27.9.2020

Mercedes-Benzin GLB sonnustautuu rankemmin – Brabus B25

Jos Mercedeksen ostaja haluaa erottua joukosta, on hänen paras ottaa yhteyttä virityspajaan nimeltä Brabus GmbH. Viimeisimpänä sen käsittelyyn on päässyt perhemaasturi GLB.

Muun maailman tavoin myös Euroopassa on meneillään katumaasturivillitys. Se tarkoittaa, että autot kasvavat kokoa ja niitä korotetaan, niin korin kuin maavaran osalta. Joidenkin mielestä voikin olla hyvin outoa, että näitä korkeita autoja on myös madalletaan. Madallus kuitenkin tarkoittaa matalampaa painopistettä, joten Brabus B25 kulkee tavallista parhaimmillaan reilut 30 millimetriä lähempänä tietä.

Mercedes-Benz GLB:n enimmäkseen mukavuuspainoitteisesta alustasta on samalla tehty astetta urheilullisempi. Virityspaja haluaa kunnioittaa niin ikään auton maasturiluonnetta tarjoamalla nelivetoversioon 35 millimetrin korotusta tehdasversioon verrattuna. Maavara nousee näin jo 23,5 senttimetriin.

Brabus B25

Vaikka Mersun tehdaspaja AMG on niin ikään tehnyt GLB:stä oman näkemyksensä, ei Brabus-versio perustu siihen, vaan sen sijaan tehokkaimpaan tehdasversioon, 250:een. Tähän voimanlähteeseen on tehty PowerXtra B25:ksi kutsuttava päivitys. Moottorinohjausyksikköä päivittämällä 2-litraisesta on kutiteltu 46 lisähevosvoimaa ja 80 ekstranewtonia. Huippulukemat nousevat näin 267 hevosvoimaan ja 430 newtonmetriin. Mercedes-AMG GLB 35:stä jäädään vielä noin neljänkymmenen hevosvoiman päähän. Perusviritteiseen 250:een ja 250 4Maticiin nähden nollasta sataan -tuloksesta on saatu muutama kymmennys pois ja tulos on nyt 6,6 sekuntia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomion keskittymä

Brabus GLB:n merkittävin tyylillinen yksityiskohta ovat tuulilasin yläreunan lisävalotangot. Niillä herätettiin oivallisesti henkiin parin vuoden takainen GLB:n konseptimalli. Lisäksi varsinkin täällä pohjoisen syksyssä lisävaloille tuntuisi olevan jälleen kysyntää.

Brabus erottuu AMG-versiosta muutenkin kuin lisävaloilla ja Brabus-logoilla. AMG Line -varustetasoon perustuva etupuskuri on saanut lisää ilmanohjaimia ja myös takana on spoileri, joka auttaa painamaan pikku-G:tä autobahniin kiinni 240 km/h huippunopeudessa. Takana auton väkevyyttä pönkitetään vielä neljällä, halkaisijaltaan 90-millisellä pakoputken ulostulolla ja takadiffuusorilla. Kattauksen täydentävät Brabuksen erikoisvanteet 18-, 19- tai 20-tuumaisina.

Sisällä jatketaan urheilullisen tummanpuhuva linjaa. Siellä AMG Lineen pesäeroa tekevät virityspajan merkit kangasmatoissa ja polkimissa.

Brabus B25

Brabus GLB:n hinnoittelusta ei ole puhuttu vielä mitään edes Saksassa. Kuitenkin Suomen autoveron jäädessä suhteellisen kohtuulliseksi, GLB tuonee Brabus-taivaan ainakin vähän lähemmäksi maata.

Lähde ja kuvat: Brabus

Luetuimmat