon Kari Halonen sanoo, että Mercedeksellä Suomessa pystytään täysin toteuttamaan se, minkä saksalainen päämies on asettanut tavoitteeksi, eli kaikki vuonna 2030 myytävät Mercedeksen autot ovat täyssähköisiä, vaikkakin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan päästötavoitteet eivät tällä vauhdilla toteudu.

– Meidän strategiamme on myös Suomessa sähköistyä vuoteen 2030 mennessä, me emme voi vaikuttaa kokonaisuuteen kuin omalla osuudellamme, mutta me hoidamme meidän leiviskän täysin, Kari Halonen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuri sähköisten autojen tilauskanta

Autoalan keskusliitto ry ja Autotuojat ja -teollisuus ry ennustavat, että ensi vuonna Suomessa kaikista ensirekisteröitävistä henkilöautoista on täyssähköautoja 25 prosenttia ja ladattavat hybridit mukaan laskettuna ne muodostavat 48,6 prosentin osuuden koko ensirekisteröintimäärästä. Mercedeksen kohdalla nämä prosentit menevät Suomessa todennäköisesti reilusti rikki, sillä Mercedeksen tämän hetkisestä henkilöautojen tilauskannasta 42,9 prosenttia on täyssähköautoja ja täyssähköautot ja ladattavat hybridit yhteen laskettuna 85,7 prosenttia tilauskannasta.

– Meille sisään tulevista tilauksista joka kolmas auto on täyssähköauto, joten etenemme tavoitetta kohti vauhdilla, Kari Halonen sanoo.

Halosen mukaan myös koko ajan kehittyvät latausinfra Suomessa mahdollistaa tämän eikä se ole sähköautoilun kehittymistä rajoittava tekijä, sillä Suomessa on tällä hetkellä suhteessa enemmän latauspisteitä sähköautoja kohti kuin sähköautoilun mallimaassa Norjassa.

Vehon keräämän ja esittelemän tiedon mukaan viime vuonna Suomen uusia pika- ja suurteholatauspisteiden määrä lisääntyi 122 prosenttia, joka tarkoittaa, että Suomessa on tällä hetkellä kaikkiaan yli 1500 pika- tai suureholatauspistettä kaikkiaan yli 660 latauskentällä. Hitaampaa asiointilatausta tarjoavien latauspaikkojenkin määräkin kasvoi runsaasti, vuoden lopussa Suomessa oli Type2-latausta tarjoavia julkisia latauspaikkoja peräti 1925, joissa on yhteensä lähes 7 700 latauspistettä.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Luetuimmat