10.12.2020

Michelin varustaa lähivuosina renkaansa RFID-älysirulla – luvassa etuja rengasrulettiin ja liikenneturvallisuuteen

Michelin varustaa tulevaisuudessa entistä enemmän henkilöautojen renkaitaan etäluettavalla RFID-sirulla. Tekniikka tuo hyötyjä niin renkaiden käsittelyssä, autojen turvajärjestelmien toiminnassa kuin tulevaisuuden robottiautoissa.

Michelin on ilmoittanut laajentavansa RFID-sirujen käyttöä henkilöautorenkaissa siten, että vuodesta 2023 ranskalaisvalmistajan kaikissa renkaissa on lähiluettava älysiru. Jo tänä vuonna Michelin on toimittanut yhteensä 1,5 miljoonaa RFID-varustettua rengasta autovalmistajille. Siru vulkanoidaan renkaan rakenteeseen valmistusvaiheessa.

Valmistajan mukaan RFID-sirun ansiosta autojen turvajärjestelmät ja tulevaisuuden robottiautot pystyvät paremmin liittämään renkaan ominaisuudet osaksi auton järjestelmiä sekä vahtimaan, että autossa on oikeanlaiset renkaat. Toisaalta RFID-tekniikka tarjoaa uusia palvelumuotoja myös rengashuolloille, sillä sirun ansiosta renkaiden varastointi, käsittely ja kuluneisuus ovat paremmin valvottavissa. Siru antaa jokaiselle renkaalle yksilöllisen numeron, joten renkaita voidaan jatkossa seurata aiempaa yksilöllisemmin.

– Teemme määrätietoista yhteistyötä autonvalmistajien kanssa ja kehitämme yhteistyössä algoritmeja, jotka muuntavat RFID-sirun välittämät tiedot personoiduksi informaatioksi jokaisen renkaan kunnosta autoilijalle. Kun lähitulevaisuudessa varustamme kaikki renkaamme RFID-sirulla, kuljettaja saa auton jokaisesta renkaasta tärkeät tiedot kojelaudan näyttöön samaan tapaan, kuin tiedot polttoaineen määrästä ja ulkolämpötilasta, kommentoi Michelinin VP Global Sales Original Equipment -johtaja Michael Ewert.

RFID-tekniikan ansiosta renkaat ovat jatkuvassa yhteydessä auton turvajärjestelmien kanssa ja sitä kautta osana tietoverkkoa. Erityistä hyötyä liikenteessä tarjoaa mahdollisuus sovittaa ajonvakautusjärjestelmien toiminta renkaan ominaisuuksien ja kuluneisuuden mukaan.

– Siinä vaiheessa, kun auton tietokone voi olla suorassa yhteydessä rengashuoltoon, avautuu RFID-sirullisten renkaidemme kautta tie uuteen maailmaan. Renkaan tietokoneesta näkee kunkin renkaan tilanteen, ja algoritmien perusteella ennakoida, milloin renkaiden kunto on syytä tarkastaa. Huolto voi tarvittaessa varautua renkaanvaihtoon asiakkaan seuraavan käynnin yhteydessä, visioi Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordicilta.

Michelinin pyrkimys tuoda RFID-siru kaikkiin henkilöautorenkaisiin kumpuaa kuljetusalalla tapahtuneesta kehityksestä. Logistiikkatoiminnoissa RFID-tekniikka on havaittu hyväksi työkaluksi tavaravirtojen hallinnoinnissa ja renkaiden käsittelyssä. Raskaan kaluston renkaista Michelin varustaa RFID-siruilla nyt 90 prosenttia ja vuoteen 2023 mennessä tavoitteena on varustaa kaikki renkaat tekniikalla.

RFID viittaa termiin Radio Frequency Identification ja käytännössä tarkoittaa langattomasti lähiluettavaa älysirua. Michelin arvioi, että tekniikan tuoma lisäkustannus säästyy nopeassa tahdissa rengasmyyjien- ja valmistajien sekä viime kädessä asiakkaiden toimesta helpottuneena logistiikkaetuna. Siru sisältää myös tietoa renkaan käyttöiästä sekä siihen käytetyistä raaka-aineista, joten RFID helpottaa renkaiden käsittelyä ja lajittelua myös kierrätysvaiheessa.

Lähde ja kuvat: Michelin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat