28.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: mielikuvien kampittaja – Renault Mégane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja muuttaa mielikuvia. Hyvää: kohentunut ajettavuus, tavaratilan monikäyttöisyys, ajaton muotoilu. Huonoa: auton mataluus takana matkustavan kannalta. Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja pyrkii muuttamaan sitkeässä istuvan mielikuvan, jonka mukaan Renault kuuluu luotettavuudessa ja kestävyydessä autojen kakkosdivisioonaan. Tuoreimpiin Renault-imagon muokkaajiin kuuluu Méganen uusi farmarikorinen. Tulokas on nenänpäästään aina C-pilariin saakka käytännössä samanlainen kuin viime vuonna esitelty Méganen viistoperän neljäs sukupolvi. Auto on kevyt käsitellä ja helppo ajettava kaikenlaisilla teillä. Maantieajossa farmari tuntuu jopa paremmalta kuin aiemmin koeajettu viistoperäinen veljensä pidemmän akselivälin tuoman vakauden ansiosta. Muotoilijat ovat onnistuneet. Uutuus on tyylikkyydessä farkkujen aatelia sekä ulkoa että sisältä. Kojelaudan ja hallintalaitteiden ilme ja sijoittelu ilahduttavat kuskia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaratila ennallaan Mégane Sport Tourerin tavaratila on 580-litrainen eli se ei ole kasvanut edeltävästä versiosta. Takapenkit kaatamalla ruuma lähes kolminkertaistuu. Kehitystä on tavaratilan muunneltavuudessa. Tavaratilan voi jakaa etu- ja takaosaan, jos haluaa vaikkapa estää tavaroiden liikkumisen. Sivuilla on kiinnityskoukut kasseille. Matala lastauskorkeus helpottaa harrastevälineiden ja ostosten mättämistä kyytiin. Takapenkkien selkänojat taittuvat helposti. Myös oikean etupenkin taittamalla saa kyytiin jopa 2,7 metriä pitkän esineen. Taittuva etumatkustajan istuin on tosin vakiona vain korkeimmalla varustetasolla. Takana istuvien jalkatilat ovat autoluokan kärkipäätä. Takaistuimen selkänojan kallistuskulma on aiempaa kaksi astetta suurempi, mikä ei tunnu isolta asialta, mutta ainakin pikaisen testauksen perusteella lisää matkustamisen mukavuutta. Kolme varustetasoa Varustetasoja on kolme: Life, Zen ja Bose. Lähtötaso Life on kovin riisuttu. Zenistä löytyy jo paljon enemmän, esimerkiksi ajovalojen automaattinen vaihtojärjestelmä, digitaalinen mittaristo seitsentuumaisella näytöllä ja kattava multimediajärjestelmä. Koeajoautoissa olleista lisävarusteista helpotusta arkiajoon tuovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ja heijastusnäyttö, joiden yhteishinta on 500 euroa. Tutut voimanlähteet Moottorit ovat tuttuja viistoperäisestä. Ainoa diesel (Energy dCi) on turboahdettu ja tuottaa 110 hevosvoimaa (81 kW). Sen yhteyteen saa kuusilovisen vaihteiston manuaalisena tai automaattina. Yhdistetty kulutus on 3,7 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä. Bensiinimoottoreina ovat 1,2-litraisen turbon 101- ja 132-hevosvoimaiset versiot, joiden yhteydessä saa yllättäen vain manuaalivaihteiston. Polttoaineen keskikulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat tehoerosta huolimatta lähes samat: 5,3–5,4 litraa satasella ja 119–120 grammaa kilometrillä. Urheilullisuutta tuo GT-versio. Renault Sportin kehittämä 1,6-litrainen turboahdettu Energy TCe tuottaa 205 hevosvoimaa ja 280 newtonmetrin maksimiväännön. GT:ssä on nelipyöräohjaus 4Control. GT:n hinta on 35 290 eli 14 000 euroa enemmän kuin malliston lähtöhinta. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 260 € Moottori Bensiinimoottori, 1 198 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2712 mm Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku