27.9.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benzin GLB sonnustautuu rankemmin – Brabus B25 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Mercedeksen ostaja haluaa erottua joukosta, on hänen paras ottaa yhteyttä virityspajaan nimeltä Brabus GmbH. Viimeisimpänä sen käsittelyyn on päässyt perhemaasturi GLB. Muun maailman tavoin myös Euroopassa on meneillään katumaasturivillitys. Se tarkoittaa, että autot kasvavat kokoa ja niitä korotetaan, niin korin kuin maavaran osalta. Joidenkin mielestä voikin olla hyvin outoa, että näitä korkeita autoja on myös madalletaan. Madallus kuitenkin tarkoittaa matalampaa painopistettä, joten Brabus B25 kulkee tavallista parhaimmillaan reilut 30 millimetriä lähempänä tietä. Mercedes-Benz GLB:n enimmäkseen mukavuuspainoitteisesta alustasta on samalla tehty astetta urheilullisempi. Virityspaja haluaa kunnioittaa niin ikään auton maasturiluonnetta tarjoamalla nelivetoversioon 35 millimetrin korotusta tehdasversioon verrattuna. Maavara nousee näin jo 23,5 senttimetriin. Vaikka Mersun tehdaspaja AMG on niin ikään tehnyt GLB:stä oman näkemyksensä, ei Brabus-versio perustu siihen, vaan sen sijaan tehokkaimpaan tehdasversioon, 250:een. Tähän voimanlähteeseen on tehty PowerXtra B25:ksi kutsuttava päivitys. Moottorinohjausyksikköä päivittämällä 2-litraisesta on kutiteltu 46 lisähevosvoimaa ja 80 ekstranewtonia. Huippulukemat nousevat näin 267 hevosvoimaan ja 430 newtonmetriin. Mercedes-AMG GLB 35:stä jäädään vielä noin neljänkymmenen hevosvoiman päähän. Perusviritteiseen 250:een ja 250 4Maticiin nähden nollasta sataan -tuloksesta on saatu muutama kymmennys pois ja tulos on nyt 6,6 sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomion keskittymä Brabus GLB:n merkittävin tyylillinen yksityiskohta ovat tuulilasin yläreunan lisävalotangot. Niillä herätettiin oivallisesti henkiin parin vuoden takainen GLB:n konseptimalli. Lisäksi varsinkin täällä pohjoisen syksyssä lisävaloille tuntuisi olevan jälleen kysyntää. Brabus erottuu AMG-versiosta muutenkin kuin lisävaloilla ja Brabus-logoilla. AMG Line -varustetasoon perustuva etupuskuri on saanut lisää ilmanohjaimia ja myös takana on spoileri, joka auttaa painamaan pikku-G:tä autobahniin kiinni 240 km/h huippunopeudessa. Takana auton väkevyyttä pönkitetään vielä neljällä, halkaisijaltaan 90-millisellä pakoputken ulostulolla ja takadiffuusorilla. Kattauksen täydentävät Brabuksen erikoisvanteet 18-, 19- tai 20-tuumaisina. Sisällä jatketaan urheilullisen tummanpuhuva linjaa. Siellä AMG Lineen pesäeroa tekevät virityspajan merkit kangasmatoissa ja polkimissa. Brabus GLB:n hinnoittelusta ei ole puhuttu vielä mitään edes Saksassa. Kuitenkin Suomen autoveron jäädessä suhteellisen kohtuulliseksi, GLB tuonee Brabus-taivaan ainakin vähän lähemmäksi maata. Lähde ja kuvat: Brabus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku