Renault Megane Estate

Ajoneuvot Koeajo 28.9.2016

Koeajo: mielikuvien kampittaja – Renault Mégane Sport Tourer

Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja muuttaa mielikuvia. Hyvää: kohentunut ajettavuus, tavaratilan monikäyttöisyys, ajaton muotoilu. Huonoa: auton mataluus takana matkustavan kannalta.

Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja pyrkii muuttamaan sitkeässä istuvan mielikuvan, jonka mukaan Renault kuuluu luotettavuudessa ja kestävyydessä autojen kakkosdivisioonaan. Tuoreimpiin Renault-imagon muokkaajiin kuuluu Méganen uusi farmarikorinen.

Renault Megane Estate

Tulokas on nenänpäästään aina C-pilariin saakka käytännössä samanlainen kuin viime vuonna esitelty Méganen viistoperän neljäs sukupolvi.

Auto on kevyt käsitellä ja helppo ajettava kaikenlaisilla teillä. Maantieajossa farmari tuntuu jopa paremmalta kuin aiemmin koeajettu viistoperäinen veljensä pidemmän akselivälin tuoman vakauden ansiosta.

Muotoilijat ovat onnistuneet. Uutuus on tyylikkyydessä farkkujen aatelia sekä ulkoa että sisältä. Kojelaudan ja hallintalaitteiden ilme ja sijoittelu ilahduttavat kuskia.

Renault Megane Estate

Tavaratila ennallaan

Mégane Sport Tourerin tavaratila on 580-litrainen eli se ei ole kasvanut edeltävästä versiosta. Takapenkit kaatamalla ruuma lähes kolminkertaistuu.

Kehitystä on tavaratilan muunneltavuudessa. Tavaratilan voi jakaa etu- ja takaosaan, jos haluaa vaikkapa estää tavaroiden liikkumisen. Sivuilla on kiinnityskoukut kasseille. Matala lastauskorkeus helpottaa harrastevälineiden ja ostosten mättämistä kyytiin.

Renault Megane Estate

Takapenkkien selkänojat taittuvat helposti. Myös oikean etupenkin taittamalla saa kyytiin jopa 2,7 metriä pitkän esineen. Taittuva etumatkustajan istuin on tosin vakiona vain korkeimmalla varustetasolla.

Takana istuvien jalkatilat ovat autoluokan kärkipäätä. Takaistuimen selkänojan kallistuskulma on aiempaa kaksi astetta suurempi, mikä ei tunnu isolta asialta, mutta ainakin pikaisen testauksen perusteella lisää matkustamisen mukavuutta.

Renault Megane Estate

Kolme varustetasoa

Varustetasoja on kolme: Life, Zen ja Bose. Lähtötaso Life on kovin riisuttu. Zenistä löytyy jo paljon enemmän, esimerkiksi ajovalojen automaattinen vaihtojärjestelmä, digitaalinen mittaristo seitsentuumaisella näytöllä ja kattava multimediajärjestelmä.

Koeajoautoissa olleista lisävarusteista helpotusta arkiajoon tuovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ja heijastusnäyttö, joiden yhteishinta on 500 euroa.

Renault Megane Estate

Tutut voimanlähteet

Moottorit ovat tuttuja viistoperäisestä. Ainoa diesel (Energy dCi) on turboahdettu ja tuottaa 110 hevosvoimaa (81 kW). Sen yhteyteen saa kuusilovisen vaihteiston manuaalisena tai automaattina. Yhdistetty kulutus on 3,7 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä.

Bensiinimoottoreina ovat 1,2-litraisen turbon 101- ja 132-hevosvoimaiset versiot, joiden yhteydessä saa yllättäen vain manuaalivaihteiston. Polttoaineen keskikulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat tehoerosta huolimatta lähes samat: 5,3–5,4 litraa satasella ja 119–120 grammaa kilometrillä.

Renault Megane Estate

Urheilullisuutta tuo GT-versio. Renault Sportin kehittämä 1,6-litrainen turboahdettu Energy TCe tuottaa 205 hevosvoimaa ja 280 newtonmetrin maksimiväännön. GT:ssä on nelipyöräohjaus 4Control. GT:n hinta on 35 290 eli 14 000 euroa enemmän kuin malliston lähtöhinta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Renault

Kaikki koeajot

Uusimmat